Statystyki zwycięstwa JOTA i Porsche w 6 Hours of Spa

Choć wydaje się to banalne, zwycięstwo pozbawionego JOTA Porsche na belgijskiej ziemi ma jednak pewne szczególne statystyki, o których niekoniecznie byśmy pomyśleli.

opublikowany 13/05/2024 à 11:34

Gonzalo Forbes

0 Zobacz komentarze)

Statystyki zwycięstwa JOTA i Porsche w 6 Hours of Spa

© Joao Filipe / DPPI

Pierwszy dla JOTA w klasyfikacji generalnej WEC i dla brytyjskiego zespołu

Zobacz JOTĘ na pierwszym stopniu podium w WEC nie jest niczym nowym. Angielski zespół animował LMP2 w ostatnich latach, zwłaszcza z triumfem po stronie 24 godziny Le Mans w 2022 r. Jednak struktura założona przez Sama Hignetta i Johna Stacka jak dotąd nigdy nie zaznała sukcesu w rankingu ogólnym. Teraz dzieje się tak dzięki modelowi 963 No. 12 duetu Will Stevens-Callum Ilott. Należy pamiętać, że jest to również pierwsze zwycięstwo brytyjskiej drużyny w erze WEC.

JOTA Porsche 6 godzin Spa 2024 WEC

© Julien Delfosse / DPPI

Pierwsze zwycięstwo korsarza w Hypercar

Od początku ery Hypercar w 2021 roku wszystkie zwycięstwa trafiają do oficjalnych zespołów. Były Alpine, Toyota, Ferrari a ostatnio Porsche. Te 6-godzinne zawody w Spa były zatem pierwszymi od czasu, gdy JOTA, zespół klientów Porsche, został pierwszym korsarzem, który zatriumfował wśród LMH i LMDh.

Porsche w końcu wygrywa 6 Hours of Spa

Dzięki JOTA Porsche odniosło swój pierwszy sukces w belgijskiej imprezie. Wcześniej 919 Hybrid w latach 4–2014 nie zdołało zwyciężyć w 2017 próbach. W historycznym rekordzie jest to 19.e ogólne zwycięstwo Porsche w WEC.

W latach 2014–2017 Porsche 919 nie zwyciężyło w Spa. © Florent Gooden / DPPI

Prawie 7 lat później brytyjski duet triumfuje ponownie

Aby znaleźć jakikolwiek ślad zwycięstwa w WEC w 100% brytyjskiego duetu, musimy cofnąć się do sezonu 2017 Prawie 7 lat temu Harry Tincknell i Andy Priaulx zwyciężyli w 6 Hours of Shanghai w kategorii LMGTE Pro na zawodach. Ford GT nr 67 autorstwa Chipa Ganassiego. Był 5 listopada 2017 r. Tym razem w klasyfikacji generalnej dotarli Will Stevens i Callum Ilott.

Harry Tincknell i Andy Priaulx triumfowali w LMGTE Pro w Szanghaju w 2017 r. © Francois Flamand / DPPI

Pierwsze zwycięstwo prywatnego Porsche w klasyfikacji generalnej poza 24-godzinnym wyścigiem Le Mans od 35 lat

Zobacz, jak Porsche zwycięża w wyściguWytrzymałość nie jest rzadkością. Z drugiej strony zobaczenie, jak robi to prywatne Porsche, to jedno. Oprócz 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1997 r. i zwycięstwa Joest Racing na WSC-95 powierzonego Tomowi Kristensenowi, Stefanowi Johanssonowi i Michele Alboreto, te 6-godzinne wyścigi w Spa oznaczały pierwszy ogólny sukces samochodu klienta od czasu przejechania 480 km od Dijon 1989. W tym czasie Frank Jelinski i Bob Wolleck triumfowali w Côte-d'Or na 962C, już w Joest Racing.

Dwóch kierowców na czele klasyfikacji generalnej po 10 latach

Te 6-godzinne Spa było wyjątkowe dla niektórych drużyn, które ucierpiały z powodu zderzenia terminów z ligą Formuła E w Berlinie iIMSA w Laguna Seca. Dlatego też, zgodnie z przepisami, niektóre załogi składały się tylko z dwóch pilotów. Tak było w przypadku zwycięskiego Porsche 963 nr 12, pozbawionego Normana Nato, zatrzymanego dzięki zaangażowaniu się w Andrettiego w Formule E. Przed Willem Stevensem i Callumem Ilottem ostatnim, któremu udało się wspólnie zwyciężyć w klasyfikacji generalnej, jest Anthony Davidsona i Sébastien Buemi w Toyocie TS040 Hybrid podczas wyścigu 6 Hours of Shanghai.

Anthony Davidson i Sébastien Buemi do dziś pozostają ostatnimi, którzy wspólnie zwyciężyli w klasyfikacji generalnej. © Clement Marin / DPPI

CZYTAJ TAKŻE > Ekstrawagancki pan Andlauer, autor niezwykłego występu w 6H of Spa

Gonzalo Forbes

Odpowiedzialny za formuły promocji (F2, F3, FRECA, F4...). Niesiony dzięki łasce Franco Colapinto.

0 Zobacz komentarze)