Kongres, w skład którego wchodzą Senat i Izba Reprezentantów, wypowiadał się w piśmie skierowanym do Grega Maffei, prezesa Liberty Media. „Piszemy, aby wyrazić nasze obawy dotyczące pozornie antykonkurencyjnych działań, które mogą uniemożliwić dwóm amerykańskim firmom, Andretti Global i General Motors (GM), produkcję i konkurowanie w Formuła 1 „, możemy przeczytać w tym liście.
Formula One Management, firma należąca do Liberty Media, odrzuciła w styczniu prośbę zespołu Michaela Andrettiego o dołączenie do stawki Mistrzostw Świata Formuły 1. Ta prośba została wcześniej zatwierdzona przez FIA. „Nasz proces oceny wykazał, że obecność jedenastego zespołu sama w sobie nie dodałaby wartości do mistrzostw. Najważniejszym sposobem, w jaki nowy podmiot na rynku może zapewnić wartość, jest bycie konkurencyjnym. Nie wierzymy, że kandydat byłby uczestnikiem konkursu”Liberty Media broniło się wówczas.
Od tego czasu zespół Andretti Global kontynuował przygotowania, w szczególności prezentując swoją nową fabrykę zlokalizowaną w Silverstone. To ostatnie umożliwiłoby zatem Andrettiemu i General Motors (poprzez Cadillac) posiadanie bazy w Europie.
Przepisy antymonopolowe w centrum przesłuchania
Kongres Amerykański również wyjaśnia tę odmowę „wydaje się być napędzany obecnym składem europejskich zespołów Formuły 1, z których wiele jest powiązanych z zagranicznymi producentami samochodów, którzy bezpośrednio konkurują z amerykańskimi firmami motoryzacyjnymi, takimi jak GM. Próby uniemożliwiania amerykańskim firmom dołączenia do Formuły 1 są nieuczciwe i niewłaściwe, co może również stanowić naruszenie amerykańskich przepisów antymonopolowych. »
To właśnie te przepisy stanowią główny problem dla przedstawicieli amerykańskich. Rzeczywiście, jeśli Formula One Management pozostanie spółką europejską, pozostanie zarządzana przez spółkę amerykańską i dlatego może podlegać krajowym przepisom antymonopolowym. Ostatecznie Kongres skierował do Grega Maffei trzy pytania:
- „Na mocy jakiego uprawnienia FOM odrzuca przyjęcie Andretti Global? Jaki jest powód odrzucenia przez FOM, szczególnie w odniesieniu do Andretti Global i jego partnera, GM, który mógłby być pierwszym zespołem F1 będącym własnością i zbudowanym w Ameryce? »
- „Ustawa antymonopolowa Shermana z 1890 r. zabrania nieuzasadnionych ograniczeń konkurencji na rynku w celu zapewnienia najlepszego możliwego wyniku dla amerykańskiego konsumenta. W jaki sposób odmowa FOM przyjęcia amerykańskich firm Andretti Global i GM ma się do wymogów Ustawy Shermana, skoro decyzja przyniesie korzyści istniejącym europejskim zespołom wyścigowym i ich zagranicznym spółkom zależnym zajmującym się produkcją samochodów? »
- „Rozumiemy, że GM zamierza ponownie wprowadzić swoją markę Cadillac na rynek europejski, co zapewni tysiące dobrze płatnych miejsc pracy w amerykańskim przemyśle samochodowym, szczególnie dzięki globalnej publiczności Formuły 1 oraz efektowi aureoli, jaki wywiera ona na zespoły i sponsorów. W jakim stopniu wejście GM i Andrettiego do wyścigów samochodowych poprzez wzięcie udziału w rynku wyścigowym oraz wejście GM na rynek europejski poprzez przejęcie udziału w rynku odegrało rolę w decyzji o odmowie przyjęcia do zespołu Andretti Global, biorąc pod uwagę publiczne oburzenie ze strony obecnych Zespoły Formuły 1 przeciwko nowemu amerykańskiemu konkurentowi? »
CZYTAJ TAKŻE > Autohebdo x Porsche: wygraj 1 karnet medialny na 24-godzinny wyścig Le Mans + 2000 euro
Kontynuuj czytanie na te tematy:
Yves-Henri RANDIER
02 o 05:2024
„Naruszenie amerykańskich przepisów antymonopolowych”, które może spowodować kłopoty dla F1/FOM na rynku amerykańskim. Zaskakujące, że ta akcja ma miejsce w czasie GP Miami, kiedy planowane jest spotkanie pomiędzy F1 a Andretti Global. Jeśli administracja USA zacznie „szukać wszy” w Liberty Media, prawdopodobnie wkrótce powinniśmy spodziewać się rezultatu w sprawie wniosku o udział Yankee!