Od 1 marca 2022 roku wszyscy producenci silników Formuła 1 musiał przedstawić FIA dokumentację homologacyjną swojej jednostki napędowej. Wydajność silników zostaje następnie zamrożona o rok wcześniej niż planowano do 2025 roku. W rezultacie nie dotykamy już jednostki napędowej, mimo że sezon nawet się nie rozpoczął, co jest wielkim pierwszym wydarzeniem w historii Formuły 1. Tylko niezawodność może być kontynuowana nad czym pracować.
Prawie dwa i pół roku później silniki ani trochę lub prawie się nie poruszyły. Wszyscy producenci silników znacznie poprawili niezawodność swoich części, do tego stopnia, że awarie nie występują prawie wcale lub są bardzo nieliczne…
Rzeczywiście, jeśli spojrzeć na liczby, w sezonie 15 (w wyścigach) obserwujemy 2022 odchodzących na emeryturę z powodu problemu z blokiem silnika. W następnym roku zgłoszono 9 uszkodzeń. Liczba wyraźnie spadkowa, która wyraźnie pokazuje, że wszyscy producenci silników poczynili postępy w omawianym przedziale.
W tamtym czasie niektórzy dostawcy silników lubili Renault zagrał agresywną kartę, przedkładając wydajność nad niezawodność. Tak było w przypadkuAlpine, jedyna drużyna na płaskowyżu napędzana przez Losange. Wybór w pełni zaakceptowany przez człowieka, który wówczas dowodził statkiem Lauren Rossi, ku największemu żalowiEsteban Ocon et Fernando Alonso, które w 2022 r. wielokrotnie ofiarowały wyraźny brak wiarygodności.
„Zakład był taki, że faworyzujemy osiągi, bo inaczej nie mówilibyśmy dzisiaj o 4. miejscu [w rankingu, przyp. red.], tylko na 5. miejscu mielibyśmy bardzo ładny i niezawodny silnik. To ryzykowny zakład, kontynuowaliśmy go do końca i opłaciło się. ", – wyjaśnił były dyrektor generalny dsAlpine pod koniec sezonu.
Rok 2024, silniki bardziej niezawodne niż kiedykolwiek
Już trzeci sezon spod znaku zamarzania silnika niezawodność tych części nigdy nie była większa. Tylko od początku roku Valtteri Bottas (Chiny) i Lewis Hamilton (Australia) wycofał się z powodu problemu z silnikiem. W 2022 roku na tym samym etapie sezonu zepsuło się już 6 jednostek napędowych w porównaniu do 3 w 2023 roku.
Z roku na rok silniki Formuły 1 są coraz bardziej niezawodne, a zamarzanie silników ma z tym coś wspólnego. Ponieważ zespoły nie mogą już pracować nad wydajnością, można poprawić jedynie niezawodność. F1 osiąga obecnie etap, w którym awarie silnika są teraz rzadsze podczas wyścigów, niż miało to miejsce w ostatnich sezonach. Dowód na to, że od czasu wprowadzenia hybrydy w 2014 roku, gdzie regularnie zdarzały się awarie, poczyniono ogromny postęp.
CZYTAJ TAKŻE > Wywiad z Frédériciem Vasseurem: „Red Bull wychodzi ze swojej strefy komfortu! »
Skomentuj ten artykuł! 0