Po swoje drugie zwycięstwo w karierze Sergio Pérez doświadczył scenariusza niemal tak szalonego, jak jego pierwszy sukces podczas Grand Prix Sakhir w zeszłym roku.
Spróbujmy cofnąć się. Dotarliśmy do końca 46. z 51 okrążeń Grand Prix Azerbejdżanu 2021: Max Verstappen zmierzał ku przekonującemu zwycięstwu, czerwony Byk zmierzał do nieubłaganego dubletu, gdy Holenderowi wszystko się rozpadło.
Ofiara spektakularnego problemu z lewą tylną oponą na niekończącej się prostej toru w Baku, lider mistrzostw świata, z bardzo dużą prędkością został katapultowany w stronę ściany.
Verstappen na szczęście wyszedł bez szwanku, ale był to mocny cios dla jego globalnych aspiracji, tego, który miał zamiar jeszcze bardziej powiększyć dystans do swojego wielkiego rywala Lewis Hamilton, następnie trzeci, za drugim Red Bullem Sergio Péreza. Gniew Bataviana był namacalny i znalazł odzwierciedlenie w wściekłych uderzeniach w bariery ochronne Tecpro otaczające szlak azerbejdżański.
Wypadek Verstappena może wzbudzić wiele pytań po stronie Pirelli, ponieważ wypadek Holendra około piętnaście okrążeń wcześniej poprzedziła bardzo podobna kartka dla Pirelli. Lance Stroll. Kanadyjczyk również jechał na ogromnym prostym odcinku Baku, kiedy stracił panowanie nad pojazdem Aston Martin po problemie z oponami.
Samochód bezpieczeństwa został wysłany na tor po raz drugi, zanim kierownictwo wyścigu zdecydowało się wywiesić czerwoną flagę. Chwilę przed tą przerwą Jonathan Wheatley, lojalny dyrektor sportowy Red Bull Racing, poprosił dyrektora wyścigu Michaela Masiego, aby zdecydował się na takie rozwiązanie, które umożliwi wszystkim kierowcom zmianę opon ze względów bezpieczeństwa.
Po półgodzinnej przerwie 17 kierowców, którzy nadal uczestniczyli w wyścigu, wróciło na tor, aby zakończyć potencjalnie szalony wyścig z nowym startem na ostatnich dwóch okrążeniach wyścigu! Utknięty na pole position, Pérez był zaskoczony przez Hamiltona, który szybciej wyłączył światła… ale przez kierowcę Mercedes całkowicie przegapił hamowanie i strzelił prosto w lukę, mocno spadając w rankingach.
Pérez nie prosił o wiele. Sebastian Vettel, który zaczął od niecodziennej strategii, również wykorzystał niepowodzenia Anglika Pierre Gasly, bardzo żywy przez cały weekend za kierownicą Alfa Tauryń.
Zawodnik z Guadalajary wytrwał do końca i odniósł swój drugi sukces w karierze, pierwszy w barwach Red Bulla. Na podium towarzyszą mu odnaleziony na nowo Vettel i super Gasly, który oparł się wściekłym atakom przyjaciela Charles Leclerc, który startował z pole position.
Monakijczyk również dobrze poradził sobie z pierwszym startem i pierwszymi okrążeniami, ale kierowca Ferrari nie był w stanie nic zrobić przeciwko Hamiltonowi, Verstappenowi i Pérezowi, którzy szybko uciekli.
Dzięki silnikowi Mercedesa, który dobrze oddychał na prostych, Brytyjczyk, który wystartował przed Holendrem, zdołał utrzymać na dystans bezpośredniego konkurenta na niekończącej się prostej toru w Baku.
Verstappen pędził dziesiąty za dziesiątym na krętym odcinku Starego Miasta, by wyglądać groźnie, gdy Hamilton wjechał do alei serwisowej, aby na 12 okrążeniu wymienić miękkie opony na zestaw twardych.
Ponieważ AlphaTauri Gasly’ego deptała mu po piętach, Hamilton musiał poczekać jeszcze kilka sekund przed swoim garażem. Red Bull wykorzystał szansę i zatrzymał Verstappena na kolejnym okrążeniu. Austriacki zespół zmienił opony Holendra w 1,9 sekundy, w porównaniu do 4,6 sekundy Hamiltona wcześniej. Umowa była w torbie.
Red Bullowi udało się nawet wstawić Péreza, autora świetnego startu z 6. miejsca, pomiędzy Verstappen i Hamilton po zatrzymaniu się Meksykanina. Chociaż Hamilton krzyczał w wydech Péreza, nigdy nie znalazł okazji, a zawodnikowi z Guadalajary zawsze udawało się uciec w bardzo wąskim sektorze pośrednim.
Kiedy przygotowywaliśmy się do krótkiej drzemki, Lance Stroll po raz pierwszy obudził wszystkich, doświadczając spektakularnego problemu z oponami na prostej w boksie. Kanadyjczyk, który stał się zwykłym pasażerem w swoim Astonie Martinie, gwałtownie uderzył w ścianę i spowodował pierwszy samochód bezpieczeństwa.
Głównym beneficjentem przegrupowania stawki nie był Hamilton, ale zdumiewający Vettel, który wykorzystał nowsze opony, aby dogonić Leclerca i Gasly’ego przy ponownym uruchomieniu. Verstappen był już daleko i wydawało się, że jest skazany na mistrzowskie zwycięstwo, gdy scenariusz całkowicie się dla niego nie powiódł. Z resztą wiesz.
Za trio Pérez-Vettel-Gasly z przodu znajduje się Leclerc Lando Norris, Fernando Alonso, który podpisuje dwa ostatnie oszałamiające okrążenia, Yuki tsunoda (AlphaTauri), która po raz pierwszy od Bahrajnu odzyskuje punkty, Carlos Sainz (Ferrari), Daniel Riciardo (McLaren) i Kimi Räikkönen, który zdobywa nowy punkt Alfa Romeo.
Skomentuj ten artykuł! 0