Czym są „TPC”, te prywatne testy, które Ferrari zorganizuje dla Hamiltona we Fiorano?

Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, Lewis Hamilton powinien odbyć swoje pierwsze okrążenia za kierownicą Ferrari 21 i 22 stycznia na torze Fiorano w ramach „testowania poprzednich samochodów” (TPC). Na czym polegają te prywatne testy w przypadku pojazdów jednomiejscowych mających co najmniej dwa lata?

opublikowany 19/01/2025 à 10:24

Doriana Grangiera

  Skomentuj ten artykuł! 1

Czym są „TPC”, te prywatne testy, które Ferrari zorganizuje dla Hamiltona we Fiorano?

© Federico Basile / DPPI

Zbliża się czas: Lewis Hamilton wkrótce po raz pierwszy w karierze założy czerwony garnitur i zasiądzie za kierownicą A jednomiejscowy uderzony przez Prancing Horse! Pierwsze okrążenia na torze Brytyjczyk powinien odbyć za kierownicą Ferrari w nadchodzących dniach, 21 i 22 stycznia na prywatnym torze Fiorano, bardzo blisko fabryki. Maranello…jeśli pozwolą na to warunki pogodowe (w poniedziałek i wtorek w Maranello przewidywany jest deszcz). Nie należy się jednak spodziewać, że siedmiokrotny mistrz świata zasiądzie za kierownicą SF-24 2024, a tym bardziej przyszłego Ferrari na sezon 2025!

Rzeczywiście, aby przygotować angielskiego kierowcę do procedur charakterystycznych dla Scuderii i dać mu pierwsze wrażenie toru na pokładzie Ferrari, włoski zespół umożliwi swojemu nowemu kierowcy przejażdżkę starymi jednomiejscowymi pojazdami w ramach „testowania poprzednich Samochody” lub „TPC”, co w języku francuskim oznacza dosłownie „Testowanie z poprzednimi samochodami”. Prywatne testy nadzorowane przez FIA w Regulaminie Sportowym, które umożliwiają zespołom korzystanie z czasu przejazdu – poza testami organizowanymi i autoryzowanymi przez FIA F1 z obecnymi samochodami (testy zimowe, testy posezonowe, testy Pirelli, filmy promocyjne itp.) – z jednomiejscowymi egzemplarzami wprowadzonymi kilka sezonów temu.

Co to jest TPC?

A konkretnie, na czym polegają te słynne „testy poprzednich samochodów”, dzięki którym Lewis Hamilton będzie mógł aklimatyzować się w Scuderia Ferrari przed pierwszymi zimowymi testami w Bahrajnie (26–28 lutego)? Zgodnie z oficjalną definicją FIA zawartą w Regulaminie sportowym Formuły 2025 na rok 1, TPC „definiuje się jako dowolny czas jazdy po torze, niebędący częścią zawodów, w którym bierze udział zawodnik zgłoszony do mistrzostw (…) przy użyciu samochodów, które zostały zaprojektowane i zbudowane zgodnie z Regulaminem Technicznym jednego z trzech lata kalendarzowe bezpośrednio poprzedzające rok kalendarzowy poprzedzający rok mistrzostw. »

Mówiąc dokładniej, TPC umożliwia zespołom prowadzenie jednomiejscowego samochodu sprzed co najmniej dwóch lat i maksymalnie pięciu lat. Oznacza to, że w 2025 r. wszystkie zespoły będą mogły jeździć samochodami z roczników 2021, 2022 i 2023 w ramach TPC. Ferrari będzie zatem upoważnione do umieszczenia Lewisa Hamiltona w swoim SF-23 z 2023 r., a nawet w F1-75 z 2022 r., pierwszych dwóch jednomiejscowych pojazdach Scuderii spełniających przepisy dotyczące jednomiejscowych pojazdów z efektem naziemnym wprowadzone w 2022 r.

Ferrari F1-75 2022 w akcji w Fiorano © Federico Basile / DPPI

Należy jednak zachować ostrożność: w ramach TPC zespoły mogą startować wyłącznie „samochodami zbudowanymi według specyfikacji danego okresu. Samochody mogą wykorzystywać wyłącznie komponenty i oprogramowanie, których specyfikacja została wykorzystana w co najmniej jednych zawodach sezonu mistrzowskiego we wspomnianym okresie, tj. w latach 2021-2023. W starszych modelach nie są dozwolone żadne zmiany, chyba że dotyczy to „względy kosztów, niezawodności, bezpieczeństwa, braku dostępności lub stanu toru”, modyfikacje, które muszą zostać najpierw zatwierdzone przez FIA.

Nowe ograniczenia w 2025 roku

W 2025 roku do Regulaminu sportowego wprowadzono nowe zapisy mające na celu uregulowanie i ograniczenie stosowania TPC, które cieszą się coraz większą popularnością wśród drużyn. Od tego roku zespoły będą mogły korzystać tylko z jednego samochodu dziennie, przez dziewięć godzin w godzinach od 9:00 do 19:00. TPC są obecnie ograniczone do 20 dni w roku, z limitem 1000 kilometrów w ciągu czterech dni dla zwykłych pilotów, podczas gdy piloci rezerwiści lub piloci programiści nie muszą przestrzegać określonego przebiegu.

Wreszcie TPC muszą być organizowane na torach FIA Grade 1 z zakazem jazdy po torach znajdujących się w kalendarzu w ciągu 60 dni poprzedzających zawody organizowane na tym samym torze. Ferrari będzie ścigać się z Lewisem Hamiltonem na torze Fiorano – torze zatwierdzonym przez FIA Grade 1, chociaż nigdy nie będzie on gospodarzem Formuły 1 – w dniach 20–21 stycznia, a następnie w Barcelonie przed końcem stycznia, ponad pięć miesięcy przed Grand Prix Hiszpanii (30 maja). – 1 czerwca), więc Scuderia rzeczywiście ma dobrą opinię.

Należy pamiętać, że TPC nie należy mylić z TCC („Testowanie obecnych samochodów”), które dotyczą samochodów jednomiejscowych z bieżącego lub poprzedniego sezonu, ani z THC („Testowanie samochodów historycznych”) dotyczącym wszystkich samochodów zaprojektowany ponad pięć lat temu. Na przykład w środę w Jérez Andrea Kimi Antonelli pilotował samolot... Mercedes W11 2020 – zgodnie ze starymi przepisami technicznymi – w ramach programu THC, a nie TPC, aby zachować dostępność dni TPC w sezonie.

Właściwie zwyczajowe Ferrari

Lewis Hamilton nie będzie pierwszym mistrzem świata, który podczas swojej pierwszej jazdy Scuderią odkryje, że jeździ starym Ferrari na torze Fiorano. Dziesięć lat wcześniej, zimą 2014-2015 r. Sebastian Vettel miał także okazję poprowadzić Ferrari F2012 z 2012 roku na prywatnym torze Fiorano, aby zaaklimatyzować się w włoskiej drużynie przed swoim wielkim debiutem w czerwieni w 2015 roku.

Sebastian Vettel na pokładzie Ferrari F2012, grudzień 2014 © DPPI

Przed Lewisem Hamiltonem i Sebastianem Vettelem, kiedy prywatne testy były znacznie mniej nadzorowane i ograniczone niż obecnie, Ferrari nie wahało się wypuścić nowych kierowców na swój tor, gdy tylko byli dostępni. To zaleta posiadania własnego toru kilka hektometrów od swoich obiektów! Luksus, którym może pochwalić się tylko Ferrari.

CZYTAJ TAKŻE > Lewis Hamilton, w końcu kierowca Ferrari, chce, aby rok 2025 był „rokiem do zapamiętania”

Sklep Autohebdo / Wyprzedaże błyskawiczne

Zobacz sklep

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

Skomentuj ten artykuł! 1

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

1 Uwagi)

Yves-Henri RANDIER

19 o 01:2025

Sposób, w jaki Sir Lewis może odkryć Fiorano, przetestować pewne procedury Ferrari i przetestować swój włoski ze swoimi mechanikami!

Aby napisać komentarz