Kampanie Super Formuły gwiazd z Europy przed Théo Pourchaire’em

Gdy Francuz Théo Pourchaire przygotowywał się do startu w Super Formule w 2024 r., wielu jego europejskich poprzedników dokonywało podobnego wyboru w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Antologia przykładów do naśladowania... i nie do naśladowania!

opublikowany 30/12/2023 à 18:00

Jeremy’ego Satisa

0 Zobacz komentarze)

Kampanie Super Formuły gwiazd z Europy przed Théo Pourchaire’em

Ticktum, Gasly i Palou w erze Super Formuły. © Pula treści Red Bull

Mistrz FIA Formuła 2 en 2023, Theo Pourchaire będzie musiał kontynuować swoją podróż do Japonii w przyszłym roku ze względu na brak wolnych miejsc w Sauberze, którego jest członkiem drużyny juniorów. Valtteri Bottas rzeczywiście korzysta z umowy do 2024 r., natomiast Guanyu-Zhou został przedłużony na nowy sezon, w czasie, gdy Grand Prix Chin powinno odbyć się po raz pierwszy od 2019 roku.

Jeśli będzie rezerwą Saubera, Habowie również chcieli ścigać się w 2024 roku, aby nie stracić kontroli. I jako takie jego przybycie do Super Formuły ma sens. Co więcej, wielu europejskich kierowców wybrało Japonię od czasu istnienia Super Formuły (2013) pod tą nazwą. Za każdym razem mistrzem przedsionka F1 udał się na wygnanie do Japonii, co zostało przerwane przystąpieniem do F1 w następnym roku. Spojrzenie wstecz na główne japońskie kampanie europejskich gwiazd w ostatnich latach.

2016 – Stoffel Vandoorne, 4. miejsce

Po dwóch latach ścigania się w serii GP2, naznaczonych tytułem mistrzowskim zdobytym w wielkim stylu w 2015 r., Stoffel Vandoorne rozważał miejsce startowe w F1 w 2016 r., ale był zmuszony poczekać z powodu braku dostępnego miejsca. Mimo wszystko spektakularny wypadek posiadacza przy ul McLaren, niektóre Fernando Alonso, pozwoliło mu po raz pierwszy wystartować w F1 w Bahrajnie, a nawet zdobyć swój pierwszy punkt w sezonie 2016. W oczekiwaniu na możliwy start w 2017 roku McLaren i producent jego silników Honda postanowili wysłać Belga, aby doskonalił swoje przygotowania w Japonii, w zespole Docomo Dandelion, napędzanym przez Hondę.

VANDOORNE Stoffela

Stoffel Vandoorne odniósł sukces w swoim zakładzie w Japonii. © Frederic Le Floc’h / DPPI

Młody człowiek, wówczas 24-letni, pozostawił więcej niż pozytywny ślad w krainie wschodzącego słońca. W swoim pierwszym wyścigu zdobył spektakularne podium na torze Suzuka. Następne dwa były bardziej skomplikowane, z 12. miejscem, po którym nastąpiła emerytura w Fuji. Ogłoszony we wrześniu w F1 w miejsce przyszłego emeryta Jensona Buttona na sezon 2017, Stoffel zwyciężył tydzień później w Okamamie, wyprzedzając przyszłego mistrza Yuji Kunimoto. Swoją kampanię przerwał drugim zwycięstwem na Suzuce, wygrywając ostatni wyścig w roku i opuszczając Japonię z poczuciem spełnienia. Następnie zakończył sezon na czwartym miejscu, zaledwie sześć punktów za mistrzem (ze starym systemem punktów Super Formula) i sprostał wyzwaniu, jakim było znalezienie miejsca startowego w F4 na następny rok.

2017 – Pierre Gasly, wicemistrz

Podobnie jak Stoffel Vandoorne w zeszłym roku, mistrz serii GP2 udał się na wygnanie do Japonii, aby kontynuować naukę w oczekiwaniu na możliwy start w Formule 1. Wsparcie: czerwony Byk, Pierre Gasly wykorzystał nową umowę dotyczącą silników zawartą z Hondą i został umieszczony w zespole Mugen w Super Formule. Czas przystosować się do kraju i samochodu. Norman wystartował gładko z 10. miejsca, a następnie w Okejamie zajął 19. miejsce. Pełna aklimatyzacja zajęła mu cztery wyścigi, połowę mistrzostw. Od kolejnego spotkania w Motegi Francuz włączył się w tryb machiny wojennej. Wygrał swój pierwszy wyścig, a dwa tygodnie później odniósł kolejne zwycięstwo na Autopolis. Drugie miejsce zdobyte później w Sugo pozwoliło mu wrócić do zaledwie pół punktu za liderem mistrzostw Hiroakim Ishiurą przed rundą finałową składającą się z dwóch wyścigów na torze Suzuka.

Super formuła Pierre'a Gasly'ego

Pierre Gasly w Super Formule. © Hiroyuki Orihara / Pula treści Red Bull // SI201703090076 // Wykorzystanie wyłącznie do celów redakcyjnych //

Koniec lata upłynął także pod znakiem debiutu w Formule 1 w Malezji, gdzie cztery dni przed rozpoczęciem uroczystości dowiedział się, że zastąpi Daniila Kwiata na torze Toro Rosso. Po Malezji i Japonii początkowo oczekiwano go w F1 w Stanach Zjednoczonych, ale wraz z Hondą zdecydował się to pominąć i udać się do Suzuki, aby podkreślić swój sezon w Super Formule i zdobyć tytuł, na który czekał od kilku miesięcy. Ostatecznie tak nie będzie. Z powodu tajfunu runda została niestety odwołana, a Ishiura zdobył tytuł różnicą pół punktu, bez finałowej walki oko w oko. Co pozostawiło Pierre’a Gasly’ego z poczuciem niedokończonych spraw. „Myślę, że jedną z rzeczy, których się dzisiaj nauczyłem, jest to, że na pewne rzeczy naprawdę nie masz wpływu. Utrata mistrzostwa o pół punktu jest naprawdę trudna. Nigdy wcześniej się tak nie czułem. » Niemniej jednak Francuz opuścił Japonię z pewną reputacją i zakończył sezon F1 w Toro Rosso, zanim w następnym roku został starterem!

2019 – Alex Palou, 3. miejsce i Dan Ticktum, 20. miejsce

W latach 2018 i 2019 mistrzowie F2 nie poszli w ślady Vandoorne'a i Gasly'ego, przybywając do Super Formula, ponieważ Charles Leclerc (2017) i George Russell (2018) natychmiast wylądowali w F1. Dlatego musieliśmy poczekać do 2019 roku, aby dwóch popularnych europejskich kierowców wybrało Japonię. Tak było w przypadku Alexa Palou i Daniela Ticktuma. Z innym sukcesem… Mniej żwawy od Ticktuma w kategoriach juniorów (7. miejsce w mistrzostwach Europy ). F3, 10. w GP3…), Palou miał wszystko do udowodnienia, przybywając do Japonii, w ramach struktury TCS Nakajima Racing. Adaptacja do kraju była dla Hiszpana dość łatwa, ponieważ rok wcześniej brał udział w japońskich mistrzostwach F3, które ukończył na 3. miejscu, będąc jedynym wystawionym w zawodach Europejczykiem.

Niezbyt regularnie występujący w Super Formule, niemniej jednak zrobił wrażenie na Fuji, podpisując imponujący hat-trick z pole position, zwycięstwem i najszybszym okrążeniem w wyścigu. W tym roku zdobył także trzy z siedmiu możliwych pole position i zajął 3. miejsce w mistrzostwach, 10 punktów za mistrzem Nickiem Cassidym. Odskocznią dla Hiszpana będzie JaponiaIndyCar, serii, którą ostatecznie oswoi w 2021 i 2023 roku jako niekwestionowany mistrz.

Daniela Ticktuma

Dan Ticktum nie błyszczał zbyt mocno w Japonii… ©Dutch Photo Agency / Pula treści Red Bull // SI201906230193 // Wykorzystanie wyłącznie do celów redakcyjnych //

W tym samym roku 2019 do krainy wschodzącego słońca przybył także Daniel Ticktum. Chroniony przez Red Bulla, podobnie jak Pierre Gasly dwa lata wcześniej, Brytyjczyk wkrótce znalazł się w trudnej sytuacji. Anglik, wicemistrz Europy F3 i podwójny zwycięzca wyścigu w Makau, kilka miesięcy wcześniej widział tyle siebie w F1, że prawdopodobnie nigdy tak naprawdę nie przetrawił faktu, że przegapił akcesję, zwłaszcza z powodu braku punktów superlicencji. Potem jego wygnanie do Japonii szybko przerodziło się w katastrofę. 8. miejsce w Suzuka, emerytura w Autopolis, przed 15. miejscem w Sugo… Super Formuła zakończyła się po trzech rundach… To był także koniec dla Red Bulla, który zdecydował się go rzucić. W czerwcu 2020 roku opowiedział nam o swoich niepowodzeniach.

„To było skomplikowane dla całego zespołu. Podczas pierwszego wyścigu na Suzuce w ogóle nie mieliśmy tempa. Dojechałem na ósmym miejscu, nie bardzo wiedząc, jak to zrobić. Na Autopolis zespół był skłonny wprowadzić pewne zmiany w samochodzie, chociaż do tego czasu zawsze odmawiał. Byłem jednym z najszybszych podczas treningów wolnych, ale z powodu pięciu czerwonych flag w kwalifikacjach ośmiu z nas nie było w stanie przejechać szybkiego okrążenia. Potem w wyścigu popełniłem błąd podczas wyprzedzania. » I wreszcie w Sugo, podczas jego ostatniego wyścigu w Super Formule, tempo z miesiąca wcześniej nagle zniknęło. „Byłem zagubiony i powolny. Poprosiłem o sprawdzenie podwozia, ponieważ myślałem, że brak prędkości ma związek z wypadkiem na Autopolis miesiąc wcześniej. Ale oczywiście niektórzy ludzie nie lubili mnie w Japonii. Chciałem po prostu wiedzieć, jak udało mi się przejść od bycia najszybszym na treningach miesiąc wcześniej do spadku na koniec stawki w Sugo…” Nigdy się nie dowie.

2023 – Lawson, wicemistrzostwo

W latach 2020–2022, czyli okresie naznaczonym pandemią Covida, młode europejskie perełki nie odchodziły już z Japonii, zamiast tego faworyzowały IndyCar w nadziei na zrobienie tam kariery. Jednak jeden młody człowiek zdecydował się zaatakować Japonię w 2023 r., niejaki Liam Lawson. Jeśli chłopiec nie ma europejskiego paszportu, to znaczy, że pochodzi z europejskiej piramidy i od wielu lat świetnie się w niej spisuje. We wszystkich odwiedzonych mistrzostwach Nowozelandczyk był bardzo dobry, nigdzie nie wyróżniał się, często zajmował miejsca, ale nigdy nie zdobył tytułu. Świadomy mimo wszystko posiadania utalentowanego kierowcy w rękach, Red Bull postanowił nie porzucać swojego Kiwi pomimo trzeciego miejsca w F3 pod koniec drugiego roku swojej kariery.

Liama ​​Lawsona

Liam Lawson w Super Formule. © Holenderska agencja fotograficzna / Pula treści Red Bull // SI202308190218 // Wykorzystanie wyłącznie do celów redakcyjnych //

Dlatego też, podobnie jak w przypadku Gasly'ego i Ticktuma, Red Bull umieścił Liama ​​w zespole Mugen. A Nowozelandczyk, znany ze swojej umiejętności szybkiej adaptacji, nie zawiódł, zapewniając sobie pierwsze zwycięstwo w swoim pierwszym wyścigu na Fuji. Zwyciężył ponownie na Autopolis, zrobił to ponownie na Fuji, po czym popełnił błąd i zakręcił w Motegi (13.). Pod koniec ostatniej rundy na Suzuce Liam Lawson zajął drugie miejsce za Ritomo Miyatą, ale przed swoim kolegą z drużyny, ustępującym mistrzem Tomokim Nojirim. Wspaniała kampania, która pozwoliła mu zostać wezwanym przez AlphaTauri w celu zastąpienia a Daniel Ricciardo doznał kontuzji w pięciu Grand Prix (od Zandvoort po Katar), co może pozwolić mu na wylądowanie w F1 w 2025 roku.

CZYTAJ TAKŻE > Théo Pourchaire, nowy start w Super Formule, który wciąż marzy o F1

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz