Jeśli sezon 10 Formuła E nie będą oznaczać większych zmian, ani technicznych, ani sportowych, mistrzostwa z biegiem lat wprowadzają innowacje i prezentują nowe funkcje. W 2024 r., podczas drugiej kampanii dla jednomiejscowych pojazdów Gen3, dyscyplina ta wprowadzi nowy system: Szybkie Ładowanie, czyli po francusku Charge d'Attaque. Wszystko jest w nazwie: w niektórych rundach sezonu (które jeszcze nie zostały ustalone) kierowcy będą musieli w trakcie wyścigu zjeżdżać do boksów, aby szybko doładować akumulatory, niczym tankowanie... ale przy użyciu prądu. Ale jak to będzie działać w praktyce? Z jakimi zasadami?
Na początku mistrzostw pojazdów elektrycznych, w przypadku Gen1, kierowcy byli zmuszeni wrócić do garażu, aby całkowicie zmienić bieg. jednomiejscowy podczas testu! Od czasu przejścia na Gen2 w 2017 r. nie są już zmuszeni do przechodzenia przez swoje stoiska podczas wyścigów E-Prix. Aby dodać do wyścigów element strategiczny i urozmaicić widowisko, Formuła E zdecydowała się ponownie wprowadzić obowiązkowy system przejazdu do boksów w Gen3… z rocznym opóźnieniem. Zaplanowany na rok 2023 system Charge Attack został ostatecznie opracowany na rok 2024, pomimo trudności.
Obowiązkowy i zaplanowany pit stop
Podczas E-Prix kierowca musi przestrzegać określonego okna, które pozwoli mu zatrzymać się w boksach w celu szybkiego doładowania. Okno to zostanie określone na podstawie stanu naładowania (SoC) samochodu podczas E-Prix, a wartości zostaną ustalone przez stewardów przed zawodami. Na przykład: kierownictwo wyścigu może zdecydować o otwarciu okna pit stopu, gdy poziom obciążenia samochodu wynosi od 55% do 45%, co jest jednym z wielu przykładów. Kierowcom nie będzie wolno wykonywać szarży atakującej poza tym oknem ani podczas zawieszenia wyścigu (tj. czerwonej flagi).
Kiedy kierowca zatrzymuje się, aby skorzystać z możliwości szybkiego doładowania, on i jego zespół muszą przestrzegać minimalnego czasu zatrzymania, opublikowanego przed rozpoczęciem zawodów. Czas zatrzymania będzie liczony od momentu zatrzymania samochodu na swoim miejscu w depot i podłączenia ładowarki – zwanej Boost Charger – do momentu, w którym samochód szybko zjedzie z powrotem do depot.
Podczas zatrzymywania ładowarka Boost Charger podłączona z tyłu samochodu musi być prawidłowo podłączona i cała przydzielona energia musi zostać naładowana do samochodu. Przy samochodzie mogą pracować maksymalnie dwie osoby plus jedna osoba specjalnie wyznaczona do zatrzymywania i zwalniania samochodu. W fazie ładowania nie wolno wykonywać żadnych prac przy samochodzie. Zmiana opon jest zabroniona do czasu zakończenia Szarży Atakowej. Do czasu odłączenia ładowarki od samochodu wszystkie cztery koła muszą pozostać w kontakcie z podłożem, a jakakolwiek dalsza ingerencja w samochód, poza podłączaniem i odłączaniem Attack Chargera, jest surowo zabroniona.
„Podwójny przystanek” zakazany w Formule E
Jednak ze strategicznego punktu widzenia zespoły będą miały ograniczony wybór. w przeciwieństwie do Formuła 1, podwójny przystanek (lub podwójny stos w języku angielskim) nie będzie dozwolone: tylko jeden samochód na zespół może zatrzymać się w tym miejscu.
Attack Charge będzie kompatybilny z Attack Mode, czyli systemem obecnym w Formule E już od kilku sezonów i pozwalającym kierowcy na uzyskanie większej mocy przez ograniczony czas po przejechaniu pomiędzy dwoma terminalami detekcyjnymi. Jednakże kierowcy będą mogli korzystać z trybu ataku dopiero po przyjęciu ładunku ataku, czyli w drugiej części wyścigu.
CZYTAJ TAKŻE > Oliver Rowland (Nissan): „Jakbym nigdy nie wyjechał”
Kontynuuj czytanie na te tematy:
Johnnymena
16 o 09:2024
Styl Związku Radzieckiego opiera się na zakupionym stylu. Profesjonalne stanowiska, profesjonalizm, innowacyjność i marketing. https://mvmedia.ru/novosti/122-gde-luchshe-pokupat-originalnye-brendovye-veshchi-kak-vybrat-nadezhnye-magaziny-i-platformy/