Czy po pięciu rajdach nowy system punktacji WRC wywrócił mistrzostwa do góry nogami?

Wprowadzenie nowego systemu punktowania dogłębnie zmieniło sposób, w jaki podchodzimy do poszczególnych dni zawodów WRC. Po Rajdzie Portugalii przyjrzyjmy się konsekwencjom tej nowej skali: kto zyskał punkty, a kto przede wszystkim je stracił?

opublikowany 14/05/2024 à 15:23

Doriana Grangiera

1 Zobacz komentarze)

Czy po pięciu rajdach nowy system punktacji WRC wywrócił mistrzostwa do góry nogami?

© Paulo Maria / DPPI

Przez wielu krytykowany, przez niektórych doceniany: jedno jest pewne, nowy system punktowania w WRC, wprowadzony w tym sezonie, nie pozostawia nikogo obojętnym. Nowa skala, wprowadzona dla urozmaicenia rajdów, szczególnie w niedzielę, wywołała ostre reakcje wśród kierowców i widzów.

Sebastian Ogier, ośmiokrotny rajdowy mistrz świata, jest chyba tym, który wygłosił najostrzejsze przemówienie na temat tych przepisów i nie kryje swojego niezadowolenia z tego, co określił jako " żart " : „Trzeba przyznać, że oczywiste jest, że pewne rzeczy są naprawdę złe. To sprawia, że ​​w trzech z czterech rajdów punkty nie są spójne, a zwycięzcy nie odnoszą korzyści ze zwycięstwa. Wszyscy zdobywają tyle samo punktów i jest to bardzo szkodliwe. Nikt nic nie rozumie”– zwierzył się nam po Rajd samochodowy z Chorwacji w kwietniu ubiegłego roku.

Zwycięzcy słabo nagradzani w WRC

I trzeba przyznać, że statystycznie liczby potwierdzają, że miał rację. Po Rajdzie Portugalii, 5. rundzie sezonu 2024, Francuz jest największym przegranym w nowej skali punktowej w porównaniu ze starym systemem stosowanym do 2023 r. Dzięki dwóm zwycięstwom w trzech startach Sébastien Ogier ma obecnie 70 punktów i jest w 5. miejsce w mistrzostwach... podczas gdy przy starej skali z 2023 r. Gapençais miałby 77 punktów i zajmowałby 3. miejsce w klasyfikacji kierowców! Dość powiedzieć: na szczęście Habowie respektują tylko częściowy program i dlatego nie są prawdziwymi kandydatami do tytułu!

To samo dotyczy Esapekki Lappi, zwycięzcy Rajdu Szwecji w lutym ubiegłego roku: pomimo zwycięstwa w dwóch startach Fin ma tylko 23 jednostki, podczas gdy w starym systemie miałby ich 28. Pierwszy wniosek dotyczący nowej wersji skali punktowej 2024: tak jak obawialiśmy się przed sezonem, zwycięstwo rajdu zostaje zdewaluowane…

Z drugiej strony, kilku kierowców – zwłaszcza tych rozpoczynających cały sezon i walczących o mistrzostwo – odnajduje przewagę dzięki wprowadzonej w tym sezonie trzyetapowej skali. Największym zwycięzcą jest Ott Tanak : Estończyk zdobyłby 18 punktów mniej, gdyby w 2023 r. utrzymano system z 2024 r.! Thierry Neuville (-15 punktów w skali 2023) i Adriana Fourmaux (-14 punktów) również skorzystają z tej nowej skali.

Należy jednak podkreślić, że różnice w mistrzostwach pomiędzy głównymi bohaterami zostały powiększone przez nowy system punktacji: różnica 24 punktów, która obecnie dzieli Thierry'ego Neuville'a (110 punktów) i Elfyna Evansa (86 punktów), miejsce w klasyfikacji kierowców, przy starej skali miałby zaledwie 16 punktów. Jeśli ekstrapolujemy na pierwszą czwórkę, różnica wzrośnie z 4 punktów w systemie na rok 39 do 2024 punktów w skali na rok 34.

WRC gotowe poprawić ten system?

Oprócz tych zmian w klasyfikacji kierowców – miejmy nadzieję, że mają one niewielki wpływ na wynik mistrzostw na koniec sezonu – to właśnie brak przejrzystości i czasami paradoksalny podział punktów jest ostro krytykowany przez przeciwników tej nowej skali. W Portugalii, podobnie jak w Szwecji na początku roku, to nie zwycięzca zdobył najwięcej punktów w weekend. Drugie miejsce zajął Ott Tänak, który zdobył 26 punktów w porównaniu do 25 punktów dla zwycięzcy… i 24 punktów dla Thierry’ego Neuville, trzeci.

Jeśli WRC stoi przed kluczowym momentem w swojej historii – Rada Światowa powinna do czerwca ujawnić kierunek, w jakim będzie podążać dyscyplina – wprowadzenie nowych, skomplikowanych przepisów, zarówno dla kierowców, zespołów, jak i zwłaszcza widzów, nie zapewni mistrzostwom dobrego rozgłosu . W imię widowiska i rozrywki WRC zapomniało o prostocie, przejrzystości, ale przede wszystkim o „merytokratycznym” aspekcie, jaki rajd światowy może zaoferować swojemu zwycięzcy. Nie ma wątpliwości, że temat ten będzie przedmiotem dyskusji w nadchodzących tygodniach w celu jego udoskonalenia i osiągnięcia, jeśli to możliwe, pewnego konsensusu.

Ze skalą 2024

1) Thierry Neuville – 110 punktów
2) Elfyn Evans – 86 punktów
3) Ott Tänak – 79 punktów
4) Adrien Fourmaux – 71 punktów
5) Sébastien Ogier – 70 punktów
6) Takamoto Katsuta – 49 punktów
7) Kalle Rovanperä – 36 punktów
8) Esapekka Lappi – 23 punkty
9) Andreas Mikkelsen – 14 punktów
10) Oliver Solberg - 12 punktów

Ze skalą 2023

1) Thierry Neuville – 95 punktów (-15 punktów w porównaniu do skali z 2024 r.)
2) Elfyn Evans – 79 punktów (-7)
3) Sébastien Ogier – 77 punktów (+7)
4) Ott Tänak – 61 punktów (-18)
5) Adrien Fourmaux – 57 punktów (-14)
6) Takamoto Katsuta – 41 punktów (-8)
7) Kalle Rovanperä – 35 punktów (-1)
8) Esapekka Lappi – 28 punktów (+5)
9) Andreas Mikkelsen – 16 punktów (+2)
10) Oliver Solberg – 16 punktów (+4)

CZYTAJ TAKŻE > WRC – Adrien Fourmaux po raz kolejny potwierdza w Portugalii

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

1 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

4

Thierry'ego Pingreta

14 o 05:2024

Premia za przeciętność

1

Aby napisać komentarz