Czy Rajd Wysp Kanaryjskich zakończył swój debiut w WRC sukcesem?

Zawody te, po raz pierwszy wpisane do kalendarza mistrzostw świata, w Hiszpanii nie przyniosły żadnej rewolucji, ale z pewnością stanowią wyjątkową podróż. Ze względu na łagodne odcinki specjalne, wymagające bardzo precyzyjnego prowadzenia, niejedną osobę wprawiła w zakłopotanie.

opublikowany 29/04/2025 à 18:00

Loïc ROCCI

  Skomentuj ten artykuł! 1

Czy Rajd Wysp Kanaryjskich zakończył swój debiut w WRC sukcesem?

© M-Sport

Pierwsze wrażenie nie było fantastyczne. Rzeczywiście rozczarowujące było uświadomienie sobie, że trzeba mieć nos w miejscu, w którym rallye aby dowiedzieć się, że odbyło się zorganizowane wydarzenie. Plakaty na lotnisku reklamowały pola golfowe, wycieczki quadami i adresy restauracji… Nie było tam absolutnie nic na temat WRC. Nie przeszkodziło to, aby ceremonia pożegnalna odbyła się w obecności licznego tłumu i w gorącej atmosferze.

Jos McErlean (MSport) zwyciężył w konkursie oklasków, mając na sobie koszulkę swojego lokalnego klubu piłkarskiego. Miejsce wybrane na park serwisowy było idealne, ponieważ nie brakowało miejsca. Infrastruktura stadionu Gran Canaria w Las Palmas była odpowiednia – zapewniała drużynom wystarczająco dużo miejsca, a jednocześnie pozwalała publiczności cieszyć się widowiskiem. Dostęp do zespołów biorących udział w Rally1s był niewątpliwie zbyt ograniczony, ale ogólnie rzecz biorąc, kibice mogli obserwować mechaników przy pracy, a na miejscu pojawiło się wiele rodzin i osób, które niekoniecznie były pasjonatami rajdów. Organizatorzy mieli dobry pomysł zapewniając scenę koncertową i przyjazne miejsca do spędzenia przyjemnego czasu. Mimo trudności z parkowaniem w pobliżu, założenie parku w centrum miasta zakończyło się sukcesem.

Pierwsza rejestracja w ERC W roku 1982 popularność tego wydarzenia nigdy nie zmalała. Otrzymując z roku na rok coraz wyższe współczynniki od FIA, Wyspy Kanaryjskie stały się jednym z wydarzeń, których nie można przegapić w tej dyscyplinie. Na obrzeżach odcinków specjalnych obecni byli również widzowie, których zachowanie budziło pewne obawy. Jednak nie stanowiło to żadnego problemu. " Należy pogratulować organizatorom pracy, wyjaśnił Nicolas Klinger, szef ochrony FIA. Wiadomość została dobrze przyjęta, utworzono wystarczającą liczbę stref, a zaangażowanie komisarzy było doskonałe.. "

Inny pokaz

W kalendarzu zawsze znajdowały się rajdy na nawierzchni asfaltowej, ale od czasu zniknięcia Katalonii w 2022 r. wszystkie rajdy na tej nawierzchni (Monte Carlo, Chorwacja, Europa Środkowa, Ypres) charakteryzowały się odcinkami specjalnymi o dużym zanieczyszczeniu. Na Wyspach Kanaryjskich sytuacja była zupełnie inna. Na wyspie drogi przypominają wstęgi wijące się między wybrzeżami i wzgórzami. Dostosowują się do nierówności terenu i mają bardzo mało strun, dzięki czemu pozostają bardzo czyste. Jednym z parametrów, jakie załogi będą musiały wziąć pod uwagę w przyszłym roku, jest trudność prowadzenia rozpoznania na bardzo zatłoczonych trasach turystycznych.

Na tym torze, który przypominał niemal obwód, zawodnicy musieli na nowo nauczyć się jazdy po liniach, skupiając się jednocześnie na tym, jak działają opony. W Rally1 są tylko Toyota komu się udało. Wspomnienia z poprzednich rund rozgrywanych na takim terenie sprawiły, że obawiano się nudnego rajdu i z przykrością trzeba przyznać, że dokładnie tak było w przypadku tego 49.e wydanie. Pociąg Toyoty uciekł, podczas gdy pociąg Hyundai pozostał na stacji. Wyścig został podzielony na kilka etapów specjalnych. Aby poradzić sobie z tego typu drogami, samochody przyjmują konfigurację, która niewątpliwie czyni je jeszcze piękniejszymi niż zwykle. Ich skuteczność jest już tak duża, że ​​nie ma już prawie żadnego widowiska. „Kanarki” nie straciły jednak szansy na awans do następnego poziomu rozgrywek i w drugim roku obowiązywania kontraktu, w 2026 roku, z przyjemnością powrócą na boisko otoczone wspaniałymi widokami. Być może będzie to okazja, by zobaczyć ponownie oryginalny przejazd specjalny na boisku koszykarskim.

WRC w pełnym zanurzeniu

Szukając nowych sposobów na zwiększenie popularności swojego wydarzenia i wywołanie szumu wokół niego, organizatorzy czasami wprowadzają naprawdę szalone rozwiązania. Dlatego też odcinki specjalne wyznaczono na stadionach, w porcie Monako, w centrach miast (León, Limassol, Strasburg itp.), a ostatnio wokół stacji benzynowej i na odcinku autostrady podczas Akropolu 2024. Na Wyspach Kanaryjskich od dwóch lat trasa biegu zatrzymuje się pośrodku ogromnej hali do koszykówki zainstalowanej na wzgórzach Las Palmas. Zdecydowanie nie jest to widowisko dla purystów, gdyż widzowie liczą na to, że zobaczą błędy pilota. Jak zauważyli niektórzy piloci, jest to niemal jak gymkhana.

Oglądanie wartych ponad milion euro samochodów Rally1, pełzających po podłodze bez żadnej przyczepności, mogło być bolesne dla tych, którzy nie znoszą koncepcji sprawiania, by samochód wyścigowy kręcił się w kółko, a jednocześnie nazywał to „rajdem”. Choć sam w sobie był zaskakujący i donośny (w zamkniętym otoczeniu), to przedstawienie przyciągnęło niewtajemniczoną publiczność. Podczas gdy rozgrywany był finał Pucharu Króla pomiędzy Realem Madryt i Barceloną, obszary wokół odcinka specjalnego były zatłoczone. Trybuny w hali również były niemal pełne, a jeśli chodzi o promocję, promotor był zadowolony z tej próby w WRC. Czy jednak jest to droga, którą należy regularnie podążać na Mistrzostwach Świata? W tej dyscyplinie z pewnością brakuje komunikacji, ale czy ten ekstremalny przykład powinien stać się normą? Ktokolwiek będzie następnym promotorem, zobaczymy, jakie będą jego pomysły na zwiększenie popularności WRC.

CZYTAJ TAKŻE > Kalle Rovanperä po zwycięstwie na Wyspach Kanaryjskich: „Bez wątpienia jeden z naszych najlepszych rajdów”

Sklep Autohebdo / Wyprzedaże błyskawiczne

Zobacz sklep

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

Skomentuj ten artykuł! 1

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

1 Uwagi)

P

Pascal

29 o 04:2025

Tak, bardzo fajny rajd, w końcu mogliśmy zobaczyć osiągi samochodu na asfalcie.

Aby napisać komentarz