Transfery: atrakcja Fourmaux
Być może pole Rally1 nie jest tak pełne, jak byśmy chcieli, gdyż w 2025 r. w pełnym wymiarze czasu pracy zgłosiło się tylko dziewięć samochodów, należy jednak zauważyć pewne zmiany w porównaniu z poprzednią kampanią. Transfer roku to oczywiście nadejścieAdriana Fourmaux chez Hyundai, na pokładzie trzeciego i20 N zarejestrowanego na cały sezon. Francuz, objęty M-Sport i imponujący w 2024 r. z pięcioma podium na Fordzie Pumie, przekonał południowokoreański zespół, aby zaufał mu w ramach programu fabrycznego. Francuz będzie miał w ręku broń, aby konkurować z najlepszymi i być może odnieść swoje pierwsze zwycięstwo WRC.
W tym polu WRC 2025 zauważamy także pojawienie się dwóch nowych twarzy w Rally1. Wiadomości… niekoniecznie. Rzeczywiście, Sami Pajari nie jest już obcy Rally1, ponieważ w 2024 roku wziął udział w trzech rajdach w kategorii premier. Mistrz WRC2 zyskał zaufanie Toyota który wyjedzie do niego na cały sezon... z drużyną B, ale na tym samym Yarisie, co jego koledzy z oficjalnej drużyny. Wreszcie Josh McErlean odkryje Rally1 z M-Sport Fordem, który grał przez trzy sezony w WRC2, ale nie był zbyt przekonujący….
WRC 2025 – Wszystkie transfery
🇫🇷 Adriana Fourmaux : M-Sport Ford (2024) ➡️ Hyundai (2025)
🇫🇮. Sami Pajari : WRC2 (2024) ➡️Toyota (2025)
🇮🇪 Josha McErleana : WRC2 (2024) ➡️ Ford M-Sport (2025)
Wyjazdy po 2024 roku
🇫🇮Esapekka Lappi: Hyundai (2024)
🇳🇴 Andreasa Mikkelsena : Hyundai (2024)
Kalendarz: trzy nowe spotkania
Z pewnością niewiele nowego po stronie kierowcy, ale jeśli chodzi o kalendarz, przygotuj się na odkrywanie nowych krajobrazów! W 2025 roku w kalendarzu WRC pojawią się aż trzy nowe wydarzenia, każde bardziej egzotyczne od poprzedniego. Po serii historycznych rajdów Monte-Carlo / Szwecja / Kenia rozpoczynających mistrzostwa, WRC uda się na Wyspy Kanaryjskie. Archipelag Hiszpański, tradycyjne miejsce spotkańERC, wita po raz pierwszy światowy cyrk na tym, co z pewnością będzie najpiękniejsze rallye na asfalcie roku.
Po Wyspach Kanaryjskich na kierowców czeka seria pięciu europejskich rajdów szutrowych (Portugalia, Sardynia, Akropol, Estonia, Finlandia), przed skokiem do Ameryki Południowej w Chile. Następnie WRC powróci do Europy Środkowej, a następnie do Japonii na dwa ostatnie asfaltowe rajdy w tym roku... ale w tym sezonie mistrzostwa zakończy nowe wydarzenie, jakim będzie pierwszy Rajd Arabii Saudyjskiej w WRC. Jak mały akcent Dakaru na zakończenie roku…
WRC 2025 – Kalendarz
1. 🇲🇨 Monte Carlo (Asfalt/lód) – 22–26 stycznia 2025 r
2. 🇸🇪 Szwecja (Śnieg) – 13–16 lutego 2025 r
3. 🇰🇪 Rajd Safari w Kenii (Ziemia) – 20–23 marca 2025 r
4. 🇪🇸 Wyspy Kanaryjskie (Asfalt) – 24–27 kwietnia 2025 r
5. 🇵🇹 Portugalia (Ziemia) – 15–18 maja 2025 r
6. 🇮🇹 Sardynia (Ziemia) – 5–8 czerwca 2025 r
7. 🇬🇷Akropol (Ziemia) – 26–29 czerwca 2025 r
8. 🇪🇪 Estonia (Ziemia) – 17–20 lipca 2025 r
9. 🇫🇮 Finlandia (Ziemia) – 31 lipca do 3 sierpnia 2025 r
10. 🇵🇾 Paragwaj (Ziemia) – 28–31 sierpnia 2025 r
11. 🇨🇱 Chile (Ziemia) – 11–14 września 2025 r
12. 🇪🇺Europa Środkowa (Asfalt) – 16–19 października 2025 r
13. 🇯🇵 Japonia (Asfalt) – 6–9 listopada 2025 r
14. 🇸🇦 Arabia Saudyjska (Ziemia) – 27–30 listopada 2025 r
Zasady: koniec z hybrydą!
W 2025 roku WRC czeka mała rewolucja. Jeśli samochody będą miały zasadniczo taki sam wygląd jak w poprzednich sezonach, zgodnie z regulaminem Rally1, to właśnie w środku zmiany będą znaczące. Oczywiście główną nowością roku 2025 jest... usunięcie układu hybrydowego, który wywołał tyle dyskusji od czasu jego wprowadzenia w 2022 r. System ten jest zawodny, zbyt ciężki, zbyt drogi i niezbyt interesujący ze sportowego punktu widzenia. czy wszystko zostało po prostu usunięte, aby obniżyć koszty i zwiększyć niezawodność mocowań. W ten sposób Rally1 zostają zwolnione z 80 kilogramów, a zatem ich waga wzrasta z 1260 do 1180 kg.
Aby zrównoważyć tę redukcję i zachować rozsądny stosunek masy do mocy, kołnierz wlotu powietrza zostanie zmniejszony o jeden milimetr i zmieni się z 36 mm na 35 mm, aby nieznacznie zmniejszyć moc silnika cieplnego. Zatem niehybrydowe Rally1 będą miały stosunek mocy do masy podobny do hybrydowych Rally1. Używane paliwo będzie zawsze w 100% zrównoważone. Kolejna nowość: opony. Od 2025 roku Hankook stanie się oficjalnym producentem WRC zamiast Pirelli. Południowokoreańska firma, mimo niewielkiego doświadczenia w rajdach (obecna w ERC od 2023 r.), stanie przed trudnym zadaniem zaopatrzenia wszystkich kategorii do 2027 r., co z konieczności stworzy czas adaptacyjny dla wszystkich załóg.
Tym razem w Regulaminie Sportowym dużą zmianą tego roku 2025 jest skala punktacji, która została ponownie zmodyfikowana po krytyce w 2024 roku. Skala z ubiegłego roku zostaje skorygowana, aby przywrócić wagę zwycięstwa. Tym samym zwycięzca rajdu zgarnie 25 punktów (następnie 17, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 dla pierwszej dziesiątki). Sobotnia wieczorna dystrybucja zostaje odwołana, a pula nagród za niedzielny etap – Super Sunday – będzie przeznaczona tylko dla pierwszej piątki z 5 punktami dla pierwszej (wówczas 4, 3, 2, 1). Power Stage nie ulega zmianie i zawsze będzie przyznawał 5 punktów najszybszemu kierowcy na ostatnim odcinku specjalnym rajdu. W sumie w rajdowy weekend można zdobyć maksymalnie 35 punktów.
CZYTAJ TAKŻE > Przewodnik po WRC 2025 – Czy powinniśmy się martwić Hankookiem?
Kontynuuj czytanie na te tematy:
Goncalves Joaquim
21 o 01:2025
Następny sezon będzie ekscytujący, gdy Adrien Ches Hyundai i Rovanpera powrócą