Red Bull RB21
Zaczynamy od jednej z najprostszych do zrozumienia nazw czerwony Byk oraz RB21. Nie trzeba być na Harvardzie, żeby to zrozumieć: „RB” to oczywiście inicjały Red Bulla, a „21” odpowiada 21. sezonowi (lub 21. jednomiejscowy, to zależy od Ciebie) z austriackiej drużyny w F1. Tylko raz w ciągu prawie 20 lat Red Bull odszedł od tej logicznej sekwencji: było to w 2021 roku z Red Bull RB16B, ponieważ podwozie RB16 2020 zostało ponownie wykorzystane, aczkolwiek z pewnymi niewielkimi zmianami. Jednak RB17 istnieje… w wersji drogowej, z Hypercarem wyprodukowanym przez Red Bulla et zaprojektowany przez genialnego Adriana Neweya.
Mercedes W16
W Mercedes, logika jest mniej więcej taka sama w przypadku liczby, mniej w przypadku litery: jeśli „16” odnosi się do 16. sezonu Mercedesa w F1 od czasu jego powrotu do dyscypliny w 2010 r., trzeba znać język niemiecki, aby zrozumieć znaczenie „W”. To W to pierwsza litera słowa „Wagen”, które w języku francuskim oznacza… samochód, po prostu! Bardzo popularna nazwa w produkowanych modelach Mercedes-Benz aż do 2000 roku.
Ferrari SF-25
SF90 w 2019, SF1000 w 2020, SF21 w 2021, F1-75 w 2022 i wreszcie SF-25 w 2025: nie szukajcie logicznej kontynuacji w najnowszych jednomiejscowych Ferrari, nie ma takiej! Każdego roku napięcie jest pełne, gdy wiemy, jak nazywa się nowa rama zaprojektowana Maranello. Jeśli nazwa włoskiego bolidu nie nawiązuje do roku jego wprowadzenia, jak ma to miejsce od 2023 r., to nawiązuje ona do jakiegoś wydarzenia lub rocznicy! Do niedawnych przykładów zalicza się SF90 upamiętniający 90. rocznicę powstania Scuderia Ferrari, SF1000 upamiętniający rok 1000. Grand Prix Formuły 1 Ferrari oraz F1-75 upamiętniający 75. rocznicę pierwszego samochodu produkcyjnego tej fabryki. z Maranello. W roku 2025, wraz z przybyciem Lewis Hamilton, Scuderia stawia na stabilność, przyjmując nazwę SF-25.
McLaren MCL39
W 2017 roku w McLarenie wprowadzono zmianę w nazwie jednomiejscowych samochodów. Do tego czasu wszystkie samochody F1 opuszczające fabryki w Woking nosiły nazwę MP4/xx: MP4 oznaczało wówczas „Marlboro Project 4”, ledwie ukrywany sponsoring istniejący od 1981 roku! Niemniej jednak w 2017 roku Zak Brown – wówczas nowy dyrektor generalny firmy McLaren Racing – postanawia zerwać z przeszłością i wrócić do podstaw, używając inicjałów MCL (oczywiście dla McLarena), po których następuje numer samochodu.

McLaren MP4/29 2014 z dumą nosił swoją nazwę na bokach i tylnym błotniku podczas zimowych testów © DPPI
Aby nie zakłócać logicznej sekwencji zapoczątkowanej w 1981 r. wraz z MP4/1, przeszliśmy od MP4/31 w 2016 r. do MCL32 w 2017 r., aby ostatecznie dotrzeć do MCL38 w 2024 r., a tym samym do MCL39 w 2025 r. Podobnie jak czerwony Tuż powyżej Bull i Ferrari McLaren pozwolił sobie na małe odejście od tej logiki w 2023 roku wypuszczając MCL60, z okazji 60-lecia zespołu.
Astona Martina AMR25
Wlać Aston Martin, wyjaśnienie pójdzie bardzo szybko, ponieważ tak naprawdę nie ma tu ukrytej wiadomości, której należy szukać! AMR oznacza po prostu „Aston Martin Racing”, natomiast liczba 25 odnosi się do roku, w którym jednomiejscowy samochód zostaje wprowadzony do obrotu, czyli 2025. W końcu po co to komplikować?
Alpine A525
Wlać Alpine, trzeba mieć odniesienia historyczne, aby zrozumieć znaczenie nazwy A525. Rzeczywiście, dlaczego 525? Kiedy imię Alpine przejął stajnię Renault w 2021 roku francuski klan zdecydował się używać nazwy A521 w hołdzie pierwszemu prototypowi powstałemu w 1975 roku,Alpine A500, który jako pierwszy przetestował słynny silnik z turbodoładowaniem, zastosowany ostatecznie w Renault RS01 podczas jego debiutu w F1 w 1977 roku.
Co więcej, gdyAlpine Po raz pierwszy zaprezentowano A521, ten miał na sobie czarną sukienkę, co ponownie było ukłonem w stronę prototypu Alpine A500 opracowany w 1975 roku, zanim Losange przejął firmę. W 2025 r. Alpine w związku z tym w 525 r. po prostu przeniesie się na A2025.
Williams FW47
Pierwszy Williams w historii zespołu nie było nawet nazwy Williams, ale Politoys, a następnie Iso-Marlboro z FX3, między 1972 a 1974 rokiem. Jednak Frank Williams – założyciel zespołu, który nosi jego imię – stracił poparcie Iso Rivolty i Marlboro w 1974 r. i zmienił nazwę swojego jednomiejscowego bolidu na Iso-Marlboro FW, a w 1975 r. przemianowano go na Williams FW.
FW nawiązuje zatem do Sir Franka Williamsa, który opuścił nas w 2021 roku. W 2025 roku przyjdzie kolej na FW47, aby reprezentować zespół Grove na starcie, liczba 47 odnosi się do 47. modelu F1 opracowanego przez brytyjski zespół – nie licząc modeli „B” czy „C”, również zaprojektowanych w historii angielskiej drużyny.
Wyścigi byków VCARB 02
„Nowy” zespół nie taki nowy w Formule 1: zespół Faenza (Włochy) przyjął nową tożsamość w 2024 r., trzecią od przejęcia Minardi przez klan Red Bull w 2006 r. Po Toro Rosso (2006-2019) i AlphaTauri (2020-2023), oto Racing Bulls, a właściwie Visa Cash App Racing Bulls, czyli pełna nazwa włoskiego zespołu w tym sezonie. W ubiegłym roku, po raz pierwszy w sezonie pod nową nazwą, Racing Bulls zdecydowało się po prostu zachować inicjały pełnej nazwy zespołu na potrzeby nazwy swojego samochodu, a mianowicie VCARB 01. Dla oryginalności powrócimy… W 2025 r., logicznie rzecz biorąc, przenieść się do VCARB 02 i tak dalej… aż do kolejnej zmiany nazwy!
Sauber C45
Jeśli Sauber zmienił nazwę w 2024 roku na Stake F1 Team, nazwa jednomiejscowego samochodu zawsze pozostała ta sama (i to dobrze!). Od 1993 r. i przybycia Saubera do F1 wszystkie jednomiejscowe samochody opuściły fabrykę Hinwil (z wyjątkiem okresu BMW pomiędzy 2006 a 2009 rokiem) wszystkie mają tę samą literę: C. Dlaczego? To po prostu pierwsza litera imienia żony Petera Saubera, Christiane Sauber. Bardzo piękny hołd, który pozostanie wyryty w podręcznikach historii!
Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ numer 45 C45, który będzie używany w tym sezonie przez Stake F1 Team – lub Sauber, żeby było bardziej zrozumiałe – nie odpowiada 45. kampanii Saubera w F1! Rzeczywiście, pierwszym szwajcarskim jednomiejscowym samochodem był Sauber C12, ponieważ przed F1 Sauber napisał swoje pierwsze rozdziały w Wytrzymałość i 24H Le Mans, w sportowym prototypie. Pierwszy Sauber, C1, był prototypem zbudowanym w 1970 roku na potrzeby Szwajcarskich Mistrzostw Samochodów Sportowych. Wraz z przejęciem Audi i nową tożsamością, która jest przygotowywana w 2026 r., być może Sauber C45 z 2025 r. będzie ostatnim, który użyje tej nazwy dla szwajcarskiego zespołu, wkrótce pod niemiecką flagą.
Haas VF-25
Rok 2025 kończymy z najmłodszą drużyną w stawce: Haas. Amerykański zespół przybył do F1 w 2016 roku i zdecydował się nazwać swój pierwszy samochód VF-16. Są dwa powody tej nazwy: pierwszy odnosi się do pierwszej maszyny CNC (Computer Numerical Control) wyprodukowanej przez firmę Haas Automation, VF-1, wprowadzonej na rynek w 1988 roku przez Gene'a Haasa. Litera V oznacza wówczas „pionową”, co jest standardowym oznaczeniem branżowym kruszarki pionowej.
Po drugie, za sterami nadal stoi Gene Haas: założyciel Haas Automation dodał „F1” do nazwy samochodu na rok 2016, aby nieoficjalnie oznaczyć go jako „najpierwszy” (po francusku) stajni. Tak narodził się VF-16 i ta nazwa pozostała do dziś wraz z VF-25 w 2025 roku.
CZYTAJ TAKŻE > Co oznaczają numery kierowców F1 2025?
Oliviera Vireta
30 o 01:2025
Małe wyjaśnienie dotyczące McLarena: przed okresem MP4 McLareny były numerowane w kolejności pod nazwą M, przy czym ostatnim był M30 w 1980 r. przed przejściem na MP4/1 w 1981 r.
Yves-Henri RANDIER
26 o 01:2025
Pewna logika we wszystkich zespołach, z wyjątkiem najstarszego, Scuderia Ferrari, który potrafi wszystko! Wkrótce SLH25 dla Sir Lewisa Hamiltona 2025?
JEAN PIERRE LAFONA
25 o 01:2025
RB dla Red Bulla nie jest akronimem, ale akronimem; jeśli chodzi o nieunikniony przymiotnik „tytułowy”, używany masowo przez wszystkie media, odnosi się on do Franka Williamsa, a nie do jego zespołu.