Dakar 2025 – Szczegółowa trasa i ogromne wyzwanie dla pilotów

Prawie połowa etapów zostanie rozdzielona między motocykle i samochody, co jest bezprecedensowym posunięciem mającym na celu poprawę bezpieczeństwa jednośladów i zwiększenie trudności pojazdów z napędem 4x4.

opublikowany 28/11/2024 à 16:34

Medhiego Casauranga

  Skomentuj ten artykuł! 0

Dakar 2025 – Szczegółowa trasa i ogromne wyzwanie dla pilotów

Pustynia Pusta Dzielnica będzie w programie drugiego tygodnia Dakaru 2. Foto DPPI / Éric Vargiolu

Nieco ponad miesiąc przed startem Dakaru 2025 (3-17 stycznia) organizatorzy poznali trasę i listę uczestników 46. edycji. Będzie to już szósta edycja na ziemi saudyjskiej, ale nie myślcie, że zawodnicy będą znać odcinki specjalne jak własną kieszeń. Wręcz przeciwnie, poziom trudności będzie podobny, a może nawet większy, niż podczas Dakaru 2024, chociaż jest bardzo trudny!

„Chęć utrzymania wysokiego poziomu trudności łączy się właśnie z poszukiwaniem terenu i formatów wyścigów bliskich temu, czego doświadczyli pionierzy tego sportu. rallye w latach 80. », wskazuje David Castera, dyrektor rajdu. Ci, którzy tęsknią za afrykańskim Paryż-Dakar, odkryją na nowo zasadę, która odniosła sukces w 2024 r.: 48-godzinny Chrono.

Ten etap, podzielony na dwa dni, rozpocznie się od pierwszych dni wyścigów obejmujących 1 km odcinka specjalnego, w pętli wokół Bishy. Bez pomocy i środków komunikacji pozwalających wiedzieć, gdzie się znajdują w odniesieniu do postępu testu, pustynni poszukiwacze przygód będą musieli radzić sobie sami. Zakaz udzielania pomocy będzie także w AlUla, miejscu startu edycji 000 i będącej sceną IV i V etapu.

Najbardziej przerażającym przejściem będzie niewątpliwie Pusta Dzielnica, największa pustynia wydmowa na świecie. Po dwóch znaczących występach Quart-Vide będzie sceną końcowych etapów w drugim tygodniu.

Jednak bardziej niż charakter terenu, jaki oferują zespoły Davida Castery, to podział niektórych odcinków specjalnych na dwie odrębne trasy może powodować dużo hałasu tej zimy (odcinki 2, 7, 8, 10, 11). „Oddzielenie torów dla motocykli i samochodów to sposób na zapewnienie kierowcom i załogom idealnych warunków do uprawiania swojej sztuki. Łącznie 45% przebiegu specjalnego odbyło się na odrębnych trasach. Ograniczając współistnienie kategorii na torze, system poprawia bezpieczeństwo, a także wymusza na samochodach poruszanie się bez pomocy śladów pozostawionych przez motocykle. » Innymi słowy, piloci będą musieli wykorzystać swoją wiedzę wyścigową, przynajmniej ci, którzy będą musieli otworzyć tor.

Zaangażowane
Na horyzoncie nie widać żadnych niespodzianek, jeśli chodzi o pretendentów do zwycięstwa w kategorii Samochody. Bazując na sukcesie odniesionym od swojego pierwszego występu w październikowym Rajdzie Maroka, Dacia zaufa trzem załogom: Sébastienowi Loeb-Fabian Lurquin, Nasser Al-Attiyah-Édouard Boulanger i Cristina Gutierrez-Pablo Moreno.

Zgłoszony również z nowym pojazdem 4×4 Ford przyjedzie w życie z czterema tandemami, w tym odchodzącymi zwycięzcami, Carlos Sainz-Lucas Cruz. Mattias Ekström-Émil Bergkvist, Nani Roma i amerykańskie ciasteczka Mitch Guthrie-Paul Wallch wpadną w zasadzkę.

Niezniszczalny Toyota Hilux będzie miał siłę liczebną. Będą tam dwa japońskie pojazdy 4x4 startujące przez cały rok w Rajdowych Mistrzostwach Świata W2RC, a w nich Lucas Moraes-Armand Monleon i Seth Quintero-Dennis Zenz. Toyota Gazoo Racing South Africa przywiezie cztery Hiluxy, w tym jeden dla Giniela de Villiers-Dirka Von Zitzewitza. Liderami Belgów z Overdrive Racing będą Yazeed Al-Rajhi-Timo Gottschalk.

Na podium Dakaru 2024 i Rajdu Maroka 2024 Guillaume de Mévius ma w ręku karty do odegrania czołowych ról. Będzie jeździł Mini JCW z silnikiem benzynowym i słuchał notatek swojego pilota Mathieu Baumela. W tym samym zespole X-Raid będzie spektakularny Guerlain Chicherit-Alex Winocq.

Numery na tablicy
– Na dzień 439 listopada zarejestrowanych jest 26 pojazdów. W samochodach znajdują się 63 pojazdy Ultimate, 54 Challengery (ex-T3), 39 SSV, 2 Stock (4×4 zbliżone do serii, kategoria, do której Land Rover dołączy w 2026 r.), ale także 136 motocykli, 76 samochodów klasycznych i 19 klasycznych ciężarówek. Dakar Future i jego inicjatywa Mission 1000, której celem jest promowanie czystej energii, obejmą 3 motocykle, 1 SSV (japoński HySe, którego premiera odbędzie się w 2024 r.) i 1 ciężarówkę.

Trasa Dakaru 2025:

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

Skomentuj ten artykuł! 0

Aby przeczytać także

komentarze

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz