Pin, Chadwick, Rumeau… 8 kobiet-kierowców, które zostaną naśladowane w 2025 r

Niezależnie od tego, czy będą to samochody jednomiejscowe, wyścigi długodystansowe czy rajdy, w krajobrazie sportów motorowych pojawi się kilka kobiet-kierowców, które w 2025 r. będzie można oglądać. Z okazji Międzynarodowego Dnia Sportu Kobiet przedstawiamy listę ośmiu kierowców, których warto śledzić w tym sezonie.

opublikowany 25/01/2025 à 12:35

Doriana Grangiera

  Skomentuj ten artykuł! 0

Pin, Chadwick, Rumeau… 8 kobiet-kierowców, które zostaną naśladowane w 2025 r

© DPPI / IndyCar Media

Doriane Pin (21 lat)

Program 2025: F1 Akademia z PREMA / Mercedes, FRECA z PREMA

© Florent Gooden / DPPI

Jest ona wielką faworytką sezonu 2025 Akademii Formuły 1. Już w zeszłym roku była pretendentką do tytułu i pomimo dobrego początku mistrzostw, zajęła drugie miejsce za niezwyciężoną Abbi Pulling. Jednak w tym roku nie będzie już wymówek! Oczekuje się, że Francuzka wywrze duży wpływ na stawkę: nadal wspierana przez Mercedes i program Iron Dames, będzie miała przewagę nad resztą stawki dzięki doświadczeniu. Jej główna rywalka w 2024 r., Abbi Pulling, nie będzie już obecna. W 2025 roku będzie mieć również wyłączną agendę w jednomiejscowy, z podwójną Akademią F1 – programem FRECA. Tak zakończyły się zobowiązania w Wytrzymałość, co mogło ją bardziej zmęczyć (wiosną 2024 roku doznała znacznej kontuzji i tym samym przegapiła 24H Le Mans) i odciągają go od głównego celu, jakim jest pięcie się po szczeblach kariery w formule awansu. Rok 2024 powinien być dla niego trampoliną, a dzięki doświadczeniu zdobytemu w ubiegłym roku – a także obecności w FRMEC tej zimy – Dorjan Pin ma wszystkie karty w ręku, aby osiągnąć sukces i zdobyć tytuł.

Lisa Billard (15 lat)

Program na rok 2025: F4 France, wspierany przez Iron Dames

© Clément Luck / DPPI

Obiecujący kierowca Rouen będzie jedną z atrakcji sezonu 2025 w F4 France! Lisa Billard przygotowuje się do startu w swojej pierwszej pełnej kampanii jednoosobowej, w 2024 r. zadowoliła się zaledwie kilkoma przejazdami w ramach przygotowań ze względu na swój młody wiek (15 lat). W tym roku wystartuje w sześciu imprezach mistrzowskich przy wsparciu Żelaznych Dam, do których właśnie dołączyła. Struktura kierowana przez Deborah Mayer nie pozostała obojętna na talent Habów, którzy na swoim koncie mają niezłe osiągnięcia w karting. Dołączając do tego programu, Lisa Billard podąża śladami Doriane Pin i zapewnia przyszłość w sportach motorowych z dala od problemów finansowych. Normandia będzie również mogła liczyć na odnowione wsparcie FFSA, aby osiągnąć możliwie najlepsze postępy. Iron Dames spodziewa się w tym sezonie miejsca w pierwszej piątce mistrzostw: czy uda mu się osiągnąć ten ambitny cel do 5 roku? Biorąc pod uwagę obietnice złożone w ciągu ostatnich kilku lat, nic nie wydaje się niemożliwe...

Jamie Chadwick (26 lat)

Program 2025: WIĄZY z IDEC Sport

Nowe przeznaczenie dla Angielki. Do tego czasu Jamie Chadwick przez ostatnie dwa sezony brał udział w Indy NXT wraz z Andrettiem. Trzykrotna mistrzyni W Series marzyła o występach w IndyCar, jednak mimo wyraźnego progresu w drugim roku swojej kariery (zwycięstwo w Road America i podium w Indianapolis) nie miała szans na awans do wyższej ligi. Dlatego zdecydowała się obrać kolejny zwrot: Endurance. Kierowca porzuci jednomiejscowy samochód, aby odkryć prototyp podczas zawodów, ponieważ w sezonie ELMS będzie rywalizować z zespołem IDEC Sport w LM P2. Będzie kojarzona z byłym kierowcą Formuły 1 Logan sierżant oraz młodemu Francuzowi Mathysowi Jaubertowi z nadzieją przekonania Genesis, że ma swoje miejsce w programie LMDh marki, która zadebiutowała w WEC spodziewane są w 2026 r. Mogłaby zatem zostać pierwszą kobietą za kierownicą kategorii Hypercar.

Celia Martin (33 lata)

Program na rok 2025: WEC, ALMS i ELMS z Iron Dames

© Charly Lopez / DPPI

W tym roku na Francuzkę czeka nowa przygoda. Célia Martin trenowała na torze Nürburgring w Niemczech, kraju, który tak kocha, że ​​przeniosła się tam, w miasteczku Adenau, aby tam jeździć jak najwięcej. Kierowca integruje już całkowicie kobiecy program, zespół „Girls Only” firmy WS Racing, możliwość rywalizacji w słynnych 24-godzinnych wyścigach na niemieckim torze, a nawet wygrania kategorii GT4 w 2021 r. Docelowo jest to sezon 2024 że zapisała się do Żelaznych Dam, aby wziąć udział w Pucharze Michelin Le Mans na pokładzie Lamborghini Huracán GT3. Rok 2025 będzie ważnym etapem w karierze Célii Martin, ponieważ będzie ona rywalizować w WEC w kategorii GT3 z Porsche 911 GT3 R, także synonim 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Będzie miała trudne zadanie zastąpienia Sarah Bovy na stanowisku brązowego pilota trio.

Alisha Palmowski (18 lat)

Program na rok 2025: Akademia F1 z Campos / czerwony Byk

© André Ferreira / DPPI

Będzie jedną z najmłodszych w Akademii F1... i być może będzie to jedna z niespodzianek sezonu 2025. Alisha Palmowski, mająca zaledwie 18 lat, wystartuje w swojej pierwszej kampanii w 100% mistrzostwach kobiet z Campos. Jednak pomimo jej młodego wieku, niektórzy już uważają ją za osobę z zewnątrz! I nie bez powodu Brytyjka pokazała wspaniałe rzeczy w 2024 roku, zajmując drugie miejsce w mistrzostwach GB4 (brytyjska Formuła 4) i zajmując 5. miejsce w swoim pierwszym (i na razie jedynym) wyścigu w F1 Academy w Katarze, czekając na wiele bardziej doświadczeni piloci. Brała nawet udział w próbach Formuła E zarezerwowane dla kobiet w listopadzie ubiegłego roku dzięki Envision. Nie bez powodu otrzymała wsparcie Red Bulla na sezon 2025. Jeśli dotrzyma obietnic złożonych w zeszłym roku, Alisha Palmowski może być trudnym przeciwnikiem w starciu z Doriane Pinem…

Nina Gademan (21 lat)

Program 2025: Akademia F1 z Alpine (stabilny nadal nieznany)

© Alpine

Podobnie jak Alisha Palmowski, Nina Gademan będzie jedną z debiutantów, które w 2025 roku dołączą do Akademii F1. Holenderka ujawniła się w 2024 roku, nie stając na podium podczas swojego pierwszego wyścigu w mistrzostwach kobiet w Zandvoort dzięki swojej dzikiej karcie. Podczas drugiego wyścigu była nawet w stanie dostać się na pole karne, zanim została ukarana i spadła na metę na 2. miejsce. Jednak jego występ nie pozostał niezauważony… podobnie jak jego sieci społecznościowe. Rzeczywiście, młoda 10-letnia kierowca jest również bardzo obserwowana w sieciach, a w szczególności na Instagramie ma 21 340 subskrybentów (stan na 000 stycznia) dzięki jej filmom przedstawiającym jej przygody w brytyjskiej F17 lub na jej symulatorze. Jego wpływy sportowe i medialne przekonały Alpine wspierać ją w sezonie 2025 F1 Academy, która może być – podobnie jak Bianca Bustamente – jedną z nowych postaci kobiecego sportu motorowego. W przypadku młodej Holenderki wciąż trzeba czekać na rezultaty…

Abbi Pulling (21 lat)

Program na rok 2025: Mistrzostwa GB3 z Rodin Motorsport

© Xavi Bonilla / DPPI

Dla Abbi Pulling rok 2025 będzie rokiem kluczowym w jej młodej karierze. Brytyjka przeleciała przez mistrzostwa 2024 w F1 Academy, pokonując swoich przeciwników 9 zwycięstwami z 18 spotkań i zdobywając tytuł jeszcze przed ostatnim spotkaniem sezonu. Tytuł, który pozwolił mu uzyskać miejsce w Mistrzostwach GB3 (odpowiednik A Formuła 3 krajowy) z Rodin Motorsport. Niezły awans dla 21-letniego pilota. Jednakże w przypadku mistrzostw, które są nadal bardzo poufne i mają jedynie zasięg krajowy (w porównaniu z mistrzostwami kontynentalnymi w przypadku bardziej konkurencyjnej FRECA), czy nie istnieje ryzyko, że Abbi Pulling w 2025 roku popadnie w zapomnienie? Jeśli występy nie pójdą dalej, Angielka może wrócić do anonimowości, jej kariera dobiegła już prawie końca w 2021 r. (nie mogła dokończyć sezonu w brytyjskiej F4 z powodu braku środków) przed wznowieniem W Series To. Z drugiej strony, jeśli wypadnie dobrze, będzie miał wszystko do zyskania... a stawką będzie przejście do F3?

Sarah Rumeau (29 lat)

Program na rok 2025: WRC2, Rajdowe Mistrzostwa Francji z Iron Dames / Citroën

© Bastien Roux / DPPI

Załoga na 100% w Rajdowych Mistrzostwach Świata: to rzadkie zjawisko, którego nie można wyróżnić! W 2025 roku Sarah Rumeau i jej pilotka Julie Amblard przejdą na wyższy poziom i będą rywalizować przez cały sezon w WRC2, nadal w barwach Sarrazin Motorsport i przy wsparciu Iron Dames, ale tym razem w Citroënie C3 Rally2. Wyjątkowy i historyczny program dla Żelaznych Dam: po raz pierwszy od czasów Michèle Mouton i Fabrizii Pons, które pracowały w latach 1980. w Audi, w rajdowych mistrzostwach świata bierze udział w załodze składająca się w 100% z kobiet. Oprócz WRC2 francuski duet będzie także rywalizował w dwóch rajdowych mistrzostwach Francji (na torze i na asfalcie), o ile imprezy nie kolidują z WRC. W sumie obaj członkowie drużyny powinni rywalizować w 19 wydarzeniach w 2025 roku! Napięty harmonogram, ale niesamowita szansa dla Sarah Rumeau, która robi postępy z roku na rok (5. miejsce w rajdowych mistrzostwach Francji w 2024 r.). Nowa Michèle Mouton?

Z Valentinem Glo i Julianą Burel

CZYTAJ TAKŻE > Hamilton w Ferrari, trzech Francuzów w F1, Fourmaux w Hyundaiu… 10 powodów do entuzjazmu w 2025 roku!

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

Skomentuj ten artykuł! 0

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz