Marc Ouayoun: „Le Mans Classic to wydarzenie transgeneracyjne”

Podczas swojego chrztu bojowego w Le Mans Classic w roli dyrektora generalnego Peter Auto Marc Ouayoun chciał kontynuować dzieło swojego poprzednika Patricka Petera, wprowadzając jednocześnie dawkę nowych funkcji, dzięki którym 12. edycja wyścigu jest niepowtarzalna.

opublikowany 05/07/2025 à 11:42

Medhiego Casauranga

  Skomentuj ten artykuł! 1

Marc Ouayoun: „Le Mans Classic to wydarzenie transgeneracyjne”

©DPPI

Czego możemy się spodziewać po powrocie Le Mans Classic po rocznej przerwie?

To wyjątkowe wydarzenie, które gromadzi wszystkie pokolenia na torze, ale także na padokach i w wiosce. Jest to z pewnością największe historyczne wydarzenie wyścigowe na świecie, ponieważ witamy na torze około 700 samochodów i 1 kierowców. Oczekujemy od 200 230 do 250 000 gości w ciągu trzech dni. Na torze Bugatti będzie obecnych 9 samochodów klubowych ze wszystkich epok, od supersamochodów po samochody z lat 000., w tym youngtimery. Będziemy również wprowadzać innowacje dzięki wyjątkowym koncertom, odzwierciedlającym to, co 24 godziny Le Mans, czyli impreza. DJ-e Kavinsky i Cerrone będą gwiazdami w piątek i sobotę. Kino plenerowe w końcu pokaże duże filmy motoryzacyjne, takie jak Le Mans et Pędzić.

CZYTAJ TAKŻE > Le Mans Classic 2025 – Uczestnicy, program, transmisja na żywo: postępuj zgodnie z przewodnikiem

Aby dać wyobrażenie o zaangażowaniu ludzkim w to wydarzenie, ile czasu zajmuje zorganizowanie Le Mans Classic? 

To wysiłek trwający rok. Wszystko przyspiesza we wrześniu-październiku, kiedy otrzymujemy pierwsze pliki rejestracyjne. Le Mans Classic to również ogromne przedsięwzięcie logistyczne. Współpracujemy ręka w rękę z ACO. Utrzymujemy tor w konfiguracji 24-godzinnej, z częścią tej samej infrastruktury, takiej jak kładki i scena koncertowa. Na trasie potrzeba kilkuset marszałków toru, z których wielu było już obecnych na wersji Modern trzy tygodnie wcześniej.

@autohebdo.mag

Spotkaliśmy się z Markiem Ouayounem, dyrektorem generalnym Peter Auto, przed rozpoczęciem wyścigu Le Mans Classic!

♬ dźwięk oryginalny – AUTOhebdo – AUTOhebdo

Jak wybierałeś samochody na tor?

Nie da się zebrać tylko samochodów, które ścigały się w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Celem jest posiadanie samochodów, które faktycznie brały udział w 24-godzinnym wyścigu – a mamy ich kilka w każdej siatce w programie – a także samochodów o identycznej konfiguracji. Istnieją również rekonstrukcje pojazdów, których konfiguracja techniczna jest ściśle identyczna z pojazdami z epoki. Wiarygodna jest homologacja, zwana PTH (Historyczny Paszport Techniczny. Red.), paszport FIA, który gwarantuje, że samochód jest zgodny z duchem czasu, nie pomijając przy tym nowoczesnego bezpieczeństwa (pałąk zabezpieczający, zabezpieczony zbiornik paliwa, itp.(red.) Jest oczywiste, że dzisiaj właściciel Ferrari Oryginalny samochód, który brał udział w Le Mans, na pewno zostanie wybrany. Jeśli masz replikę lub samochód, który został już zgłoszony w wielu kopiach, będzie to bardziej skomplikowane.

Różnorodność tras wyścigów jest również mocną stroną Le Mans Classic…

Rzeczywiście, siatki muszą być migawką każdej ery wyścigów samochodowych. Osiąga się to poprzez różnorodność wprowadzanych modeli. Na przykład nie możemy zaakceptować wszystkich Porsche które są nam przekazywane. Z drugiej strony wybieramy wystarczająco dużo, aby były reprezentatywne dla danego okresu. Na koniec organizator uważnie przygląda się historii uczestnictwa w Serii Petera Auto.

Samochody Porsche będą stanowić większość w wyścigach towarzyszących, czy to w wyścigu Porsche Classic Race Le Mans, w wyścigach Grupy C, czy też Wytrzymałość Racing Legends (ERL). Dlaczego te trzy dodatkowe wyścigi?

To wyścigi, które zapewniają inny rodzaj widowiska. Wyścigi Grupy C są bardzo oczekiwane. ERL pozostaje siatką pomocniczą, ale stanie się jedną z oficjalnych siatek Le Mans Classic od 2026 r. w nowej formule, którą przygotowujemy. (zobacz gdzie indziej). To ma sens, ponieważ Le Mans Classic powstało w 2002 roku. Najmłodsze samochody miały 20 lat. Dzisiaj, jeśli formuła się nie zmieni, najmłodsze samochody mają 40 lat. Dlatego musimy odmłodzić siatki, ponieważ do tego świata historycznego przybywa młodsza klientela. Młodzi dorośli dorastali z prototypami i samochodami GT1 i GT2 z lat 1990. i 2000. Le Mans Classic jest więc wydarzeniem transgeneracyjnym.

Nie zamierzasz rozstawać się ze starszymi tackami?

Absolutnie nie. Wręcz przeciwnie, istnieje prawdziwy szał na wyścigi z lat 1960. Te samochody dostarczają emocji, jazda jest czysta. Młodzi kierowcy przyjeżdżają do Classic przez ERL i wsiadają do Chevrona, Loli, a nawet przedwojennej maszyny i stają się fanami. Rozmawiałem z kilkoma z nich, którzy jeżdżą Bugatti Type 35, i powiedzieli mi: „Nie jeździmy zbyt szybko, ale jazda maszynami zapewniającymi bardzo silne wrażenia z jazdy to prawdziwa przyjemność”.

Od 2022 r. kilka zabytkowych pojazdów używa paliwa syntetycznego jako mobilnego laboratorium. Gdzie jesteśmy trzy lata później?

Trzy z naszych siatek zdecydowanie zachęcają konkurentów do jazdy na paliwie syntetycznym, które jest w 70% wolne od węgla. Paliwo to, opracowane przez Aramco, jest rozwiązaniem specjalnie dostosowanym do pojazdów zabytkowych. Paliwo to będzie stopniowo stawać się obowiązkowe w Peter Auto. Dzisiaj można śmiało powiedzieć, że samochód pochodzący z lat 1950–1975 może doskonale jeździć na paliwie syntetycznym, bez konieczności wcześniejszych większych modyfikacji.

Le Mans Classic jest tak bogaty w wydarzenia, że ​​widzowie mogą czuć się zagubieni. Jakie są najważniejsze wydarzenia, których nie można przegapić pod żadnym pozorem?

Na torze musisz być świadkiem startu wyścigu Plateau 1, najstarszych przedwojennych pojazdów. To niezwykłe i tak wzruszające! Polecam również obejrzenie startu wyścigu Grupy C w niedzielę o świcie. W moich oczach te prototypy ucieleśniają złoty wiek wyścigów wytrzymałościowych, z samochodami o wysokiej wydajności, których wpływ na podłoże był znaczny. Następnie musisz koniecznie przespacerować się po padokach. To konieczność! Układ nie zmienił się od 2023 roku, a do samochodów będzie można podejść bardzo blisko.

Sklep Autohebdo / Wyprzedaże błyskawiczne

Zobacz sklep

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

Skomentuj ten artykuł! 1

Aby przeczytać także

komentarze

1 Uwagi)

Yves-Henri RANDIER

05 o 07:2025

Le Mans Classic to wydarzenie transgeneracyjne, ale przede wszystkim jest teraz coroczne! Przeżyj je przynajmniej raz, aby odkryć pasję do samochodów... bardziej obecną niż podczas 24-godzinnego wyścigu, moim zdaniem.

1

Aby napisać komentarz