Były pilot Formuła 1, podwójny mistrz Formuła E, aktualny sterownik Hypercar dla Peugeot : Jean-Éric Vergne to jeden z najbardziej kompletnych francuskich kierowców swojego pokolenia. W najbliższą środę, 25 kwietnia, przypadają 33. urodziny pilota urodzonego w Pontoise (Val-d’Oise). Możliwość spojrzenia wstecz na karierę „JEV”.
Kampus Formuły Renault
Po jego latach karting, logicznie przenosi się Jean-Eric Vergne jednomiejscowy wchodząc do kampusu Formuły Renault (tutaj w Dijon), prawdziwej wylęgarni przyszłych mistrzów. W pierwszym sezonie debiutant nie zrobił nic półśrodkami, zdobywając tytuł sześcioma zwycięstwami. Wystarczająco, żeby przyciągnąć uwagę czerwony Byk, który integruje język francuski w swoim fachu.
Formuła Renault 2.0
Oczywista kontynuacja kariery w Formule Renault 2.0, zarówno w Eurocup, jak i w WEC, nie sprawi, że Vergne zdobędzie mistrzostwo. W 2009 roku kierowca Pontoise zajął drugie miejsce w obu seriach. Francuz nie straci jednak szansy na triumf w kolejnej kategorii w wyższej kategorii.
Brytyjski F3
W końcu to za kanałem La Manche Jean-Eric Vergne zdobył nowy tytuł w bardzo konkurencyjnej brytyjskiej F3. Dołączony do Team Carlin „Froggy” z łatwością pokonał Jamesa Calado i Olivera Webba i zakończył brytyjską kampanię ze znaczną przewagą. W 2010 roku zadebiutował także w GP3 i FR 3.5, co miało być jego głównym programem na sezon 2011.
Formuła Renault 3.5
Wciąż w barwach Carlin starcie pomiędzy Jean-Ericiem Vergne a jego kanadyjskim kolegą z drużyny Robertem Wickensem, przyszłym kierowcą, jest zacięte DTM et IndyCar. I mimo lepszej końcówki sezonu Francuzowi o włos nie udało się zdobyć tytułu. Również pilot testowy Toro RossoVergne wejdzie jednak do F1 w 2012 roku.
Formuła 1
Jest obok Daniel Ricciardo że Jean-Eric Vergne debiutuje w F1. A Francuz czeka już tylko na drugie Grand Prix w Malezji, aby zdobyć pierwsze punkty zajmując ósme miejsce. W tym samym roku spektakl powtórzono dwukrotnie.
Jednak wraz z końcem trzeciego sezonu w zespole Faenza przygoda z wyścigami F1 zakończyła się dla „JEV”, który przez pewien czas służył jako kierowca testowy i symulator dla zespołu Stabilny Ferrari przed nowym rozdziałem w swojej karierze.
Formuła E
To właśnie w Urugwaju, w Punta del Este, w grudniu 2014 roku Jean-Eric Vergne odkrył Formułę E, zastępując swojego rodaka Francka Montagny'ego. Pochodzący z Ile-de-France trzy wyścigi później stanął na podium w Long Beach (Kalifornia) i dziś reprezentuje zespół DS-Penske.
Zwycięzca po raz pierwszy na koniec sezonu 2016-2017 w Kanadzie w Montrealu, Vergne został mistrzem tej dyscypliny podczas sezonów 4 i 5 z DS-Techeetah. Obecnie JEV pozostaje jedynym podwójnym mistrzem w Formule E. Francuz, do dziś wierny DS Automobile, to jeden z najlepszych kierowców w historii FE, mający na swoim koncie 11 sukcesów.
Kariera Jean-Erica Vergne’a obejmowała także wyścigi długodystansowe od 2018 r., w WEC i 24 godziny Le Mans. Biorąc udział w wyścigu Oreca 07 – CEFC TRSM Racing, Vergne swoje pierwsze podwójne okrążenie na torze La Sarthe przejechał na 6. miejscu w LM 2, co daje mu w sumie 7. miejsce. W 2018 roku jego zespół G-Drive został zdyskwalifikowany po zwycięstwie w wyścigu w kategorii LM P2. Francuz startował w Le Mans w latach 2019 i 2020 z najlepszym wynikiem 5. miejsca w klasie LM P2.
W 2021 roku Jean-Éric Vergne zostanie jednym z kierowców wybranych przez Peugeota do kierowania projektem Hypercar z 9X8. JEV odkrywa najważniejszą kategorię wytrzymałościową podczas 6-godzinnego wyścigu na Monzy w lipcu 2022 r. i wystartuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans 2023 z sochalijską firmą.
Zdjęcia: © DPPI
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)