Zespół Porsche

powiązane badania

Kierowcy swojego pokolenia

Zespół Porsche

1. Historia zespołu Porsche w wyścigach wytrzymałościowych

Historia Porsche w sportach motorowych jest nierozerwalnie związana z historią 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Niemiecka drużyna ma rekord zwycięstw w tej imprezie z 19 sukcesami we Francji. Biorąc udział w długodystansowych mistrzostwach świata w latach 2014–2017, Porsche wygrało trzy edycje FIA ​​WEC.

2. Historia Porsche w samochodach jednomiejscowych

Historia Porsche w samochodach jednomiejscowych jako oficjalnego zespołu nie powstała w Formule 1, ale w Formule E. Właściciel silnika McLarena w czasach silnika ze znaczkiem TAG-Porsche, niemiecki producent oficjalnie wkroczył do świata jednomiejscowych pojazdów podczas sezon FE 2019/2020.

Nic więc dziwnego, że Porsche zaufało kierowcom firmy, zakładając stałych bywalców WEC Neela Janiego i André Lotterera, zanim Pascal Wehrlein zastąpił tego pierwszego na kolejne dwa sezony.

Jeśli chodziło o to, by stać się punktem odniesienia, debiut Porsche w Formule E nie był przekonujący, podobnie jak wszystkie trzy sezony. W trzech kampaniach niemiecka firma odniosła tylko jedno małe zwycięstwo, podpisane przez Pascala Wehrleina w Meksyku (Meksyk) w sezonie 2021/2022.

3. Kierowcy zespołu Porsche

Przez lata Porsche miało wielu kierowców. Od Hansa Herrmanna i Richarda Atwooda, pierwszych zwycięzców 24-godzinnego wyścigu Le Mans podczas edycji z 1970 r., po Timo Bernharda, Brendona Hartleya i Earla Bambera, którzy zwyciężyli w 2017 r. i mistrzów FIA WEC w tym samym sezonie, poprzez Jo Bonnier, Maurice'a Trintignanta, Grahama Hilla , Vic Elford, Jacky Ickx, Derek Bell, Mario i Michael Andretti, Henri Pescarollo, Romain Dumas, Neel Jani, Mark Webber, André Lotterer i Nick Tandy, z których wielu wzięło udział w przygodzie Le Mans z Porsche. Niemiecka firma powróci do mistrzostw świata w wyścigach długodystansowych w sezonie 2023 za kierownicą Porsche 963.

Zespół prowadzony w 2023 roku przez doświadczonego André Lotterera, który po raz kolejny weźmie udział w tej przygodzie w mistrzostwach WEC. Kévin Estre, Michael Christensen, Laurens Vanthoor, Matt Campbell i Mathieu Jaminet z wynikami w GT, a także Dane Cameron i Felipe Nasr zajmują pozostałe miejsca w programie Hypercar, w kategorii WEC. W 2024 roku Laurens Vanthoor, Kevin Estre i Andre Lotterer będą mieli udział w Porsche nr 6, a w Porsche nr 5 znajdziemy Frederica Makowieckiego, Matta Campebella i Michaela Christensena.

4. Nagrody zdobyte przez Porsche Team

Porsche 917 zostało uznane za „samochód wyścigowy stulecia” przez 50 międzynarodowych ekspertów w dziedzinie sportów motorowych i magazyn Brianne Motor Sport. Pojawił się także w filmie Le Mans (1971) Lee H. Katzina ze Stevem McQueenem w barwach Zatoki Perskiej.

5. Pojazdy Zespołu Porsche

Porsche wyróżniło się swoimi prototypami Endurance. Porsche 718 zadebiutowało w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1957 r., ale nie zadowoliło się startami wyłącznie w wyścigach długodystansowych, ponieważ zostało również przekształcone w jednomiejscowy samochód na potrzeby mistrzostw Formuły i Formuły 2. W wyścigu Endurance wygrał wszystkie 12-godzinne wyścigi Sebringa w 1960 roku z Hansem Herrmannem i Olivierem Gendebienem. Brał udział w wyścigach Le Mans od 1957 do 1963, ze zwycięstwami w kategoriach w 1958 (S2.0 i S1.6), 1960 (S1.6) i 1961 (S2.0). Zwyciężył także na torze Nürburgring w 1958 i Daytona w 1959.

Porsche 904 pojawiało się w 1964 roku przez całą dobę tylko przez dwa sezony, zanim ustąpiło miejsca 906, które w 1968 roku zastąpiły modele 907 i 908. Niemiecki producent musiał w końcu poczekać na premierę 917, aby zdobyć tytuł klasyfikacji generalnej w Le Mans w 1970 r., co powtórzyło się w 1971 r. w największym wyścigu wytrzymałościowym świata.

Następnie firma ze Stuttgartu musiała poczekać do 1976 roku, aby ponownie zwyciężyć w Le Mans modelem 936 z Jackym Ickxem. W 1977 r. zawody ponownie wygrało 936, wciąż prowadzone przez Belga. Porsche 935 zwyciężyło następnie w edycji 1979, a następnie w edycjach 1981 i 1982. Model 958 zwyciężył w latach 1983, 1984 i 1985. Porsche 962 zakończyło historyczną serię siedmiu zwycięstw z rzędu.

Po kilku latach nieobecności w wyścigach Endurance ze sportowymi prototypami, Porsche powróciło w 2014 roku ze swoim 919 Hybrid. LM P1 zwyciężył w następnym roku w Le Mans, w 2015. Niemiecki producent odniósł cztery zwycięstwa – na torze Nürburgring, w Austin, w Fuji i w Szanghaju, zdobywając tytuł mistrza świata producentów. Sezon 2016 upłynął pod znakiem nowego zwycięstwa w Le Mans, odniesionego po wycofaniu Toyoty z numerem 5 na początku ostatniego okrążenia. Prowadzona przez Kazukiego Nakajimę Toyota TS050 Hybrid musi pozostawić zwycięstwo Porsche 919 Hybrid nr 2, w skład którego wchodzą Marc Lieb, Romain Dumas i Neel Jani. Ostateczna koronacja 2016 Hybrid i Porsche w 919 r. zmienia oblicze panującej kategorii na kilka lat.

Producent nie pozostał jednak bierny w świecie sportów motorowych, poświęcając się bowiem kolejnej słynnej karcie w swojej historii, GT, a ostatnio najwyższej kategorii Endurance.

6. Opinia AUTOhebdo na temat Porsche Team

Niezbędny w prototypach sportowych i Grand Touringach. Porsche stworzyło swoją legendę w swoich dyscyplinach i na najbardziej prestiżowych torach na świecie: w Le Mans, na torze Nürburgring, w Sebring, a nawet w Daytona. Wraz z pojawieniem się w kategorii Hypercar niemiecki producent pragnie ponownie nawiązać do swojej chwalebnej historii w najwyższej kategorii sportów motorowych. Firma ze Stuttgartu chce także w nadchodzących latach pozostawić swój ślad w Formule 1, nawet jeśli oczekiwana umowa z Red Bullem zerwała się w ostatniej chwili zeszłego lata.