Hyundai

powiązane badania

Kierowcy swojego pokolenia

Listy utworów

1

Rajd Szwecji 2024

Umeå
15-02-2024 do 18-02-2024
1

Rajd Monte Carlo 2024

Monaco
25-01-2024 do 28-01-2024

Hyundai

1. Hyundai w skrócie

Hyundai to południowokoreański producent biorący udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) od 2014 roku, walczący co roku o tytuły Producentów i Kierowców.

2. Historia Hyundaia w WRC

Hyundai przybył do WRC w sezonie 2000 wraz z Accentem WRC i Alisterem McRae, Kennethem Erikssonem i Michaelem Guestem. Pierwsze kroki w mistrzostwach świata nie poszły zbyt dobrze i południowokoreański zespół zajął 6. miejsce w klasyfikacji producentów z 8 małymi punktami. Pomimo pojawienia się kilku wielkich nazwisk, takich jak mistrz świata Juha Kankkunen, interesy firmy Hyundai Motorsport GmbH nie nabrały rozpędu, która pod koniec sezonu 2003 ogłosiła zakończenie swojego programu bez najmniejszego zwycięstwa rajdowego od 4 lat, planując powrót w 2006 r., co nie będzie miało miejsca.

Thierry Neuville (BEL) i Martijn Wydaeghe (BEL). ©DPPI

Z dala od świata rajdów, Hyundai Motorsport powrócił w 2014 r. wraz z i20 WRC, a następnie w 20 r. przejęło go i2017 Coupé WRC. Przed powrotem południowokoreański zespół postawił sobie ambitne cele w zakresie selekcji rekrutacyjnej z Thierrym Neuvillem na czele, ale także Danim Sordo, Juho Hänninen i Chris Atkinson. Jeśli Volkswagen i Sébastien Ogier byli bezkompromisowi, Hyundaiowi udało się zapewnić sobie pierwsze zwycięstwo w WRC dzięki Thierry'emu Neuville'owi podczas Rajdu Niemiec.

W kolejnych sezonach Hyundai Motorsport wykazywał oznaki postępu, z roku na rok zwiększając swój kapitał punktowy, ale także swoją pozycję w mistrzostwach. Prowadzona przez Thierry'ego Neuville'a i jego 15 zwycięstw, w tym dwa we Francji, azjatycka struktura zdobyła dwa tytuły mistrzowskie producentów (2019 i 2020). Wyprzedziła przodującą w tej kategorii Toyotę.

Oprócz rajdów Hyundai Motorsport zainteresował się także światem turystyki, uczestnicząc od 2017 roku w zawodach WTCR i ETCR, regulowanych przepisami TCR. Po raz pierwszy zastosowano i30 N TCR, który pozwolił Norbertowi Micheliszowi zostać mistrzem WTCR w 2019 r. W następnym roku i30 ustąpiło miejsca Elantrze TCR.

3. Kierowcy Hyundaia w WRC

Na początku XXI wieku przygoda Hyundaia w WRC rozpoczęła się pod kierownictwem Alistera McRae, Kennetha Erikssona i Michaela Guesta. Juha Kankkunen, Piero Liati, Armin Schwarz, Freddy Loix, Jussi Välimäki i Manfred Stohl również pożyczyli swoje usługi producentowi z Seulu, zanim wycofał się on z produkcji w 2000 roku.

Ott Tänak-Thierry Neuville, koledzy z drużyny i przeciwnicy. ©DPPI/N. Katiki

Aby powrócić do WRC w 2014 roku, Hyundai skorzystał z usług Thierry'ego Nuville'a, ale także Daniego Sordo, Juho Hänninena i Chrisa Atkinsona. W międzyczasie kierowcy tacy jak Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon, Sébastien Loeb i Craig Breen nosili barwy zespołu. Niedawno przywódcy Korei Południowej pozyskali mistrza świata z 2019 r. Otta Tänaka, który przyniósł im 3 zwycięstwa od 2020 r. i przyczynił się do zdobycia tytułu drużynowego w tym samym roku. W 2024 roku Thierry Neuville i Ott Tanak utworzą wyjściowy duet. Esapekka Lappi dzieli samochód z Danim Sordo i Andreasem Mikkelsenem.

4. Opinia AUTOhebdo na temat Hyundaia

Od powrotu do WRC w 2014 roku Hyundai ugruntował swoją pozycję jednego z wzorców w swojej kategorii. Koreańczycy z Korei Południowej zdobyli dwa tytuły drużynowe, ale wciąż szukają pierwszego wśród kierowców. Wraz z Thierrym Neuvillem i Ottem Tänakiem ta azjatycka firma ma dwie wielkie nazwiska, które mogą narzucić swoje prawo. Zadanie jest jednak dość trudne w starciu z Toyotą, która zdobyła ostatnie korony.