Thierry Neuville

1. Kim jest Thierry Neuville?

Thierry Neuville to belgijski pilot, którego data urodzenia to 16 czerwca 1988. Urodził się w Saint-Vith w Belgii. Obecnie startuje w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) dla Hyundai Motorsport.

Thierry Neuville na Rajdzie Sardynii. ©DPPI

2. Juniorska kariera Thierry'ego Neuville'a

Thierry Neuville wziął udział w swoim pierwszym rajdzie w wieku 19 lat w 2007 roku za kierownicą Opla Corsy w Luksemburgu. W następnym roku zdobył swój pierwszy tytuł w zawodach rajdowych organizowanych przez Królewski Automobilklub Belgii.

W 2009 roku wziął udział w Intercontinental Rally Challenge i szczególnie w tym roku Thierry Neuville zadebiutował w WRC w Rajdzie Katalonii za kierownicą Citroëna C2 R2 Max. Pierwszy weekend, który zakończy się emeryturą z powodu problemów z alternatorem.

Od 2010 roku sam startował w pięciu z sześciu etapów Rajdowych Mistrzostw Świata Juniorów za kierownicą Citroëna C2 S1600. Thierry Neuville wygrywa na bułgarskim asfalcie. W tym samym roku belgijski kierowca wziął udział w zawodach IRC wraz z Peugeotem Belgia-Luksemburg.

Za kierownicą Peugeota 207 S2000 zajął 3. miejsce w rajdzie Ypres na własnym terenie. Na koniec sezonu zajął 9. miejsce i w następnym roku kontynuował grę w tym samym zespole. Drugi występ w Intercontinental Rally Challenge pozwolił mu przyciągnąć uwagę Citroëna dwoma zwycięstwami na Korsyce i w San Remo. 

3. Kariera Thierry'ego Neuville'a w WRC

Po dobrych występach w IRC Thierry Neuville rozpoczął w 2012 roku karierę w Citroën Junior Team w WRC, za kierownicą Citroëna DS3 WRC. Na początek sezonu nie ukończył Rajdu Monte Carlo i musiał poczekać cztery rundy, zanim zdobył pierwsze punkty w Rajdzie Portugalii w kategorii premier. Najlepszy wynik osiągnął w Rajdzie Francji, gdzie wygrał sześć etapów, choć musiał zadowolić się czwartym miejscem za Sébastienem Loebem, Jari-Matti Latvalą i Mikko Hirvonenem.

Po 7. miejscu w mistrzostwach Belg dołączył do M-Sportu. W Fordzie Fiesta RS WRC rozpoczął sezon od przejścia na emeryturę w Monte Carlo, po czym stanął na podium serii pięciu z rzędu w Grecji, Włoszech, Finlandii, Niemczech i Australii. Te wyniki pozwolą Thierry'emu Neuville'owi zakończyć wicemistrzostwo świata w 2013 roku za Sébastienem Ogierem.

Pod koniec 2013 roku podpisał kontrakt z nowym zespołem, który podąża za nim do dziś – Hyundai WRC. To właśnie z nowym zespołem i swoim Hyundaiem i20 WRC odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Niemczech. Biorąc pod uwagę jego nowy status kierowcy numer 1, początek sezonu WRC nie jest jednak idylliczny. Thierry Neuville kończy karierę w Monte Carlo po wyjechaniu z trasy w pierwszym odcinku specjalnym. Podczas Rajdu Szwecji nadejdzie kamień, który złamie jego koło i nadzieje na podium.

Rajd Niemiec 2014 będzie punktem zwrotnym w jego karierze w WRC. Korzystając z odejścia Jari-Mattiego Latvali, a następnie Krisa Meeke, Thierry Neuville odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w WRC. Ta poprawa nie wystarczy i na koniec sezonu zajmuje ostatecznie 6. miejsce.

Pierwsze zwycięstwo Thierry'ego Neuville'a w Rajdzie Niemiec w 2014 roku z Nicolasem Gilsoulem

Pierwsze zwycięstwo Thierry'ego Neuville'a w Rajdzie Niemiec w 2014 roku z Nicolasem Gilsoulem. ©DPPI

Następny rok również będzie skomplikowany. Belgijski kierowca swoim Hyundaiem startował z odpowiednio 5. i 2. miejsca w Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Szwecji. Jednak wypadek w Rajdzie Argentyny wpłynie na pewność siebie kierowcy, który kończy rok wycofaniem się z Rajdu Wielkiej Brytanii.

W 2016 roku Thierry Neuville osiągnie nowy kamień milowy w WRC. Po dwóch skomplikowanych sezonach Belg wreszcie może powalczyć o tytuł mistrza świata. Przybywając na Rajd Sardynii z 23-punktową przewagą na liczniku, Thierry Neuville wygrał swój drugi rajd w swojej karierze WRC. W ciągu ostatnich pięciu rund za każdym razem stawał na podium, zapewniając sobie tytuł wicemistrza świata w WRC za Sébastienem Ogierem.

Wraz z nadejściem nowej ery w WRC w 2017 roku wykorzystał swojego nowego Hyundaia, aby szybko zdominować debaty. Jednak czy to w Monako, czy podczas Rajdu Szwecji, Thierry Neuville popełnił błąd i musiał oddać zwycięstwo Jari-Mattiemu Latvali.

Jednak na Korsyce, a potem w Argentynie, Thierry Neuville zdominował Francuza i stał się prawdziwym pretendentem do tytułu. Po zdobyciu pierwszego miejsca w Polsce wykorzystał emeryturę Francuza i objął prowadzenie w klasyfikacji kierowców WRC w Finlandii. Pierwszy w swojej karierze. Belg po skomplikowanym weekendzie w Niemczech szybko straci pozycję tymczasowego lidera. Przez resztę sezonu będzie walczył głównie o utrzymanie drugiej pozycji, co uda mu się osiągnąć po zwycięstwie w Rajdzie Australii.

Współpraca Habsów i Thierry’ego Neuville’a będzie kontynuowana w 2018 roku, kiedy obaj zawodnicy będą wymieniać się pozycjami w rankingach kierowców z weekendu na weekend. Zwycięzca Szwecji, Portugalii, Sardynii, jego 16. miejsce w Rajdzie Turcji będzie kosztowne i zmniejszy różnicę. O tytule zadecyduje ostatnia runda w Australii, w której udział weźmie Ott Tänak, który również może ubiegać się o koronację. Ostatniego dnia rajdu Thierry Neuville popełnił błąd, uderzył w drzewo i oddał tytuł Francuzowi.

Sezon 2019 Belga rozpoczyna się od dwóch miejsc na podium. Potem nastąpiło podwójne zwycięstwo na Korsyce i w Argentynie. Na Isle of Beauty wykorzystał przebicie opony Elfyna Evansa i wygrał swój pierwszy rajd w sezonie. W Chile Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul doświadczą poważnego wypadku, który nie przeszkodzi mu w zdobyciu drugiego miejsca w Portugalii. Jednak w Chile jego tytułowy zawodnik Ott Tänak doświadczy przełomu.

Estończyk wykorzysta niepowodzenia Belga i Francuza we Włoszech, Finlandii i Niemczech, aby powiększyć przewagę na szczycie WRC. Thierry Neuville będzie próbował wrócić z drugim miejscem w Rajdzie Walii, ale na mecie po raz kolejny zwycięzcą jest Ott Tänak. Pomimo zwycięstwa w Hiszpanii odwołanie Rajdu Australii nie pozwoliło mu na osiągnięcie lepszego wyniku niż drugie miejsce na koniec sezonu za Estończykiem, ale przed Sébastienem Ogierem.

Początek sezonu 2020 Thierry'ego Neuville'a zapowiada się obiecująco dzięki zwycięstwu w 88. edycji Rajdu Monte Carlo po walce na froncie z Sébastienem Ogierem i Elfynem Evansem. Przez 9 lat z rzędu Rajd Monte Carlo wygrywał Francuz. W związku z pandemią Covid-19 kalendarz w tym roku został skrócony. Pomimo dobrego początku sezonu Thierry Neuville nie zdobył żadnych punktów w rajdzie Meksyku i Estonii z powodu problemów technicznych.

Dzięki dwóm zerom Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul ostatecznie zajęli 4. miejsce w rankingach kierowców WRC w 2020 roku. Po 10 latach współpracy Thierry Neuville rozstał się ze swoim pilotem, którego zastąpił Martijn Wydaeghe. Nowej parze uda się nieco naprawić sytuację, zajmując 3. miejsce w mistrzostwach w 2021 roku, co pozwoli obu na odnowienie składu. 

4. Opinia AUTOhebdo na temat Thierry'ego Neuville'a

W roli wiecznego sekundanta Thierry Neuville w towarzystwie Martijna Wydaeghe to jeden z najszybszych kierowców na stawce, jednak mogło mu brakować konsekwencji w kluczowych momentach weekendu wyścigowego, jak w Australii w 2018 r. przeciwko metronomowi Sébastienowi Ogierowi . Belg dysponuje niesamowitą szybkością i jest niewątpliwie jednym z najlepszych kierowców rajdowych, którzy kiedykolwiek zwyciężyli w WRC. Zegar tyka, a szanse Neuville’a będą coraz mniejsze. Co więcej, wraz z pojawieniem się nowego pokolenia, na którego czele stoi Kalle Rovanperä, obiecał wspaniałą przyszłość w WRC, a być może nawet w tym roku.  

Thierry Neuville
Thierry Neuville
Pays być.png
Stabilny Hyundai
wiek 16 lipca 1988 (35 lat)

powiązane badania

Sebastien loeb
Sebastien loeb
Pays Flaga_Francji.svg
Stabilny Hyundai
Craiga Breena
Craiga Breena
Pays tj. png
Stabilny Hyundai

Kierowcy swojego pokolenia

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Pays gb.png
Stabilny Mercedes
Sébastien Buemi
Sébastien Buemi
Pays ch.png
Stabilny Toyota
Brendon Hartley
Brendon Hartley
Pays nz.png
Stabilny Toyota
Ott Tanak
Ott Tanak
Pays
Stabilny
Sergio Pérez
Sergio Pérez
Pays Flaga_Meksyku
Stabilny czerwony Byk

Listy utworów