

Carlos Sainz to hiszpański kierowca wyścigowy. Urodził się 1 września 1994 w Madrycie w Hiszpanii. Obecnie jest kierowcą Formuły 1, a w zespole Williamsa pracuje od 2025 roku, po czterech sezonach w Ferrari.
Carlos Sainz podczas wyścigu Formuły BMW w 2010 roku w Barcelonie ©Thierry Bovy DPPI
Carlos Sainz, syn rajdowego mistrza świata noszącego to samo imię co on, odkrył wyścigi jednomiejscowych samochodów w 2010 roku w Formule BMW. Szybko dostrzeżony przez Red Bulla Hiszpan dołączył do programu juniorów austriackiej drużyny. Następnie w następnym roku przeniósł się do Formuły Renault, gdzie w barwach Koiranen Motorsport odniósł 2 sukcesy i 10 miejsc na podium w 14 wyścigach. Jeśli zajmie drugie miejsce, Madrynianin pocieszy się tytułem w Pucharze Europy Północnej Formuły Renault 2, wciąż przy tej samej strukturze.
W 2012 roku Carlos Sainz startował w Formule 3 Euro Series, Brytyjskiej Formule 3 i Mistrzostwach Europy Formuły 3. Nie odniósł takiego sukcesu i zakończył rok bez tytułu.
Awansowany do serii GP3 w następnym sezonie w MW Arden, prowadził podwójny program, ponieważ brał także udział w Formule Renault 3.5 z Zetą Corse. Tutaj potomek kierowcy rajdowego nie zdobywa tytułu, ale pokazuje wspaniałe rzeczy, które otwierają mu drzwi do DAMS w 2014 roku, jeszcze w Formule Renault 3.5. Małżeństwo jest idealne, a madryleńczyk zostaje ukoronowany na koniec kampanii po 7 polach, 7 zwycięstwach i 7 podium. Pod wrażeniem jej występów Red Bull pozwolił jej przejść przez most i dołączyć do F1 bez przechodzenia przez GP2 w 2015 roku.
Carlos Sainz na Grand Prix Singapuru 2017 © Florent Gooden / DPPI
Mistrz Formuły Renault 3.5, Carlos Sainz, został starterem Formuły 1 w Toro Rosso, młodszej siostrze Red Bulla, w 2015 roku. Po obiecującym starcie obejmującym cztery punkty w pierwszych siedmiu Grand Prix, Hiszpan nie widział flagi w szachownicę kolejne cztery wyścigi. Jego koniec sezonu był mieszany i zajął 15. miejsce w klasyfikacji kierowców z 18 punktami na koncie.
Drugi sezon serialu bardzo różni się od pierwszego. Związany z przyszłym mistrzem świata Maxem Verstappenem, a następnie z Daniilem Kvyatem, Carlos Sainz jest bardziej na nogach i podczas pierwszych 11 wyścigów w roku wygrał 8 najlepszych 10 z siostrzanym zespołem Red Bull. Tym razem Hiszpan miał więcej szczęścia i zebrał aż 46 punktów, co pozwoliło mu zająć 12. miejsce, co było jego najlepszym wynikiem w Formule 1.
Rok 2017 to rok punktu zwrotnego. Carlos Sainz Jr czuje się coraz bardziej komfortowo w Scuderia Toro Rosso, gdzie wydaje się, że pomógł mu transfer Maxa Verstappena do Red Bulla, Carlos Sainz Jr osiągnął porozumienie z Renault w sprawie przybycia do Enstone (siedziby zespołu) w 2018 roku, pozostawiając Red Bulla na czas pierwszy raz. Jolyon Palmer, odsunięty na bok przez Francuzów, Iberyjczyk ostatecznie zmienił drużynę w ostatnich czterech wyścigach sezonu, w których zajął 9. miejsce z 54 punktami.
W swoim pierwszym pełnym sezonie w Formule 1 Carlos Sainz Jr tylko dwukrotnie w pierwszych 10 rundach znalazł się poza pierwszą dziesiątką. Reszta jest równie regularna, a syn kierowcy rajdowego kończy kampanię na honorowym 9. miejscu.
W poszukiwaniu odnowienia składu McLaren ogłasza rekrutację na rok 2019, aby rozpocząć nową erę wraz z Lando Norrisem, ustępującym wicemistrzem Formuły 2. Po skomplikowanym początku stopniowo odzyskiwał rytm i zyskiwał pewność siebie. Jego wyniki rosną, a ten, który mógł w młodszym wieku zacząć przygodę z rajdami, zdobywa swoje pierwsze podium w karierze w Brazylii. W dobrym nastroju po pierwszym roku pracy w Orange zajmuje 6. miejsce w rankingu kierowców, co jest synonimem nadziei na nadchodzące lata.
Sezon 2020 jeszcze się nie rozpoczął, Carlos Sainz Jr ogłasza odejście z McLarena do Ferrari od 2021 roku. Lojalny wobec zespołu Woking Madrilenianin potwierdza postęp swojego zespołu od pierwszych wyścigów, którego kulminacją jest piękne 2. miejsce w Grand Prix Włoch Nagroda. Po dwóch wycofaniach się z wyścigu w Mugello (Grand Prix Toskanii) i Soczi (Grand Prix Rosji) zakończył sezon znakomicie, zdobywając 7 punktów w ostatnich 7 wyścigach.
Carlos Sainz, obecnie związany z Charlesem Leclercem, cieszy się czasami chwały Scuderia Ferrari, która odradza się po chaotycznym sezonie 2020. W Maranello odcisnął swoje piętno były kolega z drużyny nowego mistrza świata Maxa Verstappena. Hiszpan, spodziewany daleko w tyle za Monako, zaskoczył i dobrze spisał się po raz pierwszy w barwach czerwonych. Bardzo konsekwentny Carlos Sainz Jr pozwala Ferrari przywrócić maszynę na właściwe tory po roku 2020, o którym trzeba zapomnieć. Ostatecznie zajmując 5. miejsce w klasyfikacji kierowców, a Charles Leclerc zajął 7. miejsce, przyczynił się do powrotu do formy włoskiej firmy, która w tym roku zajęła 3. miejsce w mistrzostwach świata.
Carlos Sainz na torze Jeddah w Arabii Saudyjskiej © Florent Gooden / DPPI
W 2022 roku Carlos Sainz przeżywa burzliwy sezon w Ferrari, naznaczony jego pierwszym zwycięstwem w F1 podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii, ale także błędami i trudnościami w przystosowaniu się do F1-75. Hiszpan pozostaje w cieniu bardziej konsekwentnego Charlesa Leclerca, który w klasyfikacji kierowców zajął piąte miejsce. Sezon 2023 okazuje się bardziej skomplikowany dla Sainza i Scuderii, w obliczu których Ferrari SF-23 pozostaje w tyle za rywalami. Chociaż zdobył solidne podium na Monzy i zwycięstwo w Singapurze, wydawało się, że przez cały rok brakowało mu konsekwencji.
Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu 2024 Carlos Sainz wie, że w tym roku kończy się jego współpraca z zespołem Maranello. Lewis Hamilton zajmie jego miejsce w 2025 r. Sainz Jr., nie będąc świadomym wyboru, zdecydował się podpisać kontrakt z Williamsem na rok 2025. Przez ostatni rok Carlos Sainz prowadził honorową bitwę, aby pomóc Ferrari zdobyć tytuł konstruktorów, na próżno . Zanim dołączył do zespołu Grove, zajął piąte miejsce w klasyfikacji kierowców z dziewięcioma podium, w tym dwoma zwycięstwami.
Po nieśmiałym początku w dużych ligach pod barwami Toro Rosso, Carlos Sainz stopniowo zyskiwał na sile. Uwolniony z Red Bulla, nie spieszył się, aby zadowolić swoje zespoły. Poprawnie podczas swojej pracy w Renault, następnie pokazał solidność w McLarenie, zajmując dwa szóste miejsca w mistrzostwach i dając nadzieję Wokingowi.
Po przeprowadzce z McLarena do Ferrari w 2021 roku Carlos Sainz był przekonujący w pierwszej części sezonu. Pomimo nieco nieśmiałego startu z 8. miejscem w Bahrajnie, Hiszpan nie dał się zniechęcić i odpowiedział dobrym 2. miejscem na ulicach Monako. Syn tytułowego kierowcy rajdowego wierzy, że gdyby miał odpowiedni sprzęt, mógłby zostać potencjalnym mistrzem świata. Jego solidność, którą pokazał w ostatnich sezonach jako dobre drugie miejsce w stosunku do Charlesa Leclerca, oraz dobre wyniki już podczas testów posezonowych w Abu Zabi w 2024 r. z Williamsem pozwoliły mu ugruntować swoją pozycję jednego z kierowców, których warto śledzić w 2025 r. Carlos Sainz zamierza pokazać swoją moc w jednym z najmniej oczekiwanych samochodów w stawce.