powiązane badania
Kierowcy swojego pokolenia
Listy utworów
Zespół Haasa F1
1. Zespół Haas F1 w skrócie
Zespół Haas został założony przez Gene'a Haasa. Zainwestowany w Nascar za pośrednictwem zespołu Stewart Haas Racing, amerykański zespół z siedzibą w Kannapolis i Banbury jest zaangażowany w Formułę 1 pod nazwą Haas F1 Team od 2016 roku. Gene Haas nadal jest właścicielem, podczas gdy zespołem zarządza operacyjnie Ayao Komatsu, szef zespołu, który przejął obowiązki od charyzmatycznego Günthera Steinera.
2. Historia zespołu Haas F1 Team w Formule 1
To po zaproszeniu do składania ofert ogłoszonym przez FIA w 2013 r. (aby dołączyć do F1 w 2015 r.) zespół Kannapolis dołączył do Formuły 1. Mimo opóźnienia o rok swojego zaangażowania w Formułę 1, zespół Haas F1 przenosi się do Stanów Zjednoczonych Kingdom po zakupie lokalu Marussia w Banbury.
Po podpisaniu umowy o współpracy z Ferrari, pomimo rozmów z Mercedesem, zespół Haas F1 Team zdecydował się zatrudnić Francuza Romaina Grosjeana i Meksykanina Estebana Gutierreza na pierwszy rok w F1 w 2016 roku.
Start w wyścigu był imponujący, gdyż Romain Grosjean zajął 6. miejsce, przed piątym w kolejnym Grand Prix. Pomimo tych fanfarowych początków, sytuacja skomplikowała się z powodu wielu problemów technicznych. Haas w swoim debiucie zajął 5. miejsce w klasyfikacji konstruktorów.
W 2017 roku miejsce Gutierreza zajął Kevin Magnussen. Początek czteroletniej ery, która będzie kontynuowana z tymi samymi kierowcami do 2020 r. Po kolejnym 8. miejscu w 2017 r. firma Haas osiągnęła najlepszy sezon w swojej historii w 2018 r., zajmując 5. miejsce w mistrzostwach producentów.
Było to szczególnie związane z pojawieniem się Magnussena, który w tym roku zdobył dużą część punktów swojej drużyny, w szczególności dzięki swojemu 5. miejscu w Bahrajnie i Austrii. Romain Grosjean notuje najlepszy wynik w historii zespołu, zajmując 4. miejsce w Austrii. Duńczyk zajął 9. miejsce w klasyfikacji kierowców, Francuz – 14.
W latach 2019 i 2020 sytuacja ponownie się skomplikowała wraz z 9. miejscem w mistrzostwach konstruktorów. Dla zespołu, który w zeszłym roku zajął 5. miejsce, jest to trudne do przełknięcia. Po podpisaniu partnerstwa z Rich Energy, która chciała konkurować z Red Bullem, marka napojów energetycznych wycofała się w lipcu 2019 r., zdenerwowana słabymi wynikami zespołu Haas F1 Team. Jeśli chodzi o tor, w 28 r. zdobyto 2019 punktów, w 2020 r. – tylko trzy.
Sezon 2020 naznaczony mrożącym krew w żyłach wypadkiem Romaina Grosjeana w Bahrajnie. Jednomiejscowy Haas Francuza dosłownie przejechał przez szyny w Bahrajnie i stanął w płomieniach z tyłu. Uwięziony w płomieniach Grosjean cudem zdołał uciec z samochodu. Ostatecznie w ostatnim Grand Prix zastępując Francuza wziął udział Pietro Fittipaldi, kierowca rezerwowy zespołu.
Sezon 2021 oznacza początek zupełnie nowej ery dla firmy Haas. Po czterech latach spędzonych w tym samym duecie kierowców stawia na dwóch debiutantów… w przeciwieństwie do pozostałych.
Pierwszy z nich ma górnolotne nazwisko i jest synem siedmiokrotnego mistrza świata Micka Schumachera, aktualnego mistrza F2. Z drugiej Nikita Mazepin, mniej utalentowany (delikatnie mówiąc…), ale syn rosyjskiego oligarchy Dmitrija Mazepina.
Nękany problemami finansowymi Haas podpisuje umowę partnerską z Uralkali, rosyjską firmą, na której czele stoi ojciec Mazepin, aby zapewnić jej przetrwanie. To właśnie temu partnerstwu Nikita Mazepin zawdzięcza swój kontrakt z zespołem.
Współpraca z Schumacherem jest burzliwa, a samochód nie ma żadnych zmian, zespół woli skupić swoje zasoby na nowych przepisach technicznych na rok 2022.
Żaden z kierowców nie zdobył w tym roku ani punktu. Choć w sezonie 2022 skład miał pozostać niezmieniony, wojna rosyjsko-ukraińska zakłóci losy Haasa w Grand Prix. Podczas gdy Rosja Władimira Putina bierze udział w próbie aneksji Ukrainy pod koniec lutego, Haas nie chce już być kojarzony ze sponsorem tytularnym, na którego czele stoi osoba bliska Władimirowi Putinowi.
Wynik: umowa została rozwiązana, a Nikita Mazepin został natychmiast zesłany na ląd, przed drugą fazą zimowych testów planowaną w Bahrajnie. Nikita Mazepin broni się, organizując konferencję prasową, ale nic się nie dzieje: jego kontrakt zostaje zerwany.
Dlatego Haas kontynuuje wyścig bez sponsora tytularnego i wspomina swojego byłego kierowcę Kevina Magnussena, który od tego czasu dołączył do wyścigów Endurance. Współpracuje z Mickiem Schumacherem. Po dwóch trudnych latach firma Haas znakomicie rozpoczęła sezon 2022, zajmując 5. miejsce w Bahrajnie dzięki… Magnussenowi!
W 2023 roku zespół zastąpił Micka Schumachera weteranem Nico Hülkenbergiem. Niemiec, rekordzista liczby startów w Grand Prix bez najmniejszego podium na zegarze, jest pod wrażeniem, szczególnie w kwalifikacjach. Jednak trudności VF-23 w wyścigu uniemożliwiły duetowi Magnussen-Hülkenberg zajęcie wyższego niż 10. miejsca w klasyfikacji producentów. Duet został odnowiony w 2024 roku.
3. Kierowcy zespołu Haas F1
W 2022 roku Kevin Magnussen i Mick Schumacher będą dwoma kierowcami pracującymi dla zespołu Haas, natomiast Pietro Fittipaldi nadal będzie pełnił rolę rezerwowego. W latach 2023 i 2024 Niemca zastąpił Nico Hülkenberg, nadal u boku Kevina Magnussena.
4. Opinia AUTOhebdo na temat firmy Haas
Od 2016 roku zespół Haas w wyścigach Grand Prix na przemian radził sobie dobrze i źle. Jednak bardzo często amerykańska struktura, pomimo minimalistycznego budżetu w porównaniu do konkurentów, zdołała ewoluować dalej, niż pozwalały na to normalnie jej środki. Powrót do pracy regularnie grającego Kevina Magnussena tchnął nowe życie w zespół Haasa znajdujący się w niebezpieczeństwie po odejściu Nikity Mazepina, a powrót Nico Hülkenberga przyniósł odrobinę dodatkowego doświadczenia. Niespodziewane zastąpienie Günthera Steinera na czele zespołu przez Ayao Komatsu ponownie skupiło się na torze, a amerykański zespół ponownie stał się ambitny.