Mika Häkkinen

1. Kim on jest?

Mika Häkkinen jest byłym fińskim pilotem. Urodził się 28 września 1968 roku w Vantaa (Finlandia) i jest znany ze zwycięstwa w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w latach 1998 i 1999 z McLarenem.

2. Kurs juniorski

Mika Häkkinen podąża zwykłym kursem, zaczynając od Formuły Ford w krajach skandynawskich. Mistrz w 1987 roku, dokonał tego ponownie w Formule Opel Euroserie w roku następnym. Ale objawienie pochodzi z Anglii. Krajowe mistrzostwa Formuły 3 uznawane są wówczas za najtrudniejsze na świecie. W 1990 roku zdominował swojego rodaka i przyjaciela (wychowywali się na tej samej ulicy) Mikę Salo dziewięcioma sukcesami. Pod koniec roku wycieczka do Makau zakończyła się zaciętą walką z niejakim Michaelem Schumacherem, która zakończyła się kolizją i zwycięstwem tego ostatniego. Jego potencjał był wystarczający, aby przyciągnąć uwagę Team Lotus, który zatrudnił go do startu w Formule 1 w 1991 roku.

3. Podróż F1

Niestety formacja Hethel (Wielka Brytania) podupada. Piąty w Imola (Włochy) od trzeciego startu, przez większość czasu przeżywa trudne wyścigi, a nawet bez kwalifikacji (dwa). Po zmontowaniu nowego Lotusa 107 w 1993 r. poczuł się bardziej komfortowo, a w 1993 r. zdecydował się podpisać kontrakt z McLarenem. Późniejsze powołanie Michaela Andrettiego przywróciło go do roli kierowcy testowego, aż do Grand Prix Portugalii, gdzie zaskoczył Rona Dennisa, pokonując w kwalifikacjach wielkiego Ayrtona Sennę. Kilka tygodni później był trzeci na wymagającym torze Suzuka (Japonia), a jego postępy zatrzymały się latem 1994 r., kiedy dyrektor wyścigu wyrzucił go z wyścigu z powodu kolizji w peletonie na Hockenheim (Niemcy). W żaden sposób nie zdestabilizowany, zakończył kampanię bardzo mocno czterema kolejnymi podium i finałowym miejscem u podnóża podium. W 1995 roku Mercedes został dostawcą silników dla McLarena. Stowarzyszenie potrzebuje czasu, aby uzyskać rezultaty, ale z tego słabego roku będziemy pamiętać wypadek podczas testów w Adelajdzie (Australia). Poważnie ranny (w szczególności pęknięcie czaszki, krwawienie wewnętrzne) Mika Häkkinen zapada w śpiączkę. Jednak zamiast straszyć go później, uderzenie w betonową ścianę motywuje go do powrotu z jeszcze większą determinacją, aby osiągnąć swój cel: zostać mistrzem świata. Mike Häkkinen, który przechodził rekonwalescencję zimą 95-96, będzie stopniowo odzyskiwał siły. Niezmiennie w czołowej szóstce przez ostatnie 6 rund, poza dwoma wycofaniami się z kariery, będzie sędziował z daleka pojedynek Williamsa z Ferrari w 10 roku. Podczas finału w Jerez (Hiszpania) odniósł wreszcie swoje pierwsze zwycięstwo. Zwycięska maszyna jest gotowa na rok 1998, rok wprowadzenia opon rowkowanych i węższych gąsienic. Następnie na drodze do tytułu znalazł swojego najlepszego wroga Michaela Schumachera. Szaro-czarny McLaren mierzył się z czerwonym Ferrari przez cały sezon, aż do finału na Suzuce, gdzie Michael Schumacher wycofał się z powodu przebicia opony. Dzięki ośmiu sukcesom w 16 GP Mika Häkkinen w wielkim stylu zdobywa pierwsze miejsce. Rok 1999 nie będzie formalnością pomimo złamania nóg Czerwonego Barona w połowie. Rzeczywiście, słabszy psychicznie, załamał się na oczach kibiców w Monza (Włochy) i rozpłakał się po błahym błędzie w prowadzeniu pojazdu, gdy prowadził debaty. Awansowany na tymczasowego lidera Scuderii Eddie Irvine utrudnił mu życie, ale „latający Fin” utrzymał się i dzięki pięciu zwycięstwom zdobył drugi tytuł. W 2000 roku Michael Schumacher powrócił na swój najlepszy poziom. Pojedynek zostaje wznowiony ze zdwojoną siłą i oferuje entuzjastom legendarny wizerunek na Spa-Francorchamps (Belgia). Pod koniec wyścigu McLaren bezskutecznie próbował wyprzedzić Ferrari, dopóki na prostej Combes nie pojawił się BAR spóźnionego Ricardo Zonty. „Schumi” podaje w lewo, Mika Häkkinen w prawo i zaskakuje przeciwnika. Energia „sisu” nie wystarczy, aby Prancing Horse zajął pierwsze miejsce, szczególnie z powodu awarii silnika w Indianapolis (Stany Zjednoczone). Wreszcie sezon 2001 nie będzie błyskotliwy. Zdemotywowany po dotknięciu Graala i zmartwiony możliwością kolejnego wypadku (zepsute zawieszenie, które w Australii wprawiło go w kłopoty z oponami), Mika Häkkinen zakończył karierę na piątej pozycji końcowej.

4. Opinia AUTOhebdo

Mika Häkkinen jest jednym z nielicznych kierowców, którzy zdestabilizowali Michaela Schumachera. Już samym swoim nieustępliwym zachowaniem zasługuje na szacunek. Dodaj do tego jego niesamowity powrót po strasznym wypadku w 1995 roku i masz dowód na kierowcę o silnym charakterze! Fin wyróżniał się także sztuką kwalifikacji i miał pewne poczucie humoru pod zimną, nordycką powierzchownością.

Wyniki Miki Häkkinena w F1

Najważniejsze momenty w karierze Miki Häkkinena w F1

SPORTY MOTOROWE / MIKA HAKKINEN

AUTO - F1 1999 - WIELKA BRYTANIA - MIKA HAKKINEN (FIN) / MCLAREN MERCEDES - MISTRZ ŚWIATA - AKCJA - ZDJĘCIE: DPPI

F1 WYPRZEDZANIE SPA 2000

AUTO - F1 2000 - BELGIA - SPA FRANCORCHAMPS 000827 - MIKA HAKKINEN (FIN) / MCLAREN MERCEDES WYGADZA MICHAEL SCHUMACHER (GER) / FERRARI - AKCJA - ZDJĘCIE: RUBIO / RV RACING/ DPPI

ARCHIWUM F1 - SEZON 1998

Ambiance na podium z Hakkinenem Miką (fin), West McLaren Mercedes, McLaren-Mercedes MP4-13, Coulthard David (Wielka Brytania), Irvine Eddie (Wielka Brytania), Scuderia Ferrari Marlboro, Ferrari F300 podczas Grand Prix Japonii, 16. runda sezonu Mistrzostwa Świata Formuły 1998 FIA 29, od 1 października do 1998 listopada XNUMX na torze Suzuka w Ino, Suzuka City, prefektura Mie, Japonia – zdjęcie Gilles Levent / DPPI

Mika Häkkinen
Mika Häkkinen
Pays fi.png
wiek 28 września 1968 (55 lat)

powiązane badania

Kierowcy swojego pokolenia

Listy utworów