

Po studiach kartingowych Esteban Ocon wystartował w samochodach jednomiejscowych w 2012 roku. Odkrył Formułę Renault 2.0 Eurocup z zespołem Koiranen GP, gdzie 4 razy zdobywał punkty i stanął na swoim pierwszym podium. Ocon kontynuował grę w tych mistrzostwach w następnym sezonie w ART Junior Team. W tym samym czasie dołączył do Junior Teamu Lotus F1. W tym samym roku młody kierowca wyścigowy zadebiutował w europejskich mistrzostwach Formuły 3 podczas Grand Prix Makau z zespołem Prema Powerteam.
Esteban Ocon podczas zawodów kartingowych w Paryżu ©Gregory Lenormand /DPPI
Rok 2014 to pierwszy tytuł Estebana Ocona w Mistrzostwach Europy Formuły 3. Wciąż w tym samym zespole zmierzy się z Maxem Verstappenem, który w następnym roku odkryje Formułę 1. Jego rekord jest znakomity, Francuz wygrywa dzięki 9 zwycięstwom i 21 podium w 33 wyścigach. Ferrari i Lotus F1 zaoferowały mu nawet dni testowe, w tym bezpłatną sesję treningową podczas ostatniego GP Formuły 1 w Abu Zabi, za kierownicą Lotusa E22. W 2015 roku Esteban Ocon i Mercedes sformalizowali przybycie Francuza do młodego programu gwiazdy marki, która śledzi go od kilku lat. Został kierowcą rezerwowym w DTM rozpoczynając sezon GP3 Series w ART Grand Prix. Uprawniony faworyt na początku sezonu, Esteban Ocon objął ten status i zdobył tytuł kierowcy pokonując trudnego przeciwnika, którym był Luca Ghiotto. Dzięki temu tytułowi został kierowcą rezerwowym w zespole Renault F1. W tym samym czasie Mercedes wysłał go do DTM, zanim zadebiutował w Formule 1.
Esteban Ocon prowadzący swoją Formułę 3 podczas Grand Prix Makau w 2014 r. © Florent Gooden / DPPI.
W sierpniu 2016 Manor Racing ogłosił, że Esteban Ocon zastąpił Rio Haryanto na koniec sezonu. Mając drużynę na końcu stawki, początkujący nie może dokonywać cudów. Jego 12. miejsce w Brazylii pozostaje jego najlepszym wynikiem w sezonie.
Wciąż przykuwał uwagę menadżerów Force India, którzy zdecydowali się związać go z Sergio Perezem na sezon 2017. Francuz, będący dowodem jego talentu, rozpoczął mocny start, zdobywając punkt w inauguracyjnym Grand Prix Australii. 10. miejsce w Melbourne pozwoliło mu zostać najmłodszym francuskim kierowcą w historii tego sportu, który zdobył punkty. Jego rekord na początku sezonu jest dobry i zdobył wiele punktów, w tym 5. miejsce w GP Hiszpanii, co jest jego najlepszym wynikiem w 2017 roku. Jednak relacje z kolegą z drużyny Sergio Pérezem są napięte po podwójnej kraksie podczas GP Belgii. Przywódcy Force India zabraniają dwóm kierowcom bójki. To naprawdę nie przeszkadza Estebanowi Oconowi, który zaskakująco zajął 2. miejsce w kwalifikacjach na Monzy dzięki degradacji Verstappena i Ricciardo, a następnie zajął 3. miejsce w GP. W klasyfikacji kierowców zajął 6. miejsce, a zespół zdecydował się wystawić go ponownie na następny rok.
Esteban Ocon i jego Force India w 2017 r. © Clement Marin / DPPI
Początek sezonu jest mniej owocny niż w 2017 r. Mimo to Ocon zajął 8. miejsce w Grand Prix Monako, co daje nadzieję Francuzowi, gdy przybywa na swoje Grand Prix: GP Francji ponownie w kalendarzu Formuły 1. Na na torze w Castellet zakwalifikował się na 11. miejscu, ale jego wyścig zakończył się nagle po zderzeniu z samochodem Pierre'a Gasly'ego na pierwszym okrążeniu. Podczas Grand Prix Belgii najlepszy wynik dla zespołu Racing Point (dawniej Force India) osiągnął w kwalifikacjach, zajmując 3. miejsce. Normanski kierowca zajął 6. miejsce w wyścigu. Podczas Grand Prix Węgier indyjski zespół całkowicie przegapił wyścig, a Ocon i Pérez zajęli 13. i 14. miejsce. Relacje między obydwoma członkami drużyny są ponownie napięte po walce w Singapurze. Jego koniec sezonu obfitował w dobre i złe wyniki. Podczas Grand Prix Brazylii próbował wyprzedzić Maxa Verstappena, ówczesnego lidera wyścigu. Dwaj kierowcy ścierają się i Holender jest wściekły, że przegrał wyścig. Popchnął nawet Francuza podczas ważenia po wyścigu. Zakończył sezon przejściem na emeryturę na ostatnim spotkaniu i zajął 12. miejsce w mistrzostwach kierowców Formuły 1.
W 2019 roku miejsce Francuza, który został bez siedzenia, zajmie Lance Stroll. Jego kariera nagle się zatrzymała; Następnie Mercedes zaoferował mu miejsce jako trzeci kierowca, a Ocon spędził godziny w symulatorze, aby jak najlepiej przygotować się do lekarzy pierwszego kontaktu dwóch kierowców z gwiazdorskiej firmy, Lewisa Hamiltona i Valtteriego Bottasa. Nawet bez siedzenia Esteban Ocon jedną nogą pozostaje w Formule 3 i próbuje ustawień samochodu mistrza świata.
Esteban Ocon, kierowca testowy Mercedesa w 2019 r. © Antonin Vincent / DPPI
29 sierpnia 2019 roku zespół Renault sformalizował przybycie Estebana Ocona na kolejne dwa sezony. Tandem, którym Francja może być zachwycona!
Zakłócony przez pandemię sezon 2020 rozpoczął się późno, a Esteban Ocon wydawał się mieć trudności w starciu ze swoim nowym kolegą z drużyny, Danielem Ricciardo. Ten urodzony w Evreux zajął jednak 6. miejsce w Grand Prix Wielkiej Brytanii po kilku wyprzedzeniach i wykorzystaniu przebitych opon Carlosa Sainza JR i Valtteriego Bottasa. Po raz kolejny Esteban Ocon nie jest zbyt konsekwentny, zajmuje 5. miejsce w Belgii, po czym poddaje się w Toskanii. Jego Grand Prix Węgier było rozczarowujące. Startując z 14. pozycji, zajął to samo miejsce w wyścigu. Najważniejszy moment jego sezonu przypada na tor Sakhir. Startując z 11. miejsca na starcie, Esteban Ocon wykorzystał nieszczęścia George'a Russella, zastępując Lewisa Hamiltona, pozytywnego na Covid-19 i inne wydarzenia wyścigowe, aby stanąć na swoim pierwszym podium w Formule 1, zajmując drugie miejsce za Sergio Perezem.
Esteban Ocon na swoim pierwszym podium Formuły 1 w Sakhir w 2020 r. © Antonin Vincent / DPPI
W 2021 roku Norman jest pilotem w Alpine, nowa nazwa zespołu Renault, obok dwukrotnego mistrza świata Hiszpanii Fernando Alonso. Mający 24 lata Esteban Ocon zostaje zwycięzcą Grand Prix Węgier po wyścigu pełnym zwrotów akcji. To jego pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Startując z 8. pozycji na starcie, kierowca bez żadnych problemów wyszedł z kilku kolizji na początku węgierskiej rundy. Esteban Ocon zajmuje drugie miejsce w Grand Prix Węgier, za Lewisem Hamiltonem. Brytyjczyk jako jedyny decyduje się na pozostawienie opon przejściowych na wysychającym torze, a wszyscy pozostali zjeżdżają do boksów, aby założyć slicki! Dlatego Esteban Ocon przejmuje stery Grand Prix Węgier i nigdy nie odpuszcza. Po Pierre'u Gaslym Francja ma nowego zwycięzcę Grand Prix.
Pierwsze zwycięstwo Estebana Ocona w Formule 1 podczas Grand Prix Węgier 2020 © Antonin Vincent / DPPI
Daleko od zaciętej walki Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena, Esteban Ocon i Fernando Alonso tworzą zjednoczony zespół, starając się zmaksymalizować potencjał francuskiego samochodu, który czasami nie może się równać z innymi producentami. Pod koniec gry, Alpine zajął 5. miejsce w klasyfikacji konstruktorów, plasując się pomiędzy McLarenem i AphaTauri. Podczas Grand Prix Kataru kolega z drużyny Ocona, Fernando Alonso, stanął na podium. Dwa tygodnie później w Arabii Saudyjskiej Ocon został strącony z podium przez Valtteriego Bottasa, kolegę z drużyny Lewisa Hamiltona. Jego ocena sezonu? 11 miejsce potwierdzające przynależność doAlpine na środku stołu.
Ten sezon zapewnia mu wygodne miejsce we Francji, a Ocon kontynuuje swoją dynamikę na rzecz rewolucji w 2022 r. Solidna kampania, w której kierowca i jego kolega z zespołu zapewniają niebiesko-biało-czerwonemu producentowi 4. miejsce w klasyfikacji producentów. Skończył 11 punktów przewagi nad swoim kolegą z drużyny, na 8. miejscu. Jednak sezon był bogaty w wydarzenia, samochód był kapryśny i cierpiał na poważne problemy z niezawodnością, które pozbawiły kierowców cennych wyników... nawet jeśli samochód Ocona rzadziej niż Alonso lądował na uboczu.
Przejście na rok 2023 zostało potwierdzone, ale jego mistrzowski kolega z drużyny ustępuje miejsca swojemu rywalowi i rodakowi z dzieciństwa: Pierre’owi Gasly’emu. Francuski zespół Formuły 1 i dwa doświadczone wilki, z podobnymi statystykami. Robi się wszystko, aby je porównać w 2023 roku, a Ocon musi liczyć na swoje zobowiązania w ramachAlpine aby się upewnić. Sezon nie przebiega jednak tak, jak oczekiwano: strzałka A plasuje się w hierarchii za Astonem Martinem i McLarenem, a Esteban Ocon może walczyć jedynie o małe punkty. Norman nadal stanął na prestiżowym podium w Monako i zajął 12. miejsce w mistrzostwach... cztery punkty za Pierrem Gaslym.
W 2024 r. we wspólnym pożyciu między obydwoma Francuzami nadal panował konflikt, a Esteban Ocon został zwolniony przed Grand Prix Abu Zabi, ostatnim w sezonie, pomimo dobrych występów i drugiego miejsca w São Paulo w kapryśnym jednomiejscowym samochodzie. Po przewidywanym rozwodzie Ébroïcien dołączył do Haasa na początku testów posezonowych, co pozwoliło mu zapoznać się ze swoim nowym inżynierem wyścigowym, Laurę Mueller, a także cały amerykański zespół.
Esteban Ocon, często narażany na trudności przez swoich kolegów z drużyny, ma swój własny mocny charakter. Norman zawsze znajdzie sposób na odbicie się, nawet jeśli czasami wymaga to czasu. W domu AlpineFernando Alonso objął przewagę, ale Francuz wykorzystał pierwszą okazję, jaką otrzymał na Węgrzech, aby zabłysnąć. W jego pierwszych sezonach te triumfy w kwalifikacjach często robiły wrażenie. Na jego nieszczęście przejęcie zespołu Force India przez Lawrence'a Strolla postawiło go w złej sytuacji i spowodowało rok w szafie w Mercedesie. Esteban Ocon był wtedy w stanie odwrócić losy Renault Alpine, ugruntowując swoją pozycję solidnego, regularnego, ale przede wszystkim odpornego kierowcy.
Zaufała mu francuska ekipa i przedłużyła ją do 2024 r. Jeżeli wprowadzone w 2022 r. nowe przepisy nie pozwoliły Alpine aby wydostać się ze środka stawki, Esteban Ocon potrafił wykorzystać pojawiające się szanse, jak na przykład jego podium w Monako w 2023 r. Rosnące napięcie między obydwoma Francuzami i objęcie stanowiska doradcy wykonawczego Flavio Briatore Alpine skłoniło go do zwrócenia się do Haasa na rok 2025 po katastrofalnym sezonie 2024 po stronie francuskiej.
Rok | Stabilny | GP grały | Pozycje na biegunach | Victoires | Podium | Ranking |
---|---|---|---|---|---|---|
2016 | Manor Racing | 9 | 0 | 0 | 0 | 23e |
2017 | Force India | 20 | 0 | 0 | 0 | 8e |
2018 | Racing Point | 21 | 0 | 0 | 0 | 12e |
2020 | Renault | 17 | 0 | 0 | 1 | 12e |
2021 | Alpine | 22 | 0 | 1 | 1 | 11e |
2022 | Alpine | 22 | 0 | 0 | 0 | 8e |
2023 | Alpine | trwa | trwa | trwa | trwa | trwa |