Esteban Ocon
1. Kim jest Esteban Ocon?
Esteban Ocon to francuski kierowca wyścigowy. Jego data urodzenia to 17 września 1996 w Evreux. Obecnie występuje w Formule 1 z Alpine Zespół F1.
2. Młodsza kariera Estebana Ocona
Po studiach kartingowych Esteban Ocon wystartował w samochodach jednomiejscowych w 2012 roku. Odkrył Formułę Renault 2.0 Eurocup z zespołem Koiranen GP, gdzie 4 razy zdobywał punkty i stanął na swoim pierwszym podium. Ocon kontynuował grę w tych mistrzostwach w następnym sezonie w ART Junior Team. W tym samym czasie dołączył do Junior Teamu Lotus F1. W tym samym roku młody kierowca wyścigowy zadebiutował w europejskich mistrzostwach Formuły 3 podczas Grand Prix Makau z zespołem Prema Powerteam.
Rok 2014 to pierwszy tytuł Estebana Ocona w Mistrzostwach Europy Formuły 3. Wciąż w tym samym zespole zmierzy się z Maxem Verstappenem, który w następnym roku odkryje Formułę 1. Jego rekord jest znakomity, Francuz wygrywa dzięki 9 zwycięstwom i 21 podium w 33 wyścigach. Ferrari i Lotus F1 zaoferowały mu nawet dni testowe, w tym bezpłatną sesję treningową podczas ostatniego GP Formuły 1 w Abu Zabi, za kierownicą Lotusa E22. W 2015 roku Esteban Ocon i Mercedes sformalizowali przybycie Francuza do młodego programu gwiazdy marki, która śledzi go od kilku lat. Został kierowcą rezerwowym w DTM rozpoczynając sezon GP3 Series w ART Grand Prix. Uprawniony faworyt na początku sezonu, Esteban Ocon objął ten status i zdobył tytuł kierowcy pokonując trudnego przeciwnika, którym był Luca Ghiotto. Dzięki temu tytułowi został kierowcą rezerwowym w zespole Renault F1. W tym samym czasie Mercedes wysłał go do DTM, zanim zadebiutował w Formule 1.
3. Podróż Estebana Ocona po Grand Prix (F1).
W sierpniu 2016 Manor Racing ogłosił, że Esteban Ocon zastąpił Rio Haryanto na koniec sezonu. Mając drużynę na końcu stawki, początkujący nie może dokonywać cudów. Jego 12. miejsce w Brazylii pozostaje jego najlepszym wynikiem w sezonie.
Wciąż przykuwał uwagę menadżerów Force India, którzy zdecydowali się związać go z Sergio Perezem na sezon 2017. Francuz, będący dowodem jego talentu, rozpoczął mocny start, zdobywając punkt w inauguracyjnym Grand Prix Australii. 10. miejsce w Melbourne pozwoliło mu zostać najmłodszym francuskim kierowcą w historii tego sportu, który zdobył punkty. Jego rekord na początku sezonu jest dobry i zdobył wiele punktów, w tym 5. miejsce w GP Hiszpanii, co jest jego najlepszym wynikiem w 2017 roku. Jednak relacje z kolegą z drużyny Sergio Pérezem są napięte po podwójnej kraksie podczas GP Belgii. Przywódcy Force India zabraniają dwóm kierowcom bójki. To naprawdę nie przeszkadza Estebanowi Oconowi, który zaskakująco zajął 2. miejsce w kwalifikacjach na Monzy dzięki degradacji Verstappena i Ricciardo, a następnie zajął 3. miejsce w GP. W klasyfikacji kierowców zajął 6. miejsce, a zespół zdecydował się wystawić go ponownie na następny rok.
Początek sezonu jest mniej owocny niż w 2017 r. Mimo to Ocon zajął 8. miejsce w Grand Prix Monako, co daje nadzieję Francuzowi, gdy przybywa na swoje Grand Prix: GP Francji ponownie w kalendarzu Formuły 1. Na na torze w Castellet zakwalifikował się na 11. miejscu, ale jego wyścig zakończył się nagle po zderzeniu z samochodem Pierre'a Gasly'ego na pierwszym okrążeniu. Podczas Grand Prix Belgii najlepszy wynik dla zespołu Racing Point (dawniej Force India) osiągnął w kwalifikacjach, zajmując 3. miejsce. Normanski kierowca zajął 6. miejsce w wyścigu. Podczas Grand Prix Węgier indyjski zespół całkowicie przegapił wyścig, a Ocon i Pérez zajęli 13. i 14. miejsce. Relacje między obydwoma członkami drużyny są ponownie napięte po walce w Singapurze. Jego koniec sezonu obfitował w dobre i złe wyniki. Podczas Grand Prix Brazylii próbował wyprzedzić Maxa Verstappena, ówczesnego lidera wyścigu. Dwaj kierowcy ścierają się i Holender jest wściekły, że przegrał wyścig. Popchnął nawet Francuza podczas ważenia po wyścigu. Zakończył sezon przejściem na emeryturę na ostatnim spotkaniu i zajął 12. miejsce w mistrzostwach kierowców Formuły 1.
W 2019 roku miejsce Francuza, który został bez siedzenia, zajmie Lance Stroll. Jego kariera nagle się zatrzymała; Następnie Mercedes zaoferował mu miejsce jako trzeci kierowca, a Ocon spędził godziny w symulatorze, aby jak najlepiej przygotować się do lekarzy pierwszego kontaktu dwóch kierowców z gwiazdorskiej firmy, Lewisa Hamiltona i Valtteriego Bottasa. Nawet bez siedzenia Esteban Ocon jedną nogą pozostaje w Formule 3 i próbuje ustawień samochodu mistrza świata.
29 sierpnia 2019 roku zespół Renault sformalizował przybycie Estebana Ocona na kolejne dwa sezony. Tandem, którym Francja może być zachwycona!
Zakłócony przez pandemię sezon 2020 rozpoczął się późno, a Esteban Ocon wydawał się mieć trudności w starciu ze swoim nowym kolegą z drużyny, Danielem Ricciardo. Ten urodzony w Evreux zajął jednak 6. miejsce w Grand Prix Wielkiej Brytanii po kilku wyprzedzeniach i wykorzystaniu przebitych opon Carlosa Sainza JR i Valtteriego Bottasa. Po raz kolejny Esteban Ocon nie jest zbyt konsekwentny, zajmuje 5. miejsce w Belgii, po czym poddaje się w Toskanii. Jego Grand Prix Węgier było rozczarowujące. Startując z 14. pozycji, zajął to samo miejsce w wyścigu. Najważniejszy moment jego sezonu przypada na tor Sakhir. Startując z 11. miejsca na starcie, Esteban Ocon wykorzystał nieszczęścia George'a Russella, zastępując Lewisa Hamiltona, pozytywnego na Covid-19 i inne wydarzenia wyścigowe, aby stanąć na swoim pierwszym podium w Formule 1, zajmując drugie miejsce za Sergio Perezem.
W 2021 roku Norman jest pilotem w Alpine, nowa nazwa zespołu Renault, obok dwukrotnego mistrza świata Hiszpanii Fernando Alonso. Mający 24 lata Esteban Ocon zostaje zwycięzcą Grand Prix Węgier po wyścigu pełnym zwrotów akcji. To jego pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Startując z 8. pozycji na starcie, kierowca bez żadnych problemów wyszedł z kilku kolizji na początku węgierskiej rundy. Esteban Ocon zajmuje drugie miejsce w Grand Prix Węgier, za Lewisem Hamiltonem. Brytyjczyk jako jedyny decyduje się na pozostawienie opon przejściowych na wysychającym torze, a wszyscy pozostali zjeżdżają do boksów, aby założyć slicki! Dlatego Esteban Ocon przejmuje stery Grand Prix Węgier i nigdy nie odpuszcza. Po Pierre'u Gaslym Francja ma nowego zwycięzcę Grand Prix.
Daleko od zaciętej walki Lewisa Hamiltona i Maxa Verstappena, Esteban Ocon i Fernando Alonso tworzą zjednoczony zespół, starając się zmaksymalizować potencjał francuskiego samochodu, który czasami nie może się równać z innymi producentami. Pod koniec gry, Alpine zajął 5. miejsce w klasyfikacji konstruktorów, plasując się pomiędzy McLarenem i AphaTauri. Podczas Grand Prix Kataru kolega z drużyny Ocona, Fernando Alonso, stanął na podium. Dwa tygodnie później w Arabii Saudyjskiej Ocon został strącony z podium przez Valtteriego Bottasa, kolegę z drużyny Lewisa Hamiltona. Jego ocena sezonu? 11 miejsce potwierdzające przynależność doAlpine na środku stołu.
Ten sezon zapewnia mu wygodne miejsce we Francji, a Ocon kontynuuje swoją dynamikę na rzecz rewolucji w 2022 r. Solidna kampania, w której kierowca i jego kolega z zespołu zapewniają niebiesko-biało-czerwonemu producentowi 4. miejsce w klasyfikacji producentów. Skończył 11 punktów przewagi nad swoim kolegą z drużyny, na 8. miejscu. Jednak sezon był bogaty w wydarzenia, samochód był kapryśny i cierpiał na poważne problemy z niezawodnością, które pozbawiły kierowców cennych wyników... nawet jeśli samochód Ocona rzadziej niż Alonso lądował na uboczu.
Przejście na rok 2023 zostało potwierdzone, ale jego mistrzowski kolega z drużyny ustępuje miejsca swojemu rywalowi i rodakowi z dzieciństwa: Pierre’owi Gasly’emu. Francuski zespół Formuły 1 i dwa doświadczone wilki, z podobnymi statystykami. Robi się wszystko, aby je porównać w 2023 roku, a Ocon musi liczyć na swoje zobowiązania w ramachAlpine aby się upewnić. Sezon nie przebiega jednak tak, jak oczekiwano: strzałka A plasuje się w hierarchii za Astonem Martinem i McLarenem, a Esteban Ocon może walczyć jedynie o małe punkty. Norman nadal stanął na prestiżowym podium w Monako i zajął 12. miejsce w mistrzostwach... cztery punkty za Pierrem Gaslym.
W 2024 r. obu Francuzów będzie kontynuować wspólne życie, a Esteban Ocon będzie miał zdecydowany zamiar zemsty na koledze z drużyny, ale także przywrócenia Alpine w pierwszej połowie tabeli.
4. Opinia AutoHebdo na temat Estebana Ocona
Esteban Ocon, często narażany na trudności przez swoich kolegów z drużyny, ma swój własny mocny charakter. Norman zawsze znajdzie sposób na odbicie się, nawet jeśli czasami wymaga to czasu. W domu AlpineFernando Alonso objął przewagę, ale Francuz wykorzystał pierwszą okazję, jaką otrzymał na Węgrzech, aby zabłysnąć. W jego pierwszych sezonach te triumfy w kwalifikacjach często robiły wrażenie. Na jego nieszczęście przejęcie zespołu Force India przez Lawrence'a Strolla postawiło go w złej sytuacji i spowodowało rok w szafie w Mercedesie. Esteban Ocon był wtedy w stanie odwrócić losy Renault Alpine, ugruntowując swoją pozycję solidnego, regularnego, ale przede wszystkim odpornego kierowcy.
Dziś francuski zespół mu ufa i przedłużył go do 2024 roku. Jeżeli wprowadzone w 2022 roku nowe przepisy nie pozwoliły Alpine aby wydostać się ze środka stawki, Esteban Ocon był w stanie wykorzystać pojawiające się szanse, jak na przykład jego podium w Monako w 2023 r. Możemy się założyć, że zwycięstwo na Węgrzech w 2021 r. przyniesie innym, nawet jeśli będzie musiał poradzić sobie z innym zwycięzcą Grand Prix, Pierrem Gasly, o godz Alpine.