

Aston Martin F1 Team to brytyjski zespół, biorący udział w Formule 1 w latach 1959-1960, a na starcie powracający od 2021 roku. Brytyjski zespół powrócił do dyscypliny pod przewodnictwem Lawrence'a Strolla, właściciela już pod nazwą Racing Point, który od tego czasu nabył udziały w skrzydlatej marce, aż został jej dyrektorem wykonawczym.
Od 2021 roku oficjalnymi kierowcami są Sebastian Vettel i Lance Stroll, a Mike Krack przybył w 2022 roku w roli dyrektora zespołu. Zespół zaoferował usługi Fernando Alonso od 2023 roku wraz z Kanadyjczykiem. Z technicznego punktu widzenia Adrian Newey zostaje wyrzucony przez Lawrence'a Strolla, aby dołączyć do zespołu w 2025 roku.
Chociaż Aston Martin niedawno dołączył do Formuły 1 pod kontrolą i kierownictwem Lawrence'a Strolla, przez dwa kolejne sezony występował w najwyższej kategorii sportów motorowych. Po raz pierwszy zgłosiła się do zawodów w 1959 r., równolegle z udziałem w imprezach wytrzymałościowych i 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
Aston Martin DBR4, pierwszy jednomiejscowy samochód zespołu w F1 / © DPPI
Jednak to z powodu zaangażowania spółki w firmę Sarthe produkcja ich pierwszego jednomiejscowego samochodu, DBR4, zostaje opóźniona i uniemożliwia Royowi Salvadoriemu i Carrollowi Shelby’emu, dwóm kierowcom zespołu, zagranie pierwszych ról. . W sezonie Brytyjczycy wzięli udział tylko w czterech Grand Prix, o włos nie zdobywając pierwszych punktów w tej dyscyplinie.
W następnym roku, w 1960, Aston Martin pozyskał francuskiego kierowcę Maurice'a Trintignanta, już zwycięzcę F1 we włoskim zespole Ferrari. Jednak decyzja inżynierów o umieszczeniu bardzo ciężkiego silnika z przodu samochodu jest karą dla Astona Martina. Szybko został wyprzedzony przez zespoły z silnikiem umieszczonym z tyłu i po raz kolejny nie udało mu się zdobyć punktów. W obliczu tej gorzkiej porażki Aston Martin opuścił Formułę 1, aby skoncentrować się na samochodach sportowych.
Lawrence Stroll w otoczeniu Mohammeda Bena Sulayema, prezydenta FIA i Stefano Domenicali, szefa F1 w Liberty Media © Antonin Vincent / DPPI
Choć przejęcie Force India przez Lawrence'a Strolla wejdzie w życie w 2019 r., kanadyjski multimiliarder inwestuje w brytyjską markę samochodową Aston Martin, odkupując 16,7% akcji za łączną kwotę 182 mln funtów szterlingów. Postanawia zmienić nazwę swojego zespołu od sezonu 2021 na Aston Martin.
Po przybyciu na miejsce Stroll zapewnił sobie usługi Sebastiana Vettela, którego Ferrari pozostawiło wolne. Kanadyjczykowi kojarzy się go oczywiście z synem Lance'em Strollem, zaś obecny w zespole od wielu lat Sergio Perez proszony jest o znalezienie wyjścia.
Zmiana nazwy nie ma tak naprawdę wpływu na wyniki drużyny, która pozostaje spychana do środka stawki. Wyraźna poprawa nastąpiła jednak podczas Grand Prix Węgier, kiedy Sebastian Vettel wykorzystał kolizję na początku wyścigu, aby przejąć kierownicę Estebana Ocona i dojechać do mety na drugiej pozycji. To oczywiście najlepszy wynik Astona Martina na tym etapie, ale ostatecznie Niemiec zostanie obniżony z powodu braku wystarczającej ilości paliwa w samochodzie. Wcześniej udało mu się zająć 2. miejsce w Baku.
Vettelowi udało się wprowadzić Astona Martina na podium podczas GP Azerbejdżanu 2021 / © Antonin Vincent / DPPI
Lance Stroll podpisze swój najlepszy występ z zespołem podczas Grand Prix Kataru, zajmując szóste miejsce, ale Aston Martin kończy mistrzostwa na siódmej pozycji, co jest dalekie od pierwotnych celów.
Poza sezonem brytyjska drużyna odeszła do zespołu pełniącego tę funkcję od 2009 roku dyrektora Otmara Szafnauera. Alpine. Na jego miejsce wybrano Mike'a Kracka, który miał już doświadczenie w Formule 1 w BMW. Jest to jednak jeszcze bardziej rozczarowujący sezon dla wschodzącej drużyny, regularnie spychanej na koniec tabeli.
Podczas letniej przerwy Sebastian Vettel zapowiedział odejście po piętnastu latach na najwyższym poziomie. Ku zaskoczeniu wszystkich, na jego miejsce sprowadzono Fernando Alonso, który podpisał dwuletni kontrakt z Aston Martinem. Od początku swojej przygody Hiszpan w pierwszych sześciu wyścigach stanął na podium pięć razy, a w sumie zdobył osiem, całkowicie przyćmiewając swojego kolegę z drużyny, Lance’a Strolla, w świetnym sezonie dla zespołu Silverstone (5. miejsce).
Ogłoszenie jego przedłużenia na kilka sezonów wiosną 2024 r. pozwoliło Astonowi Martinowi utrzymać dobrą dynamikę i mierzyć coraz dalej przed technicznym wstrząsem w 2026 r. Aston Martin zawarł również umowę na wyłączność na użytkowanie silnika Hondy od 2026 r. , wystarczy, aby osiągnąć nowy poziom. Niezadowolony z tych gwarancji Lawrence Stroll pozyskuje Adriana Neweya z Red Bulla, aby wspierał ich od 2025 roku.
Fernando Alonso wspiera Lance'a Strolla w Aston Martinie od sezonu 2023 / © Xavi Bonilla / DPPI
Pomimo powrotu do dyscypliny z wielkimi pompami w 2021 roku, Aston Martin pozostaje w oczach opinii publicznej zespołem środka tabeli, a nawet gorzej w tym roku. Niemniej jednak brytyjski zespół wyróżniał się zdolnością do opracowywania jednomiejscowych samochodów wykazujących niepokojące podobieństwa z czołowymi zespołami w stawce, o czym świadczy ewolucja AMR22 przed Grand Prix Hiszpanii w 2022 r., który wyglądał bardzo podobnie do Red Bulla. jeśli chodzi o sidepody.
Aston Martin nadal osiągnął wiele, przyciągając Fernando Alonso do swojej siatki na rok 2023, a przyszłość wydaje się obiecująca z lepszymi wynikami, zwłaszcza wraz z pojawieniem się nowego tunelu aerodynamicznego i Hondy od 2026 r. Stroll powtarza, że pragnie stać się światowym mistrz do 2025 r.… Wraz z pojawieniem się Adriana Neweya wszystko wydaje się możliwe. Ciąg dalszy.
Małżeństwo interesów Alonso i Astona Martina
OFICJALNIE: Sebastian Vettel odejdzie po sezonie
Jak Alonso dołączy do Astona Martina, jak będzie wyglądać stawka na rok 2023?
Wycieczka po kampusie Aston Martin F1: witamy w przyszłości
Powody małżeństwa Adriana Neweya i Astona Martina
Retro F1 2024 – Potwierdzenie: Lance Stroll
Retro F1 2024 – Niecierpliwy: Fernando Alonso
Kim jest Andy Cowell, dyrektor generalny i nowy szef zespołu Aston Martin?