Pierre Gasly
1. Kim jest Pierre Gasly?
Pierre Gasly to francuski kierowca Formuły 1 urodzony 7 lutego 1996 w Rouen (Francja). Zwycięzca Grand Prix Włoch 2020 Francuz został pierwszym francuskim zwycięzcą w tej dyscyplinie od czasu Oliviera Panisa w Monako w 1996 r. Normand jeździ obecnie Alpine po spędzeniu prawie 10 lat w Red Bullu.
2. Młodsza kariera Pierre’a Gasly’ego
Przyzwyczajony do widoku swoich braci ścigających się od drugiego roku życia, Pierre Gasly kupił swój pierwszy używany minikart w wieku ośmiu lat i zaczął jeździć kartingiem na torze Lucien Lebret w Anneville-Ambourville. Trzeci w swoim drugim wyścigu w Aunay-les-Bois, następnie wziął udział w swoich pierwszych zawodach na wysokim poziomie w ramach Pucharu Francji w minikartach na torze Magny-Cours. W 2006 roku, kiedy otrzymał licencję na wyścig ASK Rouen 76, został mistrzem Normandii w kategorii juniorów, a także zajął czwarte miejsce w Bridgestone Cup, najważniejszych zawodach kartingowych we Francji.
W następnym roku, w którym grał na ASK Rosny 93, zdobył Normandy Trophy dla juniorów i zajął szóste miejsce w mistrzostwach Francji, wciąż w minimalnych rozmiarach. W 2008 roku wśród kadetów zdobył Puchar Bridgestone i po raz kolejny Normandy Trophy. Dzięki tym niezwykłym występom został wykryty przez Francuską Federację Sportów Motorowych. Zintegrowany z Programem 10-15 i Auto Sport Academy, w 2009 roku zajął trzecie miejsce w mistrzostwach Francji i Pucharze Świata. Następnie w 2010 roku został mistrzem Francji, a po awansie wicemistrzem Europy do francuskiej drużyny kartingowej. Zajął także trzecie miejsce w Junior Monaco Kart Cup i czwarte miejsce w Pucharze Świata.
Przeniósł się do samochodów jednomiejscowych w 2011 roku i będąc najmłodszym kierowcą w tej kategorii, zajął trzecie miejsce w mistrzostwach Francji F4 wygranych przez Matthieu Vaxiviere. Norman ma także na swoim koncie cztery zwycięstwa i dwa pole position. Tym razem to Red Bull zauważa młodego Francuza i oferuje mu kontrakt z „opcją”. W europejskiej Formule Renault 2.0, będąc po raz kolejny najmłodszym w mistrzostwach, w klasyfikacji generalnej zajął drugie miejsce. Jego wczesność potwierdziła się w 2013 roku w zespole Tech 1 Racing, kiedy został najmłodszym kierowcą, który zdobył tytuł w tej dyscyplinie. W 2014 roku Gasly dołączył do zespołu Red Bull Junior Team z Carlosem Sainzem i Alexem Lynnem jako członkami drużyny. Jest wicemistrzem i najlepszym początkującym w Formule Renault 3.5 Series. W tym samym roku zadebiutował w serii GP2 w EQ8 Catheram Racing, ale nie zdobył żadnych punktów.
Na torze DAMS w 2015 roku cztery razy zdobył podium w serii GP2, a Red Bull zaoferował mu dwa dni testów w Formule 1, pierwszy z Toro Rosso, a drugi z zespołem macierzystym. Został kierowcą rezerwowym austriackiego zespołu podczas Grand Prix Singapuru. Rok 2016 to sezon poświęcenia Normana w serii GP2. Prowadząc jednomiejscowy bolid zespołu Prema Powerteam, zdobył mistrzostwo po zaciętej walce z Antonio Giovinazzim. Jednak drzwi do Formuły 1 nie otworzyły się przed Francuzem. Ten ostatni decyduje się następnie na wygnanie do Japonii w Super Formule. Dzięki dwóm zwycięstwom w mistrzostwach Japonii Gasly może zdobyć tytuł, występując w ostatniej rundzie na torze Suzuka. Niemniej jednak tajfun zwyciężył w wyścigu i koronację przypadł Japończykowi Hiraoki Ishiurze o pół punktu. Pracuje także tymczasowo w Formule E podczas New York ePrix, zastępując Sébastiena Buemi.
3. Podróż Pierre’a Gasly’ego po Grand Prix (F1).
Mający trudności od czasu degradacji w Toro Rosso na rzecz Maxa Verstappena, Daniil Kvyat został zastąpiony we włoskim zespole przez Pierre’a Gasly’ego we wrześniu 2017 r. na Grand Prix Malezji i Japonii. 25 października ogłoszono, że Francuz będzie starterem do końca sezonu. Na koniec tego ćwiczenia Toro Rosso ogłasza kadencję Normana na sezon 2018 wraz z Nowozelandczykiem Brendonem Hartleyem. Jego początek sezonu upłynął pod znakiem niezwykłego czwartego miejsca w Bahrajnie, a pierwsze punkty zdobył w swoim siódmym Grand Prix Formuły 1.
Jego ogólne wyniki zapewniły mu miejsce w Red Bullu od 2019 roku, po zaledwie jednym pełnym sezonie w tej dyscyplinie, temu, kto marzy o zostaniu mistrzem świata. Austriacka kadra uznała jego pierwszą połowę sezonu za niezadowalającą i w środku przerwy letniej Gasly został zdegradowany do Toro Rosso na rzecz Tajlandczyka Alexa Albona. Podczas Grand Prix Belgii naznaczył go śmiertelny wypadek swojego przyjaciela Anthoine'a Huberta w Formule 2.
Pierre Gasly powrócił do formy na koniec sezonu, niespodziewanie stając na podium w Brazylii. Po szóste, wykorzystał kolizję pomiędzy dwoma Ferrari oraz kolizją Lewisa Hamiltona z Albonem i zajął drugie miejsce, stając się w wieku 23 lat i 9 miesięcy najmłodszym Francuzem na podium Formuły 1, który wciąż znajduje się w włoskim zespole 2020, przemianowany na AlphaTauri, Gasly wywiera jeszcze większy wpływ.
Podczas Grand Prix Włoch, będącego krajowym wyścigiem swojego zespołu, gdzie swój jedyny sukces odniosła w 2008 roku z Sebastianem Vettelem, Rouennais wygrała pierwszy wyścig w swojej karierze i drugi w historii swojego zespołu. Zwycięstwem odniesionym przed Carlosem Sainzem i Lance'em Strollem Gasly położył kres 24-letniej suszy we francuskim sporcie motorowym w Formule 1. To właśnie nowym statusem zwycięzcy Grand Prix Francuz rozpoczął sezon 2021.
Związany z debiutantką Yuki Tsunodą, Pierre Gasly potwierdzi swój pełny potencjał w 2021 roku, stając się prawdziwym szefem włoskiej drużyny. Tym razem nie zwycięstwo Pierre'a Gasly'ego, ale szalona konsekwencja za kierownicą samochodu, którą udaje mu się udoskonalać niemal w każdy weekend. Po raz pierwszy w swojej karierze przekroczył granicę 100 punktów i wyrobił sobie reputację pewnego gracza na starcie. Autor podium w Baku przed swoim przyjacielem Charlesem Leclercem, w 77 roku zdobył 2021% punktów AlphaTauri.
Norman Pierre Gasly był pod szczególnym wrażeniem, gdy szesnaście razy w kwalifikacjach w dwudziestu dwóch wyścigach znalazł się w czołowej szóstce i niewiele mu brakowało do pokonania Alpine samotnie w walce o czwarte miejsce w rankingach Producentów. Jeśli liczył na to, że w 2022 roku zajmie miejsce Sergio Pereza w Red Bullu i tym samym otrzyma drugą szansę w Team A, Norman będzie musiał w końcu odejść z AlphaTauri. Jednak włoski zespół spadł w hierarchii po wprowadzeniu nowych przepisów technicznych i w całym sezonie mógł zdobyć jedynie 23 punkty, co było ich najgorszym rekordem w F1.
W 2023 roku dołączył do producenta, Alpinei ponownie spotyka się ze swoim byłym rywalem kartingowym Estebanem Oconem. Po długiej i żmudnej adaptacji Pierre Gasly odnalazł swój rytm i zadomowił się w francuskiej drużynie. W drugiej połowie sezonu Normanowi udało się nawet pokonać swojego kolegę z drużyny i zdobył podium w Zandvoort, a także znalazł się w pierwszej trójce w wyścigu sprinterskim na torze Spa-Francorchamps. Jeśli jego wspólne pożycie z rodakiem – i rywalem – wywołało kilka iskier, ogień nie rozprzestrzenił się pomiędzy obydwoma kierowcami, którzy w 3 roku pozostaną członkami zespołu z zamiarem przywrócenia Alpine w hierarchii.
4. Opinia AUTOhebdo na temat Pierre'a Gasly'ego
Pierre Gasly udowodnił, że nie jest już tylko kierowcą wspinającym się do Formuły 1, ale pewnym typem. Obiecujący od pierwszego sezonu w Toro Rosso Francuz awansował do Red Bulla już po pełnym roku w tej dyscyplinie. Z pewnością było prawdopodobnie za wcześnie dla Normana, stłumionego presją austriackiego sztabu mającego obsesję na punkcie Maxa Verstappena.
Strach przed upadkiem Pierre’a Gasly’ego pojawił się, gdy został zwolniony manu militari w siostrzanej stajni. Tak się nie stało, ponieważ Rouennais pokazał, z jakiego drewna jest zbudowany, zapewniając sobie swoje pierwsze podium i pierwsze zwycięstwo w F1, w najlepszym razie z zespołem ze średniej półki.
Jego coraz bardziej konsekwentne występy w małym włoskim zespole otworzyły drzwi producentowi, Alpine, krok naprzód w jego karierze. Francuski zespół nie zapewnił mu (jeszcze) konkurencyjnego samochodu, który byłby w stanie powalczyć o zwycięstwo, a Pierre Gasly czeka na swój czas. Nie ma wątpliwości, że będzie tam, gdy nadarzy się okazja!