Sebastien loeb

1. Kim jest Sébastien Loeb?

Sébastien Loeb to francuski pilot, urodzony 26 lutego 1974 w Haguenau (Bas-Rhin). Jest dziewięciokrotnym rajdowym mistrzem świata WRC (rekord), a obecnie uczestniczy w mistrzostwach świata Rally-Raid z Bahrain Raid Xtreme, ale także w Extreme E z X44. Nie zapominając o WRC z M-Sportem i hybrydą Puma Rally1.

2. Juniorska kariera Sébastiena Loeba

Sébastien Loeb i jego pilot Daniel Elena na Rajdzie Alzacji w zestawie Saxo Kit Car © FREDERIC LE FLOC H / DPPI

Były gimnastyk, z przeznaczeniem na elektryka (studiuje na tym kierunku), Sébastien Loeb wziął udział w wyborach Unbotting w Rallye Jeunes w 1995 roku. Pokonany w finale przez Nicolasa Bernardiego, został następnie zauważony przez dwóch lokalnych przedsiębiorców, Dominique Heintza i Rémiego Mammossera, którzy pomogą mu sfinansować debiut w rajdach amatorskich Peugeotem 106.

Następnie poznał Daniela Elenę, który został jego wiernym pilotem w latach 1998–2021. Zwycięzca Citroën Saxo Kit Car Trophy w 1999 r. duet Sébastien Loeb-Daniel Elena natychmiast dołączył do francuskiego zespołu FFSA, który zabrał ich do odkrycia Rajdowych Mistrzostw Świata swoim Citroënem Saxo (zwycięstwa w Tour de Corse i Sanremo).

Na poziomie krajowym Sébastien Loeb został mistrzem Francji w rajdach szutrowych z napędem na dwa koła w 2000 roku. Guy Fréquelin, szef Citroën Sport, pożyczył mu kluczyki do jednego ze swoich samochodów, Xsara Kit Car, na finał wyścigu Asphalt wersja w Var.

Sébastien Loeb odniósł swój pierwszy ogólny sukces na tym poziomie, ale przede wszystkim marka Chevron zaoferowała mu kontrakt na kierowcę fabrycznego na rok 2001. W tym roku Sébastien Loeb z łatwością zdominował Junior WRC (w Saxo ) dzięki pięciu zwycięstwom w tylu rundach . Tutaj jest gotowy na Rajdowe Mistrzostwa Świata.

3. Kariera Sébastiena Loeba w WRC

Sébastien Loeb zdobywa pierwszy ze swoich 1 tytułów WRC w 9 roku / © DPPI

W 2002 roku częściowy program Rajdowych Mistrzostw Świata zaprowadził Sebastiena Loeba przede wszystkim do Rajdu Monte Carlo (gdzie stracił zwycięstwo na zielonym dywanie z powodu nielegalnej wymiany opon), a także do Rajdu Niemiec (gdzie utrzymał swój sukces ). Citroën w pełni wyruszył w tę przygodę w 2003 roku.

Zwycięzca Rajdu Monte Carlo, Sébastien Loeb, deklasuje swoich doświadczonych kolegów z drużyny Carlosa Sainza i Colina McRae, a do tytułu mistrza świata brakuje mu o niewielki punkt ze szkodą dla Pettera Solberga. Norweg dobrze zrobił, że to wykorzystał, bo w latach 2004-2012 Sébastien Loeb i Citroën tworzyli stowarzyszenie nie do pobicia.

Nic ich nie powstrzymało, nawet złamany obojczyk na cztery rundy przed końcem w 2006 roku. W 2007 roku Sébastien Loeb zwyciężył w epickim pojedynku z Fordem Marcusa Grönholma. C4 zastąpił Xsarę, ale sukcesów jest coraz więcej. Finowie Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala nie są godnymi rywalami, podczas gdy DS3 został wprowadzony na rynek w 2011 roku. Wróg pochodzi zatem od wewnątrz, od młodego Sébastiena Ogiera.

Współpraca Sébastiena Ogiera i Sébastiena Loeba w Citroënie była czasami burzliwa / © DPPI

Ten ostatni nie ma kompleksów, jeśli chodzi o gwiazdę Sébastiena Loeba, a relacje w trakcie sezonu stają się napięte. Sébastien Ogier zdaje sobie sprawę, że w Citroën Racing nie ma wystarczająco dużo miejsca na dwa numery 1 i dołącza do Volkswagena, pozostawiając Sébastiena Loeba zdominowanego w WRC po raz dziewiąty i ostatni w 2012 roku. Jako fan rajdów, zobaczymy, że czerpie z licznych powtórzeń do 2022 roku. I z sukcesem!

Sébastien Loeb odniósł 79. zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata w zmieniających się warunkach w Katalonii za kierownicą C3 pod koniec 2018 roku dzięki mistrzowskiemu posunięciu taktycznemu, ale poproszono go, aby zobaczył to ponownie następnej zimy. Hyundai wita go z otwartymi ramionami w 2019 roku i pomaga południowokoreańskiej marce zdobyć tytuł Producentów. We wrześniu 2020 roku stanął na 119. podium WRC w Turcji, po czym ponownie skupił się na swoim programie Dakar z Bahrain Raid Xtreme (Prodrive) i Extreme E z X44.

Na marginesie w 2021 r., gdzie wolał spróbować nowej dyscypliny, takiej jak Extreme E, Sébastien Loeb powrócił do Rajdowych Mistrzostw Świata w 2022 r. W ramach pełnej restrukturyzacji wraz z mianowaniem Craiga Breena na głównego bohatera na cały sezon, wówczas M-Sport dał Sébastienowi Loebowi szansę zasiadania za kierownicą jednego z pojazdów Puma Rally1 należących do tej struktury i wzięcia udziału w kilku rundach mistrzostw świata.

Podekscytowany projektem Sébastien Loeb nie odrzucił angielskiej oferty, potwierdzając tym samym swój wielki powrót do WRC po ponad roku nieobecności. Przygotowania do jego powrotu szybko się przygotowały i to właśnie dzięki nowemu udziałowi w Rajdzie Monte Carlo i przede wszystkim nowemu zwycięstwu, 80. w jego karierze, Sébastien Loeb ponownie pojawia się w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Za kierownicą hybrydy M-Sport Puma Rally1 Sébastien Loeb po raz kolejny udowadnia, że ​​wciąż ma w sobie płomień / © Nikos Katikis / DPPI

4. Kariera Sébastiena Loeba w innych dyscyplinach

Sébastien Loeb wyróżnił się także w 24-godzinnym wyścigu Le Mans / © DPPI

Trudno podsumować pozostałe wyprawy na czterech kołach Sébastiena Loeba, ponieważ były one tak różnorodne i zróżnicowane. W 2005 i 2006 roku widzieliśmy go w Pescarolo Sport podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans, który udało mu się okiełznać i zająć ładne drugie miejsce za oficjalnym Audi R10 TDI, które zwyciężyło w 2006 roku. wziął udział w Mistrzostwach Świata w Rallycrossie, wygrywając X-Games w Los Angeles, a następnie kilka rund World RX dla Peugeota. Przez trzy sezony (2010-2016) dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata będzie walczył w World RX.

W starciu z Timmym Hansenem, Andreasem Bakkerudem i Johanem Kristofferssonem Sébastien Loeb odniósł dwa zwycięstwa (Łotwa i Belgia), co daje łącznie 17 podium w ciągu trzech lat.

Sébastien Loeb próbował swoich sił w Rallycrossie / © DPPI

Turystyka była również jedną z jego preferencji po WRC w 2014 i 2015 roku, ale cierpiał z powodu prawa swoich kolegów z drużyny, Yvana Mullera i José Marii Lopeza, w C-Élysée Citroën Racing. Pomimo tego, że koledzy z drużyny byli silniejsi dzięki większemu doświadczeniu, Sébastien Loeb był w stanie się wyróżnić i utrudnić im życie. W ciągu dwóch lat spędzonych w WTCC dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata zgromadził niezły rekord toru z 6 sukcesami i 14 dodatkowymi miejscami na podium w 47 wyścigach.

Bezsilny w starciu z doświadczonym Yvanem Mullerem i José Marią Lopezem, Sébastien Loeb w swoich dwóch sezonach WTCC w Citroën Racing nadal zajmie 3. miejsce.

Sébastien Loeb na ulicach Makau w WTCC z Citroënem / © Florent Gooden / DPPI.

Zafascynowany także Grand Touringiem, brał udział w kilku wydarzeniach GT Tour i FIA GT Series w McLarenie MP4-12C GT3. W 2013 roku otworzył kartę GT w swojej karierze startując w całym sezonie FIA ​​GT Series.

Obdarzony duchem przedsiębiorczości, z chęcią zwycięstwa wystartował w południowoamerykańskim, a następnie w Arabii Saudyjskiej Dakarze. Jednak rajd nadal mu nie pozwala, pomimo drugiego miejsca w 2017 roku za Stéphane’em Peterhanselem w Peugeot.

Mimo nienaruszonego polotu Sébastien Loeb nie znalazł jeszcze klucza do Paryż-Dakar / © Frédéric Le Floch / DPPI

5. Opinia AUTOhebdo na temat Sébastiena Loeba

Jedyne, co możemy powiedzieć, to to, że Sébastien Loeb ma odwagę. Kto jeszcze dziś odważy się na taką dywersyfikację swojej działalności? Alzat, podobnie jak współczesny Jacky Ickx, lubi jeździć niezależnie od dyscypliny. Żywa legenda WRC mogła otoczyć się w Citroënie w WRC zespołem zaangażowanym w jego sprawę i odniosła wiele sukcesów w innych kategoriach; jak nie zapomnieć rekordu (od czasu pobicia) na Pikes Peak w 2013 roku za pomocą Peugeota 208 T16? Czy jednak nie ryzykuje zniszczenia swojej legendy angażując się w niebezpieczne projekty (Dakar 2021 i rozwód z wieloletnim przyjacielem Danielem Eleną)?

Wyniki rajdu Sébastiena Loeba

Najważniejsze momenty w karierze Sébastiena Loeba

AUTO/WRC TOUR DE CORSE 2004

AUTO - WRC 2004 - TOUR DE CORSE - AJACCIO 17 - ZDJĘCIE: FRANCOIS BAUDIN / DPPI SEBASTIEN LOEB / DANIEL ELENA - CITROEN XSARA WRC - PODIUM AMBIANCE PORTRET LACOMBE JUMP FUNNY BEST OF # 10_2004

SAMOCHÓD/LE MANS 24 GODZINY 2005

AUTO - LE MANS 24 GODZINY 2005 - WYŚCIG 18-19 - ZDJĘCIE: FRANCOIS FLAMAND / DPPI S. AYARI (FRA) - E. HELARY (FRA) - S. LOEB (FRA) / PESCAROLO JUDD LMP06 N∞2005 ZESPÓŁ PESCAROLO SPORT / AKCJA BEST OF

AUTO - WRC RAJD HISZPANII 2018

10 Akcja LOEB Sebastien (FRA), ELENA Daniel (MNO), CITROEN C3 WRC, CITROEN TOTAL ABU DHABI WRT podczas Rajdowych Mistrzostw Świata Samochodów WRC 2018, rajd Hiszpanii od 25 do 28 października w Salou w Hiszpanii – Fot. Paulo Maria / DPPI

AUTO - DAKAR 2017 - CZĘŚĆ 2

309 LOEB SEBASTIEN (fra) ELENA DANIEL (mco) PEUGEOT TEAM PEUGEOT TOTAL 3008 DKR akcja podczas Dakaru 2017 Paragwaj Boliwia Argentyna , Etap 7 - Etap 7, La Paz - Uyuni, 9 stycznia - Zdjęcie Frederic Le Floc'h / DPPI

Sebastien loeb
Sebastien loeb
Pays Flaga_Francji.svg
Stabilny Citroën
wiek 26 lutego 1974 (50 lat)

powiązane badania

Jan Bonato
Jan Bonato
Pays Flaga_Francji.svg
Stabilny Citroën

Kierowcy swojego pokolenia

Marcela Fasslera
Marcela Fasslera
Pays ch.png
Stabilny Audi
Benoît Tréluyer
Benoît Tréluyer
Pays Flaga_Francji.svg
Stabilny Audi
Helio Castroneves
Helio Castroneves
Pays nr png
Stabilny