powiązane badania
Kierowcy swojego pokolenia
Listy utworów
Peugeot sport
1. Historia Peugeota Sport
Peugeot Sport to dział konkurencji Peugeot odpowiedzialny za działalność sportową. Peugeot Sport narodził się w 1981 roku, kiedy Jean Boillot, dyrektor generalny producenta Sochaux, poprosił Francuza Jeana Todta, pilota Guya Fréquelina w rajdowych mistrzostwach świata z Talbotem, o założenie działu sportowego Peugeot Talbot Sport.
W 1984 roku strona została odwrócona i Peugeot Sport sformalizował swoje zaangażowanie na torze. Peugeot 205 Turbo 16, czyli 205 T16 powierzono Ari Vatanenowi, który odniósł trzy zwycięstwa w trzech ostatnich wyścigach sezonu WRC (1000 Lakes, Sanremo, RAC). Wyczyn potwierdzający powrót Peugeota do czołówki sportów motorowych. W następnym roku Timo Salonen zmiażdżył konkurencję za kierownicą 205-tki i pozwolił nawet Peugeotowi Sport zdobyć tytuł Producentów, wyprzedzając Audi. To, co nadejdzie, będzie jeszcze lepsze dla Peugeot Sport. W 1986 roku Juha Kankkunen i Peugeot Sport zdobyły tytuły kierowców i producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Te wyniki, te sukcesy i te pierwsze miejsca w rajdach dobiegły końca, ponieważ FISA ze względów bezpieczeństwa zdecydowała się zakończyć Grupę B. Ta decyzja mogła zatrzymać rozwój Peugeot Sport. Ale Jeanowi Todtowi nie brakuje projektów do swojego młodego, już zwycięskiego programu. Po WRC czas na rajd Peugeot Sport! Zmodernizowany, aby sprostać wymaganiom Dakaru, 205 T16 Rally Raid Paryż-Dakar, w rękach Ari Vatanena, wygrał legendarny wyścig w 1987 roku.
Kolejne zwycięstwa nastąpiły w 1988 (z Kankkunenem), 1989 i 1990. Od 1989 roku Peugeot Sport pokazał swoje nowości. Peugeot Sport pokazuje teraz swoje osiągi i potwierdza swój udział w zawodach sportów motorowych, prezentując 405 T16. Ari Vatanen jest zwycięzcą dwóch edycji Dakaru w latach 1989 i 1990. Samochody Sochaux pokazują zarówno swoje osiągi, jak i jakość. Jacky Ickx (2. miejsce w 1989 r.), Bjorn Waldegard i Alain Ambrosino (2. i 3. miejsce w 1990 r.) umieścili Peugeot Sport na honorowych miejscach.
Oprócz udziału w rajdach Peugeot Sport mierzy się z innym pomnikiem wyścigów samochodowych: Pikes Peak. Za kierownicą 405 T16 Ari Vatanen pobił rekord wzniesienia w 1988 r., Amerykanin Robby Unser pobił swój rekord, nie poprawiając wyniku Finna, za kierownicą samochodu Sochaux.
Zespół Peugeot Sport ma na swoim koncie szereg sukcesów w zawodach i ma o co zacierać ręce. Jednak na kierowców Le Lion czekają nowe przygody, wyzwanie samo w sobie: udział w mistrzostwach świata samochodów sportowych i zdobycie najwyższego tytułu zwycięzcy 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Od 1988 roku Jean Todt chodził po głowie pomysł rozpoczęcia przygody z wyścigami długodystansowymi, pomimo długiej listy zawodników. Peugeot Sport pracuje nad swoim prototypem, modelem 905, który zadebiutuje w Montrealu (Kanada). W swoim duchu i designie 905 ucieleśnia wartości wyznawane przez Peugeot Sport: śmiałość, osiągi i styl. Zaprojektowany we współpracy z prestiżowymi partnerami i markami, w tym Dassault Aviation, 905 potrzebuje określonego przebiegu, aby pokazać swoją przewagę w zawodach długodystansowych.
W 1991 roku Peugeot Sport wygrał 430-kilometrowy wyścig Suzuka, ale niezawodność 905 zmusiła go do podwójnego wcześniejszego wycofania się z wyścigu podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Jean Todt, który ogłosił, że chce ścigać się w „6-godzinnym wyścigu Le Mans”, przygląda się tej rozczarowującej treści i brakowi wyników. » Następny rok był rokiem potwierdzenia dla Peugeot Sport. 905 przelatuje nad mistrzostwami i zdobywa wszystkie pole position. Powrót do Le Mans można uznać za sukces. Yannick Dalmas, Derek Warwick i Mark Blundell zwyciężyli i dali Peugeot Sport swój pierwszy sukces w Le Mans. Trio Mauro Baldi, Philippe Alliot i Jean-Pierre Jabouille zajęło trzecie miejsce. Peugeot Sport robi przerwę i zostaje mistrzem świata.
Zespół przekroczył granice osiągów i napisał najpiękniejsze linie w wyścigach długodystansowych w 1993 roku. Pomimo zniknięcia mistrzostw, to właśnie dzięki coraz bardziej wyrafinowanej wersji swojego 905 Peugeot Sport zmiażdżył konkurencję w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.1993 i monopolizuje trzy miejsca na podium. Christophe Bouchut, Eric Hélary i Geoff Brabham wyprzedzają trio Yannick Dalmas – Thierry Boutsen – Teo Fabi i Mauro Baldi – Philippe Alliot – Jean-Pierre Jabouille.
Po tym całkowitym triumfie Peugeot Sport znajduje się w punkcie zwrotnym w swojej historii. Jean Todt opuszcza zespół na prestiżowe stanowisko dyrektora Scuderia Ferrari. Jednocześnie Peugeot Sport przygotowuje się do startu w najsłynniejszych zawodach samochodowych na świecie: Grand Prix F1. Dostawcą silników dla McLarena został Peugeot Sport (1994), jednak współpraca została przerwana po nieporozumieniach z Wokingiem, nieefektywną jednostką znajdującą się na szczycie czarnej listy najmniej niezawodnych silników. Peugeot Sport nie ustaje, łączy siły z Jordanią (1995-1997) i odnajduje kolory. Przebieg pomaga w rozwoju produktów Sochaux, a irlandzki zespół zdobywa 5 podium w ciągu 3 sezonów.
Następnie Peugeot Sport wyposaża Prost Grand Prix, ale firma jest rozdarta między usługami dla zespołu czterokrotnego mistrza świata a powrotem do rajdów w programie Peugeot 206 WRC. Powrót do WRC zwieńczony jest zwycięstwami. Peugeot Sport dokonał przełomu, zdobywając trzy tytuły producentów w latach 2000–2002, a Marcus Grönholm zdobył tytuły kierowców w latach 2000 i 2002. Następcę 206 WRC, wprowadzonego w 307 r. 2004 WRC, nie spotkał taki sam los i Peugeot Sport opuścili na chwilę świat rajdów…
Peugeot Sport szybko zmienia zdanie. W czerwcu 2005 roku Peugeot ogłosił zamiar powrotu do Le Mans i Endurance. Dwa lata później Peugeot 908 HDi FAP zadebiutował w zawodach Endurance. Zdobyła pole position, ale musiała zadowolić się drugim miejscem. W 2 roku Peugeot zemścił się i podpisał kontrakt z Alexem Wurzem – Markiem Gené – Davodem Brabhamem, przed trio Franck Montagny – Sébastien Bourdais – Stéphane Sarrazin. Im trudniejszy upadek. Cztery Peugeoty 2009 wprowadzone na rynek w 4 roku zostały zmuszone do wycofania się z produkcji. W następnym roku poniósł porażkę około piętnaście sekund za Audi R908. W 2010 roku Peugeot Sport ogłosił wycofanie się z zawodów długodystansowych.
Ogłoszenia programowe są kontynuowane. W 2013 roku Sébastien Loeb pobił rekord wejścia na Pikes Peak modelem 208 T16 Pikes Peak. W 2015 roku Peugeot Sport ogłosił powrót do rajdów rajdowych i potwierdził swoje prawa do zwycięstwa wraz z Peugeotem 2008 DKR. Buggy zdobywa podwójną bramkę podczas Rajdu Jedwabnego Szlaku Chin, w którym biorą udział Stéphane Peterhansel i Cyril Despres. Peterhansel (2016 i 2017, z 3008 DKR) i Carlos Sainz (2018) uzupełniają listę sukcesów Peugeot Sport. Zintegrowany z zespołem Sébastien Loeb, pomimo kilku zwycięstw etapowych, widział, jak zwycięstwo w Dakarze mu się wymykało.
W tym samym czasie Peugeot Sport wkroczył do rallycrossu i zdobył tytuł mistrza świata producentów w 2015 roku dzięki Peugeotowi 208 WRX. W 2018 roku Peugeot Sport stał się zespołem fabrycznym i zatrudnił Sébastiena Loeba do obrony jego barw. Niestety w zespole dominuje Johan Kristoffersson i Peugeot Sport zatrzymuje się tam w rallycrossie.
W listopadzie 2019 roku Peugeot Sport ogłosił zdecydowany powrót do zawodów długodystansowych. Firma Sochaux, której produkty 905 i 908 są do dziś pamiętane, korzysta ze swobody praw do wzorów, jakie dają przepisy Hypercar. Peugeot 9X8 wyróżnia się brakiem tylnego spojlera. 10 lipca 2022 r. Peugeot 9X8 zadebiutuje w WEC podczas 6-godzinnego wyścigu na torze Monza.
2. Oficjalni kierowcy Peugeot Sport
Po wycofaniu się Kevina Magnussena, który powrócił do Formuły 1, Peugeot Sport zgłasza sześciu kierowców do programu World Endurance Championship (WEC). Tych sześciu kierowców to: Paul di Resta, były szkocki kierowca Formuły 1 i mistrz DTM. Loïc Duval, zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans i mistrz świata WEC w 2013 roku. Jean-Eric Vergne, były francuski kierowca F1 zespołu Toro Rosso i dwukrotny mistrz Formuły E (2018, 2019). Mikkel Jensen, mistrz LM P3 ELMS w 2019 r. Gustavo Menezes, zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans i mistrz świata LM P2 w 2016 r. Nico Mueller, były kierowca fabryczny Audi i zwycięzca 24-godzinnego toru Nürburgring.
3. Osobowości zespołu Peugeot Sport
Gdyby w historii Peugeot Sport miała być wybitna osobowość, byłby to z pewnością Jean Todt. Były pilot Guya Fréquelina, z którym wraz z Talbotem został wicemistrzem świata w rajdach WRC, położył swoją pracę jako metodyczny, rygorystyczny i wyrachowany menedżer oraz utalentowany strateg, aby wyprowadzić podmiot Peugeot Talbot Sport na wyżyny sportów motorowych. I to we wszystkich zawodach sportów motorowych, w które zaangażowana jest marka Lion. Różnorodne sukcesy Peugeota i jego długowieczność w doskonałości sprawiły, że Jean Todt zwrócił na siebie uwagę najbardziej legendarnej drużyny sportowej, Scuderia Ferrari, i powierzył mu wodze swojego losu. W ten sposób Maranello otworzyło pierwsze strony swojej złotej księgi dominacji w F1 na przełomie XXI i XXI wieku. Hegemonia, która nie byłaby możliwa bez Jeana Todta.
4. Tytuły zdobyte przez zespół Peugeot Sport
-
Tytuł producenta WRC: 1985, 1986, 2000, 2001 i 2002
-
Tytuł kierowcy WRC: 1985, 1986, 2000 i 2002
-
Zwycięstwa w Rajdzie Dakar: 1987, 1988, 1989, 1990, 2016, 2017, 2018
-
Zwycięstwa na Pikes Peak: 1988, 1989, 2013
-
Tytuł producenta WRX: 2015
-
Zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans: 1992, 1993, 2009
5. Artykuły dotyczące zespołu Peugeot Sport
W Peugeocie 9X8 lew zaostrzył pazury
Mathias Hossann: „Peugeot to jedna z najbardziej innowacyjnych marek”