powiązane badania
Kierowcy swojego pokolenia
Listy utworów
M-Sport
1. M-Sport w skrócie
M-Sport to prywatny zespół rajdowy utworzony w 1979 roku przez Malcolma Wilsona, byłego brytyjskiego kierowcę. Zespół z Cockermouth w Wielkiej Brytanii ma na koncie 64 zwycięstwa w WRC i 271 podium. Jej pojawienie się w Rajdowych Mistrzostwach Świata datuje się na rok 1997, kiedy firma M-Sport pozyskała kontrakt na prowadzenie i promocję zespołu Ford World Rally.
Dziś brytyjski zespół jest integralną częścią międzynarodowego krajobrazu rajdowego. Trzema tytułami mistrzów świata producentów w latach 2006, 2007 i 2017 firma M-Sport uhonorowała markę Ford w WRC i nadal to robi, korzystając z Forda Puma Rally1, prowadzonego przez Adriena Fourmaux i Grégoire’a Munstera.
Nazwa M-Sport nie pojawiła się jednak od razu w Rajdowych Mistrzostwach Świata, gdyż za oficjalny wpis Forda odpowiadał zespół, w związku z czym ścigał się pod nazwą amerykańskiej marki. Dopiero w 2013 roku, kiedy ten ostatni wycofał się z WRC, M-Sport wystartował jako pełnoprawny zespół.
2. Historia M-Sportu w WRC
Pierwszy sezon zespołu pod wodzą Malcolma Wilsona rozpoczął się w 1997 roku pod nazwą Ford World Rally Team. W pierwszym roku zespół Cockermouth wygrał swoje pierwsze rundy WRC w Grecji i Indonezji. Pełny sezon, który pozwolił Fordowi zająć drugie miejsce w klasyfikacji producentów.
W 1998 roku firma M-Sport kierowała pracami nad nowym Fordem Focusem WRC. Samochód, który będzie już startował w zawodach w przyszłym roku, z niejakim Colinem McRae za kierownicą…
Lata 2006 i 2007 to złoty wiek M-Sportu. Niewielkiemu zespołowi Malcolma Wilsona udało się zdobyć dla Forda dwa tytuły producentów. Niestety, nie było tytułów kierowców Marcusa Grönholma ani Mikko Hirvonena, którzy wówczas byli kierowcami.
W październiku 2012 roku drużyną M-Sport wstrząsnęło trzęsienie ziemi. Ford ogłasza wycofanie się z Rajdowych Mistrzostw Świata. Jednak amerykańska firma nadal pozostaje blisko M-Sportu, dzięki czemu staje się zespołem, który znamy dzisiaj.
Dziesięć lat po zdobyciu ostatniego tytułu brytyjski zespół po raz kolejny dominuje w WRC dzięki Sébastienowi Ogierowi. Tytuł producenta dla M-Sport i tytuł kierowcy dla Francuza, Ford Fiesta WRC wygrywa wszystko. Rebelotte w 10 roku dla Ogiera, który zdobył na Fordzie nowy tytuł mistrza świata (jednak bez tytułu producenta dla M-Sportu, pokonanego przez Hyundaia).
3. Kierowcy M-Sport w WRC w 2024 roku
Na sezon 2024 M-Sport zaufał Adrienowi Fourmaux i Grégoire’owi Munsterowi. Dość młody duet kierowców: 28 lat dla pierwszego i 25 lat dla drugiego. Obaj realizują pełny program na nowy sezon. Adrien Fourmaux rozpoczyna swój trzeci sezon w najwyższej kategorii pełnoetatowych rajdów, podczas gdy Grégoire Munster kończy swój pierwszy pełny rok jako kierowca M-Sport (mimo że jeździł już Fordem Puma Rally1 w 2023 r.).
4. Opinia AUTOhebdo na temat M-Sportu
Od chwili pojawienia się na rynku w 1997 r., M-Sport stał się punktem odniesienia w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Brytyjski zespół zdobył trzy tytuły konstruktorów (pierwszy w 2006 r., drugi w 2007 r. i ostatni w 2017 r.) oraz dwa tytuły kierowców pod wodzą Sébastiena Ogiera. W sumie w WRC można zdobyć 64 zwycięstwa i 271 podium. Co najmniej zaszczytne osiągnięcia.
Jednak od czasu zdobycia ostatniego tytułu z okazji 20. rocznicy M-Sportu w WRC brytyjska firma miała trudności z niepokojeniem Toyoty czy Hyundaia. Obie azjatyckie marki wydają się nietykalne i zdecydowanie zbyt odległe od małej drużyny Cockermouth, która z trudem regularnie gra o zwycięstwa.