M-Sport

powiązane badania

Kierowcy swojego pokolenia

Listy utworów

M-Sport

1. M-Sport w skrócie

M-Sport to prywatny zespół rajdowy utworzony w 1979 roku przez Malcolma Wilsona, byłego brytyjskiego kierowcę. Zespół z Cockermouth w Wielkiej Brytanii ma na koncie 64 zwycięstwa w WRC i 271 podium. Jej pojawienie się w Rajdowych Mistrzostwach Świata datuje się na rok 1997, kiedy firma M-Sport pozyskała kontrakt na prowadzenie i promocję zespołu Ford World Rally.

Dziś brytyjski zespół jest integralną częścią międzynarodowego krajobrazu rajdowego. Trzema tytułami mistrzów świata producentów w latach 2006, 2007 i 2017 firma M-Sport uhonorowała markę Ford w WRC i nadal to robi, korzystając z Forda Puma Rally1, prowadzonego przez Adriena Fourmaux i Grégoire’a Munstera.

Nazwa M-Sport nie pojawiła się jednak od razu w Rajdowych Mistrzostwach Świata, gdyż za oficjalny wpis Forda odpowiadał zespół, w związku z czym ścigał się pod nazwą amerykańskiej marki. Dopiero w 2013 roku, kiedy ten ostatni wycofał się z WRC, M-Sport wystartował jako pełnoprawny zespół.

2. Historia M-Sportu w WRC

Pierwszy sezon zespołu pod wodzą Malcolma Wilsona rozpoczął się w 1997 roku pod nazwą Ford World Rally Team. W pierwszym roku zespół Cockermouth wygrał swoje pierwsze rundy WRC w Grecji i Indonezji. Pełny sezon, który pozwolił Fordowi zająć drugie miejsce w klasyfikacji producentów.

W 1998 roku firma M-Sport kierowała pracami nad nowym Fordem Focusem WRC. Samochód, który będzie już startował w zawodach w przyszłym roku, z niejakim Colinem McRae za kierownicą…

Lata 2006 i 2007 to złoty wiek M-Sportu. Niewielkiemu zespołowi Malcolma Wilsona udało się zdobyć dla Forda dwa tytuły producentów. Niestety, nie było tytułów kierowców Marcusa Grönholma ani Mikko Hirvonena, którzy wówczas byli kierowcami.

Malcolma Wilsona

Malcolm Wilson świętuje swój pierwszy tytuł WRC w 2006 roku. ©DPPI

W październiku 2012 roku drużyną M-Sport wstrząsnęło trzęsienie ziemi. Ford ogłasza wycofanie się z Rajdowych Mistrzostw Świata. Jednak amerykańska firma nadal pozostaje blisko M-Sportu, dzięki czemu staje się zespołem, który znamy dzisiaj.

Dziesięć lat po zdobyciu ostatniego tytułu brytyjski zespół po raz kolejny dominuje w WRC dzięki Sébastienowi Ogierowi. Tytuł producenta dla M-Sport i tytuł kierowcy dla Francuza, Ford Fiesta WRC wygrywa wszystko. Rebelotte w 10 roku dla Ogiera, który zdobył na Fordzie nowy tytuł mistrza świata (jednak bez tytułu producenta dla M-Sportu, pokonanego przez Hyundaia).

Ogier 2017

Sébastien Ogier, mistrz świata WRC w 2017 r. ©DPPI

 

3. Kierowcy M-Sport w WRC w 2024 roku

Na sezon 2024 M-Sport zaufał Adrienowi Fourmaux i Grégoire’owi Munsterowi. Dość młody duet kierowców: 28 lat dla pierwszego i 25 lat dla drugiego. Obaj realizują pełny program na nowy sezon. Adrien Fourmaux rozpoczyna swój trzeci sezon w najwyższej kategorii pełnoetatowych rajdów, podczas gdy Grégoire Munster kończy swój pierwszy pełny rok jako kierowca M-Sport (mimo że jeździł już Fordem Puma Rally1 w 2023 r.).

4. Opinia AUTOhebdo na temat M-Sportu

Od chwili pojawienia się na rynku w 1997 r., M-Sport stał się punktem odniesienia w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Brytyjski zespół zdobył trzy tytuły konstruktorów (pierwszy w 2006 r., drugi w 2007 r. i ostatni w 2017 r.) oraz dwa tytuły kierowców pod wodzą Sébastiena Ogiera. W sumie w WRC można zdobyć 64 zwycięstwa i 271 podium. Co najmniej zaszczytne osiągnięcia.

Jednak od czasu zdobycia ostatniego tytułu z okazji 20. rocznicy M-Sportu w WRC brytyjska firma miała trudności z niepokojeniem Toyoty czy Hyundaia. Obie azjatyckie marki wydają się nietykalne i zdecydowanie zbyt odległe od małej drużyny Cockermouth, która z trudem regularnie gra o zwycięstwa.

Rozmawiają o nim