Colina McRae
1. Kim on jest?
Colin McRae urodził się 5 sierpnia 1968 r. w Lanark (Wielka Brytania) i zmarł 15 września 2007 r. w Lanark w wyniku wypadku helikoptera. Był rajdowym mistrzem świata z 1995 roku.
2. Kurs
Colin McRae dorastał w rodzinie oddanej sportom motorowym. Zainspirowany przykładem swojego ojca Jimmy'ego, pięciokrotnego rajdowego mistrza Wielkiej Brytanii, młody Szkot bardzo wcześnie rozpoczął przygodę z tą dyscypliną i naśladował swoich przodków. Mając zaledwie 23 lata, David Richards, szef Prodrive, zatrudnił go do rywalizacji w krajowych zawodach z Subaru. Nie trwało długo, zanim wyróżnił się i zdobył bilet na Puchar Świata w 1993 roku. Od pierwszego pełnego sezonu wyróżniał się spektakularnym stylem jazdy. Zwycięstwo w Nowej Zelandii daje przebłysk świetlanej przyszłości. Największe poświęcenie miało miejsce w 1995 roku. Niebiesko-żółta Impreza nr 5, początkowo borykająca się z trudnościami, latem nabrała rozpędu do tego stopnia, że spowodowała wewnętrzne starcie na ziemi kolegi z drużyny Carlosa Sainza. W Katalonii Colin McRae nie przestrzega rozkazu swojego szefa, który pozwolił Hiszpanowi wymknąć się do zwycięstwa. David Richards grozi mu wydaleniem, aby zmusić go do podporządkowania się, co zakończyło się sukcesem. Kilka tygodni później zmiażdżył Carlosa Sainza, tym razem na oczach rodziny, w RAC. W wieku 25 lat został najmłodszym rajdowym mistrzem świata, co jest rekordem w 2021 roku. Resztę upłynie pod znakiem walki z inną kultową japońską marką lat 90., Mitsubishi. Tommi Mäkinen będzie stale miał przewagę nad Colinem McRae, który przed podpisaniem kontraktu z Fordem w 1999 r. zadowalał się honorowymi miejscami. Początkowo zawodny, nowy Focus WRC rzadko daje mu czas na wyróżnienie się. Na ponowne zobaczenie Szkota na pozycji pretendenta do koronacji będziemy musieli poczekać do 2001 roku. Niestety, kolejna wycieczka w tle przekreśla jego ostatnie szanse w RAC. Rok później, po zwycięstwie w Kenii, rozpoczął się spadek, którego nie zrównoważyło jego podium w Monte-Carlo (3. miejsce) w 2003 roku z Citroënem. Niezatrudniony przez Guya Fréquelina pod koniec sezonu, w 2005 roku zadowolił się pracą jako freelancer dla Skody. To wtedy odkrył zainteresowanie rajdami, w ramach których odbyły się dwa wysokiej klasy Dakary dla Nissana, zakończone taką samą liczbą porzuceń. Próbował nawet swoich sił w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2004 roku, prowadząc Ferrari 550 Maranello z zespołu Prodrive (3. miejsce w GTS). Przygotowując się do ostatecznego powrotu do WRC w 2008 roku, we wrześniu 2007 roku zginął w katastrofie helikoptera w towarzystwie syna i dwóch przyjaciół rodziny.
3. Opinia AUTOhebdo
Jak można nie kochać Colina McRae? Aura Szkota wciąż przewyższa listę jego dzisiejszych osiągnięć, z pewnością obszerną, ale w dużej mierze pobitą przez Sébastiena Loeba i Ogiera. Colin McRae sprawił, że rajd stał się „seksowny” i urzekający dzięki swojemu wyczuciu ataku, pokonywaniu zakrętów poprzecznie i niezwykle wewnętrznym trajektoriom. Więc tak, często kończyło się to źle; ponadto bardzo szybko zyskał przydomek „McCrash”. Ale nazwisko zyskało sławę poza światem sportów motorowych dzięki swojemu wkładowi w serię udanych gier wideo wydawanych przez Codemasters, starających się wiernie opisać świat tego ujmującego dziwaka.
Wyniki kariery Colina McRae
Rok | Dyscyplina | Zespół | Ranking |
1992 | WRC | Subaru | 8e |
1993 | WRC | Subaru | 5e |
1994 | WRC | Subaru | 4e |
1995 | WRC | Subaru | Champion |
1996 | WRC | Subaru | 2e |
1997 | WRC | Subaru | 2e |
1998 | WRC | Subaru | 3e |
1999 | WRC | Ford | 6e |
2000 | WRC | Ford | 4e |
2001 | WRC | Ford | 2e |
2002 | WRC | Ford | 4e |
2003 | WRC | Citroën | 7e |
2004 | 24 godziny Le Mans | Ferrari | 9. (3. GTS) |
2004 | Dakar | Nissan | 19e |
2005 | WRC | Skoda | 22e |
2005 | Dakar | Nissan | Porzucić |


powiązane badania
Kierowcy swojego pokolenia




