William de Braekeleer: „Przyzwyczajony do przeżywania wzlotów i upadków”

Dyrektor Honda Motorsport Europe, zaangażowanego w WTCR za pośrednictwem Münnich Motorsport, pozostaje optymistą co do zdolności sportów motorowych do szybkiego odbicia się od kryzysu związanego z koronawirusem.

opublikowany 15/04/2020 à 10:39

Pierre Tassel

0 Zobacz komentarze)

William de Braekeleer: „Przyzwyczajony do przeżywania wzlotów i upadków”

Jak przebiega zamknięcie w Honda Europe?

 

Z osobistego punktu widzenia wszystko jest w porządku, pukaj w drewno. Z zawodowego punktu widzenia, ze względu na moją rolę, jestem już telepracownikiem; więc nie zmieniło się to zbytnio w sposobie mojej pracy. Tyle że przy kolejnych przekładach rozpoczęcia sezonu WTCR za każdym razem jesteśmy w trakcie dostosowywania planów i naszej organizacji, aby być gotowym na dzień, w którym powiemy „naprawdę zaczynamy w tym dniu”.

Jak wiecie, Honda nie ma oficjalnego programu w Europie, skupiamy się na programie sztafetowym WTCR w Japonii. To mistrzostwa dla drużyn prywatnych, w których wspieramy Münnich Motorsport (w tym roku startują wszystkie samochody przygotowane przez JAS. Przyp. red.). To bardzo dobry zespół, solidny finansowo i także gotowy do odejścia.

Z jednym małym zastrzeżeniem... zespół przeprowadził testy w Motorland Aragon na początku marca i zostawił tam samochody w ramach przygotowań do dnia medialnego, który miał się tam odbyć trzy tygodnie później. W międzyczasie nadeszła fala Covid-19, zarządzono izolację i zamknięto granice. W rezultacie ciężarówka z trzema samochodami w środku nadal stoi na parkingu! Skontaktowali się z różnymi władzami w celu jego poszukiwania, ale w tej chwili przekraczanie granic jest po prostu niemożliwe.

No cóż... To połowa kary, bo w tej chwili nie można nigdzie testować. Gdy ograniczenia zaczną być znoszone, zespół znajdzie się w nieco gorszej sytuacji. Nie wszędzie w Europie zostanie to zrobione w ten sam sposób i mogą nie być w stanie odzyskać swoich samochodów tak szybko, jak gdyby pozostali w Niemczech.

Mówiąc bardziej ogólnie, jak widzisz sytuację w naszym sporcie?

To, co się dzieje, może budzić niepokój. Zawsze istnieje ryzyko, jak w każdej dziedzinie gospodarki, „efektu domina”. W przypadku zespołów prywatnych, jeśli w sezonie jest mniej wyścigów, sponsorzy lub kierowcy, którzy wnoszą wkład do budżetu, zapłacą mniej.

Struktury, które tworzą biznesplan na podstawie określonej liczby spotkań, ucierpią, ponieważ i tak będą koszty stałe. Musimy mieć nadzieję, że każdy ma wystarczające zasoby, aby usiąść i pozwolić burzy minąć. Podobnie jak cała gospodarka, sporty motorowe rozpoczną się od nowa, ale z pewnym odchudzeniem.

Nie sądzę więc, że w 2021 roku mistrzostwa nie będą tak rozbudowane, ani nawet tak liczne. Sponsorzy nadal będą wychodzić z tegorocznego kryzysu; Budżety marketingowe i reklamowe zostaną nieznacznie zmniejszone, to oczywiste. Sporty motorowe nie są ani lepiej, ani gorzej przystosowane do innych sektorów działalności gospodarczej.

Czy są powody do optymizmu?

Musimy pozostać optymistami, jesteśmy wręcz przekonani, że WTCR odbędzie się w tym roku. Z mniejszą liczbą spotkań, ale być może nie mniejszą liczbą wyścigów, ponieważ Eurosport Events mówi o utrzymaniu liczby 18 do 20. Mielibyśmy bardziej zacięte mistrzostwa, które i tak wyglądają na coś, nawet jeśli będzie mniej wydarzeń. Zaletą sportów motorowych jest to, że już zazwyczaj wymagają one dużej elastyczności i szybkiej reakcji.

Jesteśmy przyzwyczajeni do przeżywania wzlotów i upadków, do ciągłego dostosowywania się. Z roku na rok nigdy nie jesteśmy pewni, że będziemy mieć tych samych pilotów, a co za tym idzie, ten sam budżet. Zdarzają się również fluktuacje kadr, których nie da się przewidzieć. Jest to sektor przyzwyczajony do szybkiej reakcji i być może będzie to nasza przewaga, gdy będziemy musieli zaczynać od nowa. Jesteśmy przyzwyczajeni do ewolucji w bardzo zmieniającym się środowisku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz