Romain dumas
1. Kim jest Romain Dumas?
Romain Dumas to francuski kierowca urodzony 14 grudnia 1977 roku w Alès (Gard). Zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans, Spa i Nürburgring, nie wspominając o tytule mistrza świata WEC czy sukcesach na Pikes Peak. jeden z najlepszych rekordów we francuskim sporcie motorowym.
2. Kurs Juniorów Romaina Dumasa
Jak wielu młodych kierowców zaczynał od kartingu, Gardois następnie przeszedł do poziomu samochodów jednomiejscowych, zarówno w Formule Renault, jak i we francuskiej F3 w połowie lat 90. Romain Dumas, zajmujący trzecie miejsce w Formule Renault France w 3 r., wspinał się po etapach aż do startu w Euro Formule 1997, z wicemistrzem w 3000 roku przed testami F2002 z Renault. Ale już teraz pojawia się atrakcyjność GT i wytrzymałości, regularnie uczestnicząc w FIA GT, a także w 1-godzinnym wyścigu Le Mans, już z Porsche, a nawet w Super GT z Toyotą.
3. Tor wyścigowy Romaina Dumasa, rajd wytrzymałościowy, WRC i wspinaczka górska
Romain Dumas bardzo szybko zintegrował się z Porsche, zwłaszcza za pośrednictwem zespołu Freisinger, i szybko się wyróżnił, na przykład zajmując drugie miejsce w GT w Le Mans w 2001 r. za kierownicą 911 GT3-RS, dzielone z Philippe Haezebrouckiem i Gunnarem Jeannette (w sumie 7. miejsce). . ). Coraz częściej pojawiają się także za Atlantykiem w amerykańskiej serii Le Mans.
W 2002 roku zwycięstwo w NGT podczas 24-godzinnego wyścigu w Spa (3. miejsce w sumie) w połączeniu z drugim miejscem w Le Mans w GT i trzecim w Daytona, nadal w GT, potwierdziło przejście do Grand Touring. Od tego momentu rozpoczęła się kariera Gardois, a w 2003 roku Romain Dumas wygrał historyczną edycję 24 Hours of Spa ze Stéphane Ortelli i Markiem Liebem, jadąc „małym” Porsche 911 GT3-RS NGT, przeciwko potwornemu Ferrari 550 , Lister Storm i inne Chrysler Vipers. Zwycięzca w tym samym roku w Petit Le Mans w GT i trzeci w Carrera Cup w Niemczech, Francuz oficjalnie dołączył do Weissach i kontynuował swoje programy w American Le Mans Series, w Le Mans i Spa. Rok 3 pozostaje złotym rokiem dla Dumasa, zdobywając tytuł American Le Mans Series w Porsche RS Spyder – Penske, ale także jego pierwsze zwycięstwo w 2007-godzinnym torze Nürburgring z Markiem Liebem, Timo Bernhardem i Marcelem Tiemannem. Tytuł utrzymał w 24 i 2008 roku, przed czwartym sukcesem w 2009 roku.
A Le Mans? W 2010 roku, wystawiony przez kuzyna Audi, Romain Dumas osiągnął szczyt wytrzymałości, wygrywając podwójną rundę w R15 TDI w towarzystwie Mike'a Rockenfellera i Timo Bernharda, jego wieloletniego wspólnika. Triumf wzmocniony nowym zwycięstwem w Spa z Martinem Raggingerem, Jörgiem Bergmeisterem i Wolfem Henzlerem. Będąc już częścią legendy wyścigów wytrzymałościowych, mającej na koncie zwycięstwa w Le Mans, Spa i na torze Nürburgring, Romain Dumas kontynuował swoje zbiory w kolejnych latach, zwłaszcza odnosząc sukces w GTE Pro na torze Le Mans w 2013 r. i podwójny wynik w 24-godzinnym wyścigu Le Mans Tytuł mistrza świata Mans./WEC w 2016 roku.
Zaczyna się też różnicować poprzez rajdy czy wspinaczkę górską. Czterokrotny zwycięzca wyścigu Pikes Peak, w tym absolutny rekord ze w 100 r. w pełni elektrycznym Volkswagenem ID.R, Gardois zdobył także tytuł mistrza świata w rajdach R-GT w 2018 r.
W barwach Glickenhaus jeździ w WEC od sezonu 2021. Zdominował start wyścigu podczas 6-godzinnego wyścigu na Monzy 2022, zanim zobaczył awarię turbosprężarki u Amerykanina…
4. Opinia AUTOhebdo na temat Romaina Dumasa
Ujmujący, niezachwiany, zawsze obecny w ważnych momentach, Romain Dumas pozostaje postacią francuskiego i międzynarodowego sportu motorowego. Jego eklektyzm czyni go jednym z nielicznych kierowców, którzy potrafią narzucić się wszędzie, w najczystszym duchu swoich poprzedników z lat 70. i 80. Wygrawszy prawie wszystko w Endurance, mimo to kontynuuje karierę z niesamowitą bulimią, ale z prawdziwym pasja.