Kimi Räikkönen

1. Kim jest Kimi Räikkönen?

Kimi Räikkönen to fiński kierowca Formuły 1, urodzony 17 października 1979 w Espoo (Finlandia) w wieku 42 lat. Będąc na emeryturze, Raïkkönen zakończył karierę w Formule 1 w zespole Alfa Romeo.

 

2. Juniorska kariera Kimi Räikkönena

Kimi Räikkönen rozpoczął karierę w jednomiejscowym samochodzie w 1999 roku w mistrzostwach Formuły Renault. W tym samym roku wygrał Formułę Renault Winter Series, wygrywając wszystkie cztery wyścigi. W następnym roku fiński kierowca wygrał mistrzostwa Wielkiej Brytanii Formuły Renault, zajmując pierwsze miejsce w siedmiu wyścigach (w sumie z 10). Zakończył sezon przeprowadzając bezpłatne testy w Formule 1 dla zespołu Sauber.

Räikkönen Formuła Renault

Kimi Räikkönen w Formule Renault na torze Spa Francorchamps w 2000 r. © Henri Thibault / DPPI

3. Podróż Kimi Räikkönena po Grand Prix (F1).

Choć ukończył zaledwie 17 wyścigów w bolidzie jednomiejscowym, Lodziarz zostaje zatrudniony przez Saubera jako zwykły kierowca wraz z Nickiem Heidfeldem. Bardzo niedoświadczony i mający zaledwie 21 lat fiński kierowca otrzymał początkowo i tymczasowo superlicencję niezbędną do prowadzenia pojazdów w Formule 1. Kariera Kimi Räikkönena w F1 rozpoczęła się 4 marca 2001 roku podczas GP Australii. Startując z 13. miejsca na starcie, ogłosił kolor i ukończył wyścig na 6. miejscu. W swoim pierwszym sezonie Fin dwukrotnie zajmował czwarte miejsce (w Grand Prix Austrii i Kanady), a w Wielkiej Brytanii zajmował piąte miejsce. Räikkönen zakończył swój pierwszy sezon w Formule 1 10. miejscem w klasyfikacji generalnej. Zachęcające wyniki, które będą go promować w przyszłym sezonie w zespole McLarena.

 

Raikkonena Saubera

Kimi Räikkönen debiutuje w F1 w Melbourne (Australia) dla Saubera © Gilles Levent /DPPI

Pierwszy sezon Kimi Räikkönena w McLarenie (jego drugi w F1) nie jest łatwy. W sumie Fin wycofał się z wyścigu jedenaście razy, co było winą samochodu, który nie zawsze był niezawodny na torze. Pech… Oprócz tych problemów technicznych, Lodziarz zdobędzie kilka najważniejszych momentów. Czterokrotnie stanie na podium (GP Australii, Niemcy, Francja i Japonia). Kimi Räikkönen zakończy sezon na szóstym miejscu w mistrzostwach, jedno miejsce za swoim kolegą z McLarena, Davidem Coulthardem, z 24 punktami. Sezon 2003 fińskiego kierowcy w Formule 1 upłynął pod znakiem jego pierwszego zwycięstwa w Grand Prix Malezji. Dzięki temu zwycięstwu i trzeciemu miejscu w Australii Kimi Räikkönen wspiął się na pierwsze miejsce w rankingu i będzie walczył o tytuł mistrza świata z Michaelem Schumacherem i JP Montoyą. W sumie zdobył dziesięć podium i zakończył sezon na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej, tracąc 9 punktów do Schumachera.

W 2004 roku początek trzeciego sezonu Kimi Räikkönena w McLarenie zamienił się w koszmar. Po wycofaniu się z pierwszych trzech Grand Prix zdobył swój pierwszy punkt we Włoszech i zajął jedenaste miejsce w Hiszpanii, zanim przeżył jeszcze dwie emerytury. Katastrofalny początek! W pierwszych siedmiu wyścigach mistrzostw tylko dwukrotnie przekroczył linię mety, zdobywając niewielki punkt. Uplasował się wówczas na 16. pozycji, a walka o tytuł mistrza świata definitywnie oddaliła się, ku wielkiemu szczęściu Michaela Schumachera. Po tych słabych występach McLaren gruntownie zmieni samochód Finna, aby umożliwić mu podniesienie głowy na resztę mistrzostw F1. Wyniki są znacznie lepsze i Lodziarz zakończy sezon zwycięstwem w Belgii i czterema podium (Wielka Brytania, Brazylia, Chiny i Belgia). Wybuch dumy, który pozwoli urodzonemu w Espoo ukończyć sezon na siódmym miejscu z dorobkiem 45 punktów.

Raikkonena McLarena

Kimi Räikkönen kontynuuje karierę w McLarenie ©Gilles Levent / DPPI

Kimi Räikkönen podniesie głowę w sezonie Formuły 2005 1. Fin siedem razy wygra Grand Prix (Japonia, Belgia, Turcja, Węgry, Kanada, Monako i Barcelona) i pięciokrotnie stanie na podium (Chiny, Brazylia, Wielka Brytania, Francja i Bahrajn). Miał swój najlepszy sezon w F1 od debiutu i zakończył sezon wicemistrzem świata za Fernando Alonso, zdobywając 112 punktów. Wyrównuje rekord liczby GP zdobytych w sezonie wicemistrza świata, należący do Alaina Prosta.

Ostatni sezon Kimi Räikkönena w McLarenie będzie kolejnym bez tytułu mistrza świata. Ofiara nowych problemów z samochodem, Lodziarz nie będzie mógł dołączyć do walki z Ferrari i Renault. Atmosfera w zespole nie jest dobra po ogłoszeniu zatrudnienia Fernando Alonso na kolejny sezon. Fin zakończy sezon z sześcioma podium (Włochy, Niemcy, Kanada, Wielka Brytania, Australia i Bahrajn). Jednak nie wygra żadnego Grand Prix Formuły 1, po raz pierwszy od 2002 roku. Lodziarz zakończył sezon na piątym miejscu z 65 punktami. Po zakończeniu sezonu Kimi Räikkönen powoli podejmuje decyzję dotyczącą swojej przyszłości. Na prośbę Renault Räikkönen zdecydował się podpisać kontrakt z Ferrari, aby zastąpić Michaela Schumachera, który właśnie przeszedł na emeryturę.

Raikkonena Ferrari

Kimi Räikkönen dołącza do Ferrari w 2007 roku © Frank Faugere / DPPI

W 2007 roku, tuż po przybyciu do Ferrari, Kimi Räikkönen mocno uderzył w pierwsze GP sezonu w Australii. Zdobył swojego pierwszego hat-tricka w swojej karierze (pole position, najszybsze okrążenie w wyścigu, zwycięstwo), pierwszego dla kierowcy Scuderii od czasów Juana Manuela Fangio w 1956 roku. Räikkönen zwyciężył przed Fernando Alonso i młodym liderem Lewisem Hamiltonem. Mając bardzo wydajny samochód, Räikkönen będzie walczył przez cały sezon o tytuł mistrza świata. Po siedmiu Grand Prix zajmuje czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Fin, wciąż niezbyt rozmowny z mediami, wrócił na dobrą drogę, zajmując pierwsze miejsce w Grand Prix Francji, Wielkiej Brytanii i Belgii. Do końca sezonu pozostały już tylko dwa GP, a Kimi Räikkönen traci 17 punktów do Lewisa Hamiltona. Podczas GP Szanghaju Fin wykorzystał emeryturę brytyjskiego kierowcy i spadł do 7 punktów. Wynik mistrzostw zostanie zatem rozstrzygnięty podczas Grand Prix Brazylii. Kimi Räikkönen dobiegł do mety przed Lewisem Hamiltonem, a Fernando Alonso po raz pierwszy w swojej karierze został mistrzem świata F1. Po Schumacherze w 2004 roku nowy kierowca Ferrari zdobywa najwyższy tytuł Formuły 1.

Mistrz Raikkonena w Ferrari

W 2007 roku Räikkönen zdobył mistrzostwo F1 wraz z Ferrari, mając zaledwie 7 punktów przewagi nad Hamiltonem © Gilles Levent /DPPI

W 2008 roku Kimi Räikkönen z koroną na głowie wygrał drugie Grand Prix sezonu w Malezji. Po zdobyciu punktu w Australii i drugim miejscu w Bahrajnie Fin po trzech wyścigach zostaje liderem mistrzostw i ma bardzo dobrą pozycję, aby utrzymać swój tytuł. Fernando Alonso opuścił McLarena dla swojego ulubionego zespołu Renault, przeciwnicy Räikkönena nie są już tak liczni w Formule 1. Jego zwycięstwo w Hiszpanii (drugie w sezonie) ugruntuje jego pozycję lidera. Jednak po trzecim i dziewiątym miejscu w Grand Prix Turcji i Monako, Lodziarz powróci na drugie miejsce za Hamiltonem.

Wymiana broni pomiędzy Brytyjczykiem, Finem i Felipe Massą będzie podsycać napięcie w walce o tytuł mistrza F1 do końca roku. Trzy ostatnie Grand Prix Europy (Hiszpania, Belgia, Włochy) i Singapur będą dla Fina koszmarem. Dwukrotnie przeszedł na emeryturę, w Hiszpanii i Belgii, a we Włoszech zajął dziewiąte miejsce, po czym ponownie przeszedł na emeryturę podczas Grand Prix Singapuru. Tytuł mistrza Formuły 1 jest teraz poza zasięgiem kierowcy Ferrari po jego trzecim miejscu w GP Japonii. Kimi Räikkönen zakończy mistrzostwa na trzecim miejscu, za mistrzem Lewisem Hamiltonem i jego kolegą z zespołu Ferrari, Felipe Massą.

Kimi Räikkönen będzie miał skomplikowany sezon 2009 w Ferrari. Fiński kierowca wygra tylko raz, w Grand Prix Belgii Formuły 1. Fin będzie miał ogromne trudności, kończąc w strefie punktowej tylko dziewięć razy (jego najgorszy wynik od 2004 roku). Pochodzący z Espoo zakończy sezon na szóstym miejscu w klasyfikacji generalnej. Ferrari ogłasza, że ​​nie zostanie przedłużony na kolejny sezon, a zastąpi go Fernando Alonso. Räikkönen podejmuje decyzję o nieudziale w sezonie 2010 F1. Będzie brał udział w rajdach z zespołem Citroën Junior Team.

Rajd Raikkonena

Räikkönen podczas Rajdu Akropolu w Grecji w 2011 r. © Bastien Baudin / DPPI

Po trzech latach spędzonych w zespole Lotus Kimi Räikkönen wraca do Formuły 1 na sezon 2012. Fin będzie nowym kolegą z zespołu Romaina Grosjeana. Jego nowy start w Formule 1 będzie więcej niż przekonujący. Oprócz zwycięstwa w Grand Prix Abu Zabi (pierwsze zwycięstwo Lotus w F1 od 1987 r.) Kimi Räikkönen sześciokrotnie stawał na podium (Grand Prix Bahrajnu, Hiszpania, Europa, Niemcy, Abu Zabi, Belgia). Przekonujące wyniki, które pozwolą mu zakończyć mistrzostwa na trzecim miejscu, za Fernando Alonso i Sebastianem Vettelem.

W swoim drugim i ostatnim sezonie w Lotus F1 Kimi Räikkönen potwierdza dobre wyniki uzyskane w poprzednim sezonie. Fin osiem razy stawał na podium (o jeden więcej niż w poprzednim sezonie). Lodziarz wygrał tylko jedno Grand Prix, Australię. Jednak jego ostatni sezon w Lotusie zakończy się wcześniej, niż oczekiwano. Räikkönen musiał przejść operację kręgosłupa w listopadzie 2013 roku i dlatego nie weźmie udziału w wyścigach finałowych. Zastąpi go Heikki Kovalainen. Fin zajmie piąte miejsce w rankingach ze 183 punktami.

Lotos Raikkonena

Räikkönen z Lotusem podczas Grand Prix Indii w 2013 © Eric Vargiolu / DPPI

W 2014 roku Kimi Räikkönen powrócił do Ferrari i został członkiem drużyny Fernando Alonso, z którym długo walczył o tytuł mistrza świata w latach 2000. Jego powrót nie przebiegnie jednak zgodnie z planem. Po pierwszych dziesięciu Grand Prix Fin nie mógł być lepszy niż siódme miejsce i z 17 punktami zajmuje dwunaste miejsce w tabeli, bardzo daleko za Fernando Alonso, czwartym z 4 punktami i Lewisem Hamiltonem, mistrzem świata. Ostatecznie nie stanął na podium (pierwsze od 97 roku) i nie zwyciężył (sytuacja niespotykana od 2001 roku). Jego najlepszym wynikiem w sezonie było czwarte miejsce w GP Belgii. Zajął 2014. miejsce z 12 punktami, co jest jego najgorszym wynikiem od początku kariery (od pokonania w 55 roku).

Na sezon 2015 Kimi Räikkönen wita w Scuderii nowego kolegę z drużyny. Po odejściu do McLarena Fernando Alonso zastępuje Sebastien Vettel. Mistrz świata z 2007 roku podniesie głowę i poprawi swoje wyniki w porównaniu do poprzedniego sezonu F1. Fin ze 150 punktami zajmuje 4. miejsce w rankingu. Trzy razy stawał na podium: podczas GP Chin, Singapuru i Abu Zabi. W następnym sezonie Räikkönen cztery razy stanął na podium (Bahrajn, Rosja, Hiszpania, Austria) i zajął 3. miejsce w mistrzostwach. W 6 roku powrócił na czwarte miejsce w mistrzostwach z 2017 punktami i 205 miejscami na podium (GP Rosji, Monako, Wielka Brytania, Węgry, Stany Zjednoczone, Meksyk, Brazylia).

Raikkonen wraca do Ferrari

Powrót Kimi Raikkonena do Scuderia Ferrari w 2014 roku © DPPI

W 2018 roku powróci do zwycięstwa (pierwszego od 2013 roku) podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych, co będzie jego ostatnim rokiem w Ferrari. Fin także 12 razy stanie na podium (rekord swojej kariery, podobnie jak w latach 2005 i 2007), a sezon zakończy na 3. miejscu za Sebastianem Vettelem i Lewisem Hamiltonem. 11 września Scuderia ogłosiła, że ​​rozwiązuje kontrakt Kimiego Räikkönena, którego zastąpi Charles Leclerc. Fiński kierowca przejmie stery Alfy Romeo F1.

Wraz z Giovinazzim Kimi Räikkönen będzie jeździł dla zespołu Alfa Romeo w sezonach 2019/2020/2021. Jeśli pierwszy sezon zakończył się sukcesem dzięki zdobytym 42 punktom i 12. miejscu w mistrzostwach, to kolejne dwa będą znacznie bardziej skomplikowane. Fin w 4 roku zdobędzie tylko 2020 punkty.

Wciąż u boku Antonio Giovinazziego trzeci sezon z rzędu w Alfa Romeo, Kimi Räikkönen staje się kierowcą, który brał udział w największej liczbie Grand Prix Formuły 1. W wieku 42 lat ogłasza, że ​​odejdzie na emeryturę wraz z końcem sezonu Formuły 1. W ten sposób pozostawia miejsce dziekana siatki Formuły 1 Fernando Alonso. Alfa Romeo zastępuje go w roli kierowcy nr 1 swoim rodakiem Valtterim Bottasem. Koniec wspaniałej kariery.

Raikkonen Alfa Romeo

Räikkönen kończy swoją długą karierę w F1 w barwach Alfa Romeo © Antonin Vincent / DPPI

4. Opinia AUTO Hebdo na temat Kimiego Räikkönena

Postać wyróżniająca się poza Formułą 1, ze względu na swój przedwczesny talent za kierownicą jednomiejscowego samochodu, ale także wyjątkowy i małomówny charakter, Kimi Räikkönen pozostanie w historii tego sportu. Kariera pełna wzlotów i upadków Fina, który ma na swoim koncie kilka rekordów w F1, takich jak najszybsze okrążenie w historii na torze Monza czy największa liczba startów w Grand Prix (342). Jest także ostatnim kierowcą Ferrari, który zdobył tytuł mistrza świata w 2007 roku. Będzie go brakować w krajobrazie F1.

Wyniki w Formule 1

Najważniejsze momenty w karierze Kimi Räikkönena

F1 BELGIA 2001

4 marca 2001: W zespole Sauber Kimi Räikkönen zadebiutował w Formule 1 podczas GP Australii.

AUTO - F1 BRAZYLIA 2003

23 marca 2003: Podczas Grand Prix Malezji Fin wygrał pierwszy wyścig w swojej karierze w F1. Jeździ dla zespołu McLaren.

SPORTY MOTOROWE/F1 GP BRAZYLII

21 października 2007: Kimi Räikkönen wygrywa GP Brazylii i po raz pierwszy w swojej karierze zostaje mistrzem świata F1.

F1 – GRAND PRIX EIFEL 2020

10 października 2020: Przy okazji Grand Prix Niemiec Fin pobije nowy rekord: największą liczbę startów w Formule 1 (323).

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen
Pays fi.png
Stabilny Alfa Romeo
wiek Październik 17 1979

powiązane badania

Guanyu-Zhou
Guanyu-Zhou
Pays cn.png
Stabilny Alfa Romeo
Theo Pourchaire
Theo Pourchaire
Pays Flaga_Francji.svg
Stabilny Alfa Romeo

Kierowcy swojego pokolenia

Marcela Fasslera
Marcela Fasslera
Pays ch.png
Stabilny Audi
Timo Bernharda
Timo Bernharda
Pays Flaga_Niemiec
Stabilny Porsche
Romain dumas
Romain dumas
Pays Flaga_Francji.svg
Stabilny
Benoît Tréluyer
Benoît Tréluyer
Pays Flaga_Francji.svg
Stabilny Audi

Listy utworów