Tom Kristensena
1. Kim on jest?
Tom Kristensen jest Duńczykiem, urodzonym 7 lipca 1967 w Hobro. Jest byłym kierowcą długodystansowym, nazywanym „Monsieur Le Mans” ze względu na jego dziewięć zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu Le Mans (rekord), obecnie na emeryturze.
2. Kurs juniorski
Po kartingu i zdobyciu tytułu w niemieckiej Formule 3 Tom Kristensen wyjechał na wygnanie do Japonii. W 1992 roku dołączył do mistrzostw Formuły 3. W następnym roku zdobył tytuł. Duńczyk pozostaje w Kraju Wschodzącego Słońca, aby ścigać się jednocześnie w Formule 3000 i mistrzostwach Japonii samochodów turystycznych. Kategorie, w których zakończy wicemistrzostwo. W 1996 roku Tom Kristensen wystartował w międzynarodowej Formule 3000 i w tym samym roku zajął szóste miejsce. Po dodatkowym roku w tej kategorii powrócił do turystyki w STW, mistrzostwach Niemiec i BTCC, ich brytyjskim odpowiedniku. Za kierownicą Hondy Accord odniósł trzy zwycięstwa i siedem razy stanął na podium. W tym czasie Kristensen był odpowiedzialny za rozwój opon do Formuły 1 w Michelin. Przeprowadzał testy z Minardi, Tyrrellem, Jaguarem i Williamsem. Nie znalazł jednak miejsca w F1 i postanowił zwrócić się do Endurance.
3. Kurs wytrzymałościowy
Wszystko zaczęło się z hukiem podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1997 r. Podczas swojego pierwszego udziału w Porsche przygotowanym przez Team Joest Duńczyk wygrał wyścig wraz ze starszymi braćmi Michele Alboreto i Stefanem Johanssonem. Jego kolejne dwa występy zaowocowały dwiema emeryturami za kierownicą BMW V12. W latach 2000-2005 Kristensen był nietykalny w Le Mans. Za kierownicą Audi R8 (cztery razy) w LMP1 i Bentleyem Speed 8 (raz) w LMGTP wygrał tę imprezę pięć razy z rzędu. W 10 roku, po zaciętym pojedynku z Peugeotem, kontynuował żniwo zwycięstw w Audi R2008 TDI. Logicznie rzecz biorąc, w 2012 roku Tom Kristensen został zatrudniony przez Audi Sport na debiut w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC). Świetnie wystartował od szóstego zwycięstwa w 12-godzinnym wyścigu w Sebring (Floryda). Reszta błyszczy 7 podium w tylu wyścigach. Zajął drugie miejsce w mistrzostwach, za innym samochodem marki; koronacja jest opóźniona tylko o rok. W towarzystwie Loïca Duvala i Allana McNisha odniósł trzy zwycięstwa, w tym dziewiąte i ostatnie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Tom Kristensen odchodzi na emeryturę pod koniec sezonu 2014, po wzięciu udziału w projektowaniu hybrydowego Audi R18 e-tron quattro.
4. Opinia AUTOhebdo
Jacky Ickx wydawał się nietykalny dzięki swoim sześciu sukcesom w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Ale Tom Kristensen przedstawił inną perspektywę, podobnie jak Lewis Hamilton po panowaniu Michaela Schumachera w Formule 1. F1 nigdy nie chciała Duńczyka i źle go to odebrało. Duńczyk to niewątpliwie największy talent, jaki kiedykolwiek dostał szansę w tej dyscyplinie. Endurance zyskał wyjątkowego kierowcę, obdarzonego potężnym przypływem prędkości. Ta cecha w połączeniu ze zmysłem taktycznym i niezawodną konsekwencją uczyniła go podstawową gwiazdą Endurance przez około piętnaście lat. Nawet dzisiaj duńscy widzowie licznie przybywają do Sarthe, co stanowi dowód statusu gwiazdy Toma Kristensena i wpływu, jaki ten dżentelmen ma na sobie zarówno za kierownicą, jak i na padoku.