Alexandre Imperatori: „Moim planem jest powrót do WEC”

Po tegorocznych podium w Daytona i Makau Alexandre Imperatori ma nadzieję, że sezon 2023 będzie lepszy. Szwajcar otwiera drzwi do powrotu do WEC i 24-godzinnego wyścigu Le Mans.

opublikowany 22/11/2022 à 10:26

Walenty GLO

0 Zobacz komentarze)

Alexandre Imperatori: „Moim planem jest powrót do WEC”

Alexandre Imperatori stanął na podium w wyścigu Macau GT Cup 2022 (Zdjęcie: Porsche Motorspor Asia Pacific)

Alexandre Imperatori, gratuluję podium w Makau. Jak spędziłeś weekend?

Jestem zadowolony, że przywiozłem podium z Makau. To był wyraźny cel weekendu. Oczywiście byłoby jeszcze lepiej, gdyby ukończono wyścig wyżej, ale występ był dobry. Od początku weekendu byliśmy w grze. W tym roku poziom na starcie był nieco wyższy, ponieważ złagodzono nieco ograniczenia zdrowotne, co pozwoliło nam mieć tutaj czołową europejską broń. Dlatego ważne było, aby w tych warunkach odzyskać dobry wynik. W Q1 byliśmy drudzy, ale potem mieliśmy mały problem z filtrem powietrza, co kosztowało nas trochę wyników w Q2. Nie zrobiliśmy więc tak dużego skoku do przodu, jakiego oczekiwaliśmy na tym poziomie, i znalazłem się na czwartym miejscu na starcie. Wszystko było nadal możliwe, ponieważ w Makau wiele rzeczy może się wydarzyć i tak było również w tym roku! 

Widzieliśmy to z nowym, chaotycznym początkiem, jak to często bywa w Makau…

Niektórzy kierowcy nieco ukradli początek, co doprowadziło do kolizji. Nietypowy obwód nadaje się do tego typu problemów w przypadku niektórych bardzo szybkich części, a innych znacznie ciaśniejszych. To trasa wymagająca podjęcia jak największego ryzyka, bo bardzo trudno ją wyprzedzić i często się nie udaje. 

Jako stały uczestnik tej imprezy (dziewiąty udział, pierwszy w 2004 r.), jak oceniasz jej ewolucję?

Moje pierwsze kroki tutaj stawiałem w Formule Renault Azji i wtedy był to Puchar Świata Formuła 3, poziom był zatem bardzo wysoki. Następnie, podobnie jak w tym roku, brałem w nim udział podczas GT Cup. Potem przyszedł Puchar Świata FIA GT i od tego momentu zaczęło się robić bardziej profesjonalnie. W Pucharze GT panowała dobra mieszanka pomiędzy profesjonalistami z przodu, którzy walczyli o zwycięstwo, a lokalnymi amatorami, którzy cieszyli się swoją porą roku i przyjeżdżali, aby rywalizować z najlepszymi. Z etykietą FIA wszyscy byli w tej samej sekundzie, była inna atmosfera. Niestety przez ostatnie trzy lata Puchar Świata nie mógł się odbyć z powodu Covid-19 i organizacja to odczuwa. W tym roku pierwsi rywalizowali na poziomie Pucharu Świata. Byli tam Raffaele Marciello, ostatni zwycięzca konkursu (w 2019 r.), a także poprzedzający go Edoardo Mortara (2017) i Maro Engel (2015). 

Czy uważasz, że w ten weekend można było pokonać Maro Engela?

Myślę, że można go pokonać. W wyścigu było nas czterech, chociaż Audi było bardzo szybkie i miało wyraźnie niewielką przewagę nad resztą, ale Mortara popełnił błąd na okrążeniu formującym w pierwszym wyścigu, przez co wystartował jako ostatni i dał Maro szansę. To również mogło otworzyć nam drzwi, ale Lamborghini wskoczyło na początek. Wylądowała przed nami i nie mogliśmy tego wykorzystać. Wszystkie te sytuacje sprawiły, że Maro był doskonale łapany. TO Mercedes nie byli też na innej planecie, a Rasa 2 niekoniecznie jest reprezentatywna dla hierarchii. Byli bardzo silni i doskonale przepracowali weekend i dlatego wygrali wyścig. 

CZYTAJ TAKŻE > Maro Engel wygrywa Puchar GT Makau 2022

Porsche

Alexandre Imperatori stanął na podium w Makau z wynikiem Porsche autorstwa TORO Racing © Porsche Motorsport Asia Pacific

Czy niestartowanie z pole position na torze takim jak Makau jest zabronione?

Pole position nie jest koniecznie obowiązkowe, ale prawdą jest, że lepiej być w pierwszym rzędzie, szczególnie przed ostatnim wyścigiem. To o tyle ważne, że aż do zakrętu Lisboa (Hotel Lisboa. przyp. red.) prowadzi główny bulwar, na którym można coś zrobić z zewnątrz. Po minięciu tego zakrętu wyprzedzanie staje się trudniejsze, szczególnie w GT, gdzie mamy mniejsze aspiracje. Mandarin (zakręt hotelu Mandarin Oriental. Wyd.) jest trudniejszy do przejechania niż do niego jednomiejscowy. Następnie zamienia się w procesję. Dlatego naprawdę musisz zrobić różnicę na starcie i na pierwszym okrążeniu. 

Na początku roku stałeś także na podium w 24-godzinnym wyścigu Daytona (3. miejsce w kategorii GTD Pro). Jaką ocenę wyciągasz z tego sezonu? 

Dwa międzynarodowe wyścigi, w których brałem udział w tym roku, ukończyłem na podium, więc jestem zadowolony z mojego roku. W Daytona poszło nam bardzo dobrze, walczyliśmy o zwycięstwo aż do ostatniego zakrętu, a intensywność tej walki była niesamowita. To wspaniałe wspomnienie, zespół (KCMG. Przyp. red.) wykonał fantastyczną robotę i bardzo dobrze dogadywaliśmy się między czterema kierowcami (Alexandre Imperatori, Dennis Olsen, Patrick Pilet, Laurens Vanthoor. Przyp. red.). Każdy z nas wykonuje swoją pracę. Wolałbym mieć nieco bardziej pracowity rok, ale niestety utknąłem w Chinach ze względu na ograniczenia zdrowotne (Imperatori mieszka w Szanghaju. Przyp. red.). Miałem po Daytona przejść na rozkład 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu, ale loty zostały odwołane lub przepisy były zbyt restrykcyjne. Było to trudne, ale musiałem porzucić mój program europejski. Mam nadzieję, że sezon 2023 będzie lepszy...

Czy wiesz już jak mógłby wyglądać ten egzemplarz?

Mam kilka pomysłów, ale jest jeszcze trochę za wcześnie, aby o nich mówić. Wrócę do Europy pod koniec miesiąca i pewne rzeczy zaczynają się układać.

Znałeś 24 godziny Le Mans w LM P1 z Rebellion (2015 i 2016), powrócą WEC może Cię zainteresować?

Absolutnie. Zwłaszcza, że ​​obecnie wkraczamy w złotą eręWytrzymałość z kategorią Hypercar, zbieżność zIMSA, liczba zaangażowanych producentów oraz GT3, który również pojawi się w Le Mans (w 2024 r., przyp. red.). To zdecydowanie coś, co jest na moim radarze.

Raczej w prototypie GT?

Mam doświadczenie z obydwoma, ale będzie to zależeć od możliwości, jakie się pojawią.

WIDEO – Okrążenie toru Makau w kasku Alexandre Imperatori w Porsche GT3 R

Walenty GLO

Dziennikarz. Reporter rajdowy (WEC, IMSA, ELMS, ALMS) i czasami F1 lub IndyCar.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz