Prost: „Czasy się zmieniły”

Alain Prost, który za kierownicą Dacii Duster weźmie udział w Andros Trophy, opowiedział o motywacjach, które pchnęły go do zaangażowania się w taniego producenta z grupy Renault.

opublikowany 24/11/2009 à 01:38

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

Prost: „Czasy się zmieniły”

Alain, co Ci się podobało w projekcie Dacii?
Istnieje prawdziwa strategia grupowa, ze sportem po jednej stronie, marketingiem po drugiej. Oprócz zbudowania nowego samochodu, przez dwa do trzech miesięcy w dość niecodzienny sposób będziemy promować markę Dacia w szeroko nagłośnionej dyscyplinie. Jest zabawna strona, która trochę zaskakuje ludzi. Być może cztery, pięć lat temu nie bylibyśmy w stanie zrealizować tego projektu. Dziś czasy się zmieniły, a motoryzacja ewoluowała na wszystkich poziomach.

Dlaczego Dacia, marka „niska kosztowo”? z Renault, inwestuje w sporty motorowe?
Wcześniej ludzie mówili o Loganie jako o marce. Ale marka to Dacia, Logan to tylko model. Musimy zatem zastosować prawdziwą strategię, aby wyróżnić markę Dacia i sprawić, by zyskała rozgłos, aby mogła się utrzymać. Nie wiem, jak daleko zajdziemy w przyszłości, ale Dacia odpowiada oczekiwaniom ludzi. Dla wielu Francuzów cena pozostaje argumentem numer jeden przy zakupie samochodu.

Czy myślisz, że możesz wygrać Trofeum Androsa ?
Projekt jest zupełnie nowy, zdecydowaliśmy się na niego dość późno. Nasz samochód ma sporo nowych funkcji i był gotowy dopiero w tym tygodniu. Z pewnością napotkamy drobne, początkowe wady. Nie będziesz musiał być zbyt daleko podczas pierwszych wyścigów, aby później móc robić postępy. Będzie to odwrotna strategia naszych konkurentów (Skoda), którzy będą starali się zdobyć jak najwięcej punktów w pierwszych wyścigach. Celem jest walka do końca i zdobycie trofeum.

Ponownie współpracujesz z grupą Renault, z którą współpracowałeś Formuła 1, czy to mrugnięcie?
To grupa, którą dobrze znam, to prawda. Ale jest to grupa, która ewoluuje tak samo, jak ewoluuje świat motoryzacji. Ludzie się zmieniają, strategie się zmieniają…

Czy w tym roku poziom konkurencyjności w Andros Trophy jest wyższy?
Poziom jest automatycznie wyższy. Zaawansowanych pilotów jest coraz więcej. Często są ci sami, ale mają coraz większe doświadczenie, z coraz bardziej zaawansowanymi samochodami. Konkurencja jest coraz większa.

Jaka będzie Twoja strategia?
Musisz być w stanie wygrywać wyścigi, ale także grać na miejscach docelowych, ponieważ istnieje system handicapów wagowych. Nie możemy dać się zaskoczyć, bo jeśli coś zepsujemy, możemy zająć siódme, ósme miejsce? To może zrobić różnicę.

Mówiłeś o zmieniających się czasach. Na Trofeum przybędą samochody elektryczne. Co Cię to inspiruje?
Pozytywną stroną jest to, że możemy połączyć tradycyjne samochody z projektem rozwoju samochodów elektrycznych. Bo tak naprawdę chodzi o rozwój. Testowałem samochód i w porównaniu do ubiegłego roku widać już duże zmiany. Trzeba zaufać inżynierom. Ludzie z dużych firm patrzą na to z dużą życzliwością.

Czy sądzisz, że pojawienie się samochodów elektrycznych zaowocuje nową generacją kierowców?
Jeśli pójdziemy w tym kierunku, z pewnością pojawi się pokolenie kierowców „elektrycznych”. bo to dwa nieco różne style jazdy. Są to nawyki, które należy przyjąć.

Wierzycie zatem w pojawienie się elektrycznych sportów motorowych?
Czy są inne problemy? Dlatego podoba mi się formuła Andros Trophy, która łączy w sobie jedno i drugie. Gdybyśmy zbyt szybko chcieli przejść na prąd, brutalnie narzucilibyśmy fanom sportów motorowych samochody elektryczne i niewątpliwie byliby trochę zagubieni? Trzeba to robić powoli, nie zapominać o pojęciu przyjemności. Kiedy w zeszłym roku testowałem samochód, nie podobał mi się. W tym roku jest już znacznie lepiej.

Czy sądzi Pan, że konkurencja umożliwi rozwój samochodów elektrycznych?
W sporcie motorowym staramy się stale ulepszać pewne rzeczy. Gdy tylko mówisz o produkcji masowej, ustalasz techniczną definicję produktu, który będzie produkowany w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy. I przez trzy, cztery lata nic się nie zmieni. Dlatego wyścigi samochodowe są ważne, bo to pole eksperymentów. Ludzie zawsze chcą otrzymać konkretne przykłady. Ale kiedy rozmawiasz z inżynierami zajmującymi się tym tematem, zdajesz sobie sprawę, że to szereg drobnych szczegółów, które mogą dać im „plus”? następnie. Wyścigi samochodowe zawsze będą bardzo ważne, jeśli użyjemy tego słowa w tym kontekście.

Czy namawiałeś swojego syna Nicolasa, aby wziął udział w Andros Trophy?
Tak, to dla niego dobre. Ma już „wytrzymałość”? ustalony na kolejne dwa lata. Miał wystartować w A1GP, ale zostało to przełożone. Wystartował w kilku wyścigach, miał niewielkie szanse na jazdę w deszczu. Stwierdziłem, że to podwójny powód, aby zaaklimatyzować się na lodzie, aby trochę poczuć. Chciałbym móc to zrobić w erze F1, niekoniecznie podczas zawodów, ale na treningach. To zawsze dobrze, pozwala wejść w wyścigowy rytm.

Kto jest faworytem do trofeum Andros?
Bez wątpienia Jean-Philippe Dayraut (zwycięzca poprzedniego sezonu). Może nawet Olivier (Panis). Pochodzą z tego samego zespołu (Skoda), trudno powiedzieć, jak dobrze im pójdzie. Przyjeżdżamy z nowym zespołem, nowym samochodem, jesteśmy pretendentami.

Inny temat: co sądzisz o wyborze toru na organizację Grand Prix Francji F1?
Decyzja należy do rządu. Disney był niewątpliwie najlepszym projektem, przed Flinsem. Ale z Zielonymi, z pewnym wizerunkiem, jest coraz więcej problemów. W każdym razie nie stanie się to w okolicach Paryża.

Czy Jean Todt, prezes FIA, może pomóc w tej kwestii?
Nie wolno nam myśleć, że prezydent, ponieważ jest Francuzem, może zmienić wszystko z dnia na dzień. To na pewno zaleta, ale jedna osoba nie jest w stanie wszystkiego zmienić. Należy zastosować całą synergię. Spójrzcie na liczbę francuskich sponsorów, którzy ostatnio zainwestowali w sporty motorowe, szczególnie w Formułę 1. Nie ma ani jednego, albo prawie żadnego. To cała synergia, którą straciliśmy. W dodatku jesteśmy krajem dość autofobicznym. Jeśli chodzi o kwestie ochrony środowiska, panuje prawdziwa demagogia. Wreszcie, dzisiaj we Francji nie reprezentujemy znaczącej potęgi gospodarczej w stosunku do świata zewnętrznego.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz