Gran Turismo: chwyt marketingowy czy prawdziwy mistrz, historia Janna Mardenborougha

W środę, 9 sierpnia, w kinach film Gran Turismo przedstawia prawdziwą historię gracza, który został pilotem, co stanowi okazję do spojrzenia wstecz na karierę Janna Mardenborougha.

opublikowany 09/08/2023 à 17:25

Luca Bartolomeo

0 Zobacz komentarze)

Gran Turismo: chwyt marketingowy czy prawdziwy mistrz, historia Janna Mardenborougha

Gran Turismo: historia Janna Mardenborough © Playstation

Zawody Nissan GT Academy odmieniły losy wielu wirtualnych asów jazdy, oferując zwycięzcom każdej edycji początek kariery zawodowego kierowcy u japońskiego producenta. W 2011 roku przyszła kolej na Janna Mardenborougha, aby obrać zupełnie inny kierunek w stosunku do kariery inżyniera, która rysowała się przed nim.

A jeśli film Gran Turismo – w kinach od środy, 9 sierpnia – w bohaterski sposób przedstawia historię młodego mistrza symulatorów, który został kierowcą wyścigowym, czy gra wideo naprawdę dała początek nowym gwiazdom tego sportu? Możliwość rozszyfrowania kariery o nietypowych początkach.

Zwiastun filmu Gran Turismo

Debiut Mardenborough w japońskiej drużynie jest obiecujący. Brytyjczyk ledwo ukończył internetowe zawody w grze Gran Turismo, zdobywając klasowe podium podczas 24-godzinnego wyścigu w Dubaju w GT3, po czym wraz ze swoim kolegą z drużyny Alexem zdobywa 6. miejsce w tych samych mistrzostwach. Buncombe’a w 2012 r.

Pozytywne wyniki sugerują możliwość występów w wyższych kategoriach. Jednak gdy po raz pierwszy zakręci koła jednomiejscowy jeśli zobaczę, jak konfrontuje się z największymi nadziejami w sportach motorowych, wyniki są mniej olśniewające. Zaangażowany w Formuła 3 w Carlin w 2013 roku miał do czynienia z grupą młodych kierowców, których doświadczenie było znacznie większe niż godziny spędzone na symulatorze.

Mardenborough wziął udział w ponad 40 wyścigach i choć w mistrzostwach kraju zajął 6. miejsce, jego europejska kampania zakończyła się 21. miejscem w rankingach, a udział w wyścigu Master of Formula nie przyniósł mu żadnych punktów.

Jego klasowe podium na 24 godziny Le Mans Mimo wszystko odzyskał sezonowe wyniki, a Brytyjczyk podpisał kontrakt z Ardenem w GP3 w następnym roku. Ta druga kampania w bolidzie jednomiejscowym kończy się zwycięstwem, jego jedynym w tej kategorii, choć nie uda mu się to podczas kilku występów w GP2.

W kolejnych latach Mardenborough wyróżniło się drugim miejscem w zimowych mistrzostwach Toyota Racing Series, a także w japońskiej F3. Jego czas w Super GT i Super Formule nie przyniósł niczego poza jednym lub drugim podium.

Najbardziej znaczącym wydarzeniem w jego karierze pozostaje niestety tragiczny wypadek w 2015 roku. Udział w wyścigu o mistrzostwo VLN Wytrzymałość na torze Nürburgring jego samochód startuje i ląduje w tłumie, zabijając widza. Pochodzący z Darlington mający obecnie 31 lat nie uczestniczy już w programie wyścigów samochodowych.

Większy sukces dla innych zwycięzców?

Nie bardzo. Pozostali zwycięzcy tego konkursu występowali mniej lub bardziej anonimowo w sporcie na zakończenie dziewięciu edycji odbywających się w latach 2008–2016. Wśród nich wyróżniali się niektórzy, jak Lucas Ordóñez. Zwycięzca pierwszej edycji, Hiszpan ma na swoim koncie dwa podium w LM P2 w Le Mans, a także kilka znaczących występów w Super GT. Wolfgang Reip wielokrotnie wyróżniał się także w wyścigach wytrzymałościowych, w tym na podium w swojej klasie w Le Mans i zwycięstwem w 12-godzinnym wyścigu w Bathurst, a także zdobył tytuł Blancpain GT Series Endurance Cup. 

Wracając do filmu, określenia „wielki mistrz” wyścigów samochodowych należy zatem traktować z przymrużeniem oka, choć nie dziwi odnajdywanie ich w kontekście promocji takiego dzieła. I jeśli mamy przyznać Mardenboroughowi uznanie za to, że udało mu się nawrócić na zawodowego kierowcę, monitorowanie karier tych, którzy okiełznali Nissan GT Academy, pokazuje, że pomimo sukcesów niektórych, nikt jeszcze nie przeszedł od mistrza PlayStation do mistrza PlayStation Lewis Hamilton w ciągu kilku miesięcy, a nawet lat szkolenia.

CZYTAJ TAKŻE > Barbie: Kiedy sporty motorowe ubierają się na różowo

Luca Bartolomeo

Certyfikowany Belg bez akcentu, który z przyjemnością pisze dla francuskiej strony. Odpowiedzialny za MotoGP

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz