FIA kończy śledztwo w sprawie wypadku Anthoine’a Huberta na torze Spa-Francorchamps

Międzynarodowa Federacja Samochodowa ogłosiła zakończenie śledztwa w sprawie wypadku, w wyniku którego 31 sierpnia 2019 roku w Spa-Francorchamps zginął Anthoine Hubert. Oto reprodukcja całości niniejszego komunikatu prasowego. 

opublikowany 07/02/2020 à 15:12

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

FIA kończy śledztwo w sprawie wypadku Anthoine’a Huberta na torze Spa-Francorchamps

KOMUNIKAT PRASOWY: Departament Bezpieczeństwa FIA zakończył dochodzenie w sprawie wypadku, który miał miejsce podczas wyścigu Mistrzostw FIA Formuły 2 na torze Spa-Francorchamps w dniu 31 sierpnia 2019 r., w wyniku którego zginął kierowca Francuski pilot Anthoine Hubert i ciężko ranny amerykański pilot Juan Manuel Correa.
 
Śledztwo obejmowało wywiady z zaangażowanymi osobami, badanie elementów materialnych, analizę dostępnych dokumentów wideo, a także badanie danych zebranych przez Rejestratora Danych Zespołu i Rejestratora Danych Wypadku. Niniejsza praca dochodzeniowa została przedłożona Grupie Roboczej ds. Badań FIA, której przewodniczy profesor Gérard Saillant. Ustalenia zostały zatwierdzone przez Komisję Bezpieczeństwa FIA, na której czele stoi jej przewodniczący Sir Patrick Head, i przedstawione Światowej Radzie Sportów Motorowych.
 
Dochodzenie skupiło się na czterech samochodach biorących udział w wypadku: nr 19 prowadzonym przez Anthoine'a Huberta, nr 12 Juana Manuela Correi, nr 20 Francuza Giuliano Alesiego i nr 21 Szwajcara Ralpha Boschunga.
 
Podczas pierwszego okrążenia doszło do zdarzenia niezwiązanego z przedmiotem śledztwa, a związanego z jazdą samochodu z małą prędkością, co spowodowało wywieszenie żółtej flagi na zakrętach 12 i 13 (Fagnes). Lider wyścigu rozpoczął drugie okrążenie, podczas gdy sektor 2 był pod zieloną flagą.
 
Sekwencja wypadku, trwająca łącznie 14,6 sekundy, rozpoczęła się na 2. okrążeniu, kiedy Giuliano Alesi stracił kontrolę nad swoim samochodem wychodząc z zakrętu 3 (Eau Rouge) i zjechał z toru po lewej stronie, po czym uderzył w barierę od tyłu 1,9 sekundy po utracie kontroli, a następnie powrocie na tor po zakręcie 4 (Raidillon). Dochodzenie wykazało, że istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo, że utrata ciśnienia wewnętrznego w prawej tylnej oponie przyczyniła się do utraty kontroli nad pojazdem przez Giuliano Alesiego. jednomiejscowy.
 
Po uderzeniu samochodu Giuliano Alesiego w barierę gruz rozsypał się po torze. Aby ominąć samochód Giuliano Alesiego i gruz, Ralph Boschung, a następnie Anthoine Hubert skręcili w prawo, pozostawiając tor w kierunku obszaru odpływu zakrętu 4. Ze względu na bliskość samochodów w momencie zdarzenia manewr tych dwóch kierowcy, aby ominąć samochód nr 20, miało miejsce przed wywieszeniem żółtej flagi. Ten ostatni został uruchomiony przez sędziów toru na słupku 5 (zakręt 4) 1,8 sekundy po uderzeniu samochodu Giuliano Alesiego w barierę.

Podczas tego manewru Ralph Boschung zwolnił gwałtowniej niż Anthoine Hubert, który próbował uniknąć zderzenia, przesuwając się bardziej w prawo. Pomimo tej próby Anthoine Hubert uderzył w tył samochodu Ralpha Boschunga, tracąc przednie skrzydło i powodując przebicie prawej tylnej opony Ralpha Boschunga.
 
Pozbawiony przedniego skrzydła Anthoine Hubert przy prędkości 262 km/h stracił kontrolę i uderzył w barierkę po prawej stronie strefy odpływu na wyjściu z zakrętu nr 4, w którą uderzył pod kątem około 40 stopni przy prędkości 216 km/h, generując maksymalną siłę odpowiadającą 33,7 g.
 
W wyniku tego wstrząsu i pochłonięcia energii przez barierę samochód został wyrzucony i kontynuował podróż w kierunku wyścigu, obracając się wokół siebie, tak że lewa strona podwozia była skierowana w stronę samochodów wjeżdżających do strefy odpływu zakrętu nr 4 .
 
W tym samym czasie na miejsce wypadku Giuliano Alesiego przybył Juan Manuel Correa. Generalnie jechał linią wyścigu, po prawej stronie toru, przy wyjściu z zakrętu nr 4, kiedy uderzył w gruz zaśmiecający ziemię po minięciu Giuliano Alesiego. Uderzenie tymi odłamkami miało miejsce około 1,5 sekundy po wywieszeniu żółtej flagi i spowodowało uszkodzenie prawego przedniego zawieszenia oraz utratę przedniego skrzydła, w wyniku czego Juan Manuel Correa stracił kontrolę nad samochodem. Skręcił w prawo, opuścił tor i dołączył do obszaru odpływu zakrętu nr 4 po trajektorii, która doprowadziła do uderzenia w samochód Anthoine'a Huberta 1,6 sekundy później. 
 
Juan Manuel Correa uderzył w lewy bok samochodu Anthoine'a Huberta pod kątem około 86 stopni i przy prędkości 218 km/h, podczas gdy samochód Anthoine'a Huberta stał prawie w miejscu. Samochód nr 12 (Juan Manuel Correa) i samochód nr 19 (Anthoine Hubert) doświadczyły odpowiednio maksymalnej siły odpowiadającej 65,1 g i 81,8 g.

Po tej kolizji samochód Anthoine'a Huberta przyspieszył do 105,4 km/h, po raz drugi uderzył w barierę, po czym odbił się z powrotem na tor.
 
Podwójna żółta flaga została wywieszona 2,5 sekundy po zderzeniu pomiędzy samochodami, a czerwona flaga 2,7 sekundy później, gdy samochód nr 19 (Anthoine Hubert) zatrzymał się na torze na lewym skrzydle, samochód nr 12 (Juan Manuel Correa) zatrzymując się w pozycji odwróconej na torze 2,6 sekundy później.
 
Służby medyczne i ratunkowe interweniowały 12 sekund po początkowej utracie kontroli nad samochodem nr 20 (Giuliano Alesi), bezpośrednio po wywieszeniu podwójnej żółtej flagi, a nawet przed unieruchomieniem samochodu nr 12 (Juan Manuel Correa). Pierwsza ocena medyczna Anthoine’a Huberta na miejscu odbyła się 54 sekundy po czerwonej fladze. 
 
Szesnaście sekund po wywieszeniu czerwonej flagi pod samochodem nr 12 (Juan Manuel Correa) wybuchł pożar w wyniku wycieku paliwa. Pożar ten został ugaszony przez marszałka toru w ciągu 2 sekund. Pierwsza ocena na miejscu stanu zdrowia Juana Manuela Correi została przeprowadzona 69 sekund po czerwonej fladze.
 
Pierwsza ekipa ratownicza przybyła na miejsce 2 minuty po wypadku.
 
Podsumowanie ustaleń dochodzenia jest następujące:

– Łańcuch zdarzeń wygenerował długą i złożoną sekwencję wypadków z udziałem czterech kierowców, sekwencję, która doprowadziła do zderzenia „T-Bone” przy dużej prędkości pomiędzy samochodami Juana Manuela Correi i Anthoine’a Huberta.
- Dynamika zderzenia samochodów pod względem prędkości i trajektorii była taka, że ​​przeniesiona i rozproszena została niezwykle duża ilość energii, co spowodowało śmiertelne obrażenia Anthoine'a Huberta i bardzo poważne obrażenia Juana Manuela Correi.
-Po dogłębnej analizie różnych faz wypadku nie zidentyfikowano żadnej konkretnej przyczyny, lecz wiele czynników, które złożyły się na jego powagę.
- Dochodzenie nie wykazało żadnych dowodów na to, że jakikolwiek kierowca zareagował niewłaściwie na sygnał żółtej flagi lub na okoliczności, które miały miejsce na torze.
-Rozmieszczenie flag sygnalizacyjnych i uruchomienie służb ratunkowych przez sędziów toru i kierownictwo wyścigu w odpowiedzi na wypadek odbyło się w krótkim i odpowiednim czasie.  

Poprawa bezpieczeństwa to proces ciągły. Dlatego wnioski wyciągnięte z tego wypadku, jak i innych poważnych wypadków, które miały miejsce na całym świecie, zostaną uwzględnione w bieżących pracach prowadzonych przez FIA na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa w sportach motorowych. W 2019 roku Departament Bezpieczeństwa FIA zbadał 28 poważnych i śmiertelnych wypadków związanych z wyścigami na torze, przy wsparciu ASN (Krajowych Władz Sportowych) każdego zainteresowanego kraju. 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)