Nowe środki bezpieczeństwa na torze FIA

Departament Bezpieczeństwa FIA opracował nowe rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na torach.

opublikowany 11/05/2020 à 17:18

Dupuis

0 Zobacz komentarze)

Nowe środki bezpieczeństwa na torze FIA

Bezpieczeństwo, będące historycznym filarem Międzynarodowej Federacji Samochodowej, zyskało w ostatnich latach na znacznych postępach. Sezon 2019 był jednak okrutnym przypomnieniem, że sporty motorowe pozostają niebezpieczną aktywnością.

Świadczy o tym zwłaszcza śmierć Francuza Anthoine’a Huberta w strasznym wypadku. Formuła 2 doszło w Spa-Francorchamps (Belgia) i po którym Juan Manuel Correa, również biorący udział w śmiertelnej kolizji, nadal nosi blizny.

FIA zbadała 28 poważnych wypadków na torach w 2019 roku, aby poprawić bezpieczeństwo samochodów i infrastrukturę oraz opracować nowe narzędzia do zarządzania wyścigami. 

„Jak we wszystkich dochodzeniach powypadkowych, wnioski z naszej pracy dotyczące wyścigów torowych służą jako podstawa dla całej serii działań na poziomie technicznym i praktycznym, zarówno w celu zapobiegania poważnym wypadkom, jak i, w stosownych przypadkach, łagodzenia ich konsekwencji”– skomentował Adam Baker, dyrektor ds. bezpieczeństwa FIA.

Aby wdrożyć te zmiany, Grupa Badawcza ds. Poważnych Wypadków FIA, kierowana przez Prezydenta FIA Jeana Todta i składająca się ze wszystkich Przewodniczących Komisji FIA, dokonuje przeglądu wszystkich wypadków śmiertelnych mających miejsce na świecie, we wszystkich dyscyplinach łącznie, a także niektóre z najpoważniejszych Wypadki. 

Poniżej znajdziesz listę głównych środków federalnych i kierunków refleksji, uporządkowanych według głównych tematów.

Jednomiejscowe

FIA planuje zainstalować systemy elementów zatrzymujących śmieci. Aby ograniczyć lub uniknąć odłamków pochodzących z samochodów biorących udział w wypadku, rozwiązania techniczne zapobiegną odrywaniu się od konstrukcji dużych zanieczyszczeń. Większe można było trzymać na kablach. Mniej inwazyjne rozwiązania zostaną zbadane w przypadku mniej ważnych elementów, takich jak nowe konstrukcje z materiałów kompozytowych zaprojektowanych specjalnie w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się gruzu.

Departament Federacji zamierza również poprawić bezpieczeństwo bierne w przednich i bocznych punktach uderzenia, zachowując jednocześnie kompatybilność z komórką przetrwania. Celem będzie wzmocnienie zdolności pochłaniania energii konstrukcji w przypadku uderzenia czołowego we wszystkich kategoriach jednomiejscowych pojazdów. Proces został już rozpoczęty w F1W Formuła E oraz w F4 i działania zostaną zintegrowane z kolejnymi wersjami F2 i F3.

Podjęto także badania w celu opracowania nowej generacji struktur uderzeniowych nowej generacji. Celem jest uzyskanie nowego projektu, który z dużym prawdopodobieństwem byłby aktywny podczas zderzeń pomiędzy samochodami, zwiększając w ten sposób regulowaną zdolność pochłaniania energii przez samochody jednomiejscowe. Specyfikacje komórek przetrwania zostaną poprawione, aby były kompatybilne.

Ponadto projekt i mocowanie przedniego skrzydła oraz nosa zostaną przerobione, aby ograniczyć ryzyko utraty elementów. Podjęte prace pozwolą również określić, czy przyszłe generacje jednomiejscowych samolotów będą musiały być wyposażone w przednie błotniki zawierające punkty „kontrolowanego pęknięcia”. Płaszczyzna główna byłaby krucha, więc w przypadku uderzenia w sekcje zewnętrzne, tylko te sekcje oderwałyby się. Ma to na celu zmniejszenie naprężeń działających na całe skrzydło, a w szczególności na mocowanie nosa.

Zagłówki zostaną wzmocnione, aby zapewnić lepsze podparcie i zapewnić, że system pozostanie na miejscu podczas silnego uderzenia i po nim.

Najnowsze specyfikacje panelu antywłamaniowego zostaną zintegrowane z podstawową konstrukcją nowej generacji jednomiejscowych samochodów.

Zamknięte samochody

FIA opracowała nowy standard dla konsumenckich „foteli wyczynowych”, który jest obecnie w fazie opracowywania. W projekcie wykorzystano najnowocześniejsze narzędzia do symulacji i optymalizacji projektu. Te nowe siedzenia zapewnią większe bezpieczeństwo boczne poprzez połączenie kilku funkcji najbardziej zaawansowanych foteli startowych FIA, przy jednoczesnej kontroli kosztów.

Elektroniczne systemy zabezpieczeń

FIA wskazuje, że badane są rozwiązania techniczne, które mają zrekompensować ewentualne zmniejszenie pola aktywnego kierowców wynikające z układu toru. Federacja chce w ten sposób skrócić czas powiadamiania pilotów zbliżających się do miejsca wypadku. Rozważa szczególnie „światło przeciwdeszczowe”, które można by zainstalować w samochodach, aby szybciej ostrzegać kierowców, na przykład „wtórnik żółtej flagi”. FIA myśli bardziej w perspektywie długoterminowej o automatycznym wywieszaniu żółtych flag na torach i bezpośrednich powiadomieniach o niebezpieczeństwie na torze, a nawet o skoordynowanym zmniejszeniu mocy silników lub zmianie kierunku jazdy samochodów.

Departament Bezpieczeństwa FIA planuje również utworzenie systemu kontroli i informacji o ciśnieniu w oponach, aby kierowca mógł w każdej chwili poznać ciśnienie wewnętrzne w swoich oponach i przewidzieć niebezpieczeństwo, takie jak przebicie.

Instalacja pilotażowa

FIA chce, aby uczestnicy zawodów byli lepiej przeszkoleni w zakresie zajmowanej pozycji na siedzeniu i zapewni dodatkowe materiały szkoleniowe, przy czym Federacja przypomni, że szczególnie narażeni są uczestnicy zawodów „przyjedź i jedź”.

Kierunek wyścigu

FIA przeanalizowała kilka poważnych wypadków, które miały miejsce na całym świecie, aby zaktualizować procedury. Dyrektorzy wyścigów otrzymają materiały szkoleniowe i przewodnik dotyczący najlepszych praktyk w przypadku neutralizacji, szczególnie w trudno dostępnych obszarach. Podczas imprezy można instalować i usuwać z samochodów szereg pokładowych systemów „zespołu kierującego”.

Obwody

Federacja zamierza przeprowadzić pełnowymiarowe badania mające na celu optymalizację działania barier ochronnych podczas uderzenia pod małym kątem oraz rozszerzenie standardu FIA.

Strefy wolnej przestrzeni zostaną zoptymalizowane, aby umożliwić zwiększone hamowanie samochodów, które wymknęły się spod kontroli, szczególnie przy zastosowaniu nawierzchni antypoślizgowych i o dużej przyczepności. W szczególności obwód Paula-Ricarda ma tego typu strefy wolnej oznaczone kolorami.

FIA przedstawi Komisji Torów nowe rozwiązania, które mają zapobiegać wjeżdżaniu samochodów na tor w niebezpieczny sposób.

Standard FIA dotyczący paneli świetlnych będzie wymagał wyposażenia torów w odpowiednią infrastrukturę przytorową.

0 Zobacz komentarze)