Czy MotoGP osiągnęło swój limit w Mugello? 

W ten weekend, jeśli warunki będą odpowiednie, MotoGP może zejść na włoskim torze poniżej 1 minuty 44. 

opublikowany 27/05/2022 à 18:51

Tomek Morsellino

0 Zobacz komentarze)

Czy MotoGP osiągnęło swój limit w Mugello?

Tor Mugello oferuje idylliczną lokalizację położoną wśród toskańskich wzgórz, a trasa transalpejska jest bardzo popularna wśród wielu kierowców. MotoGP. Jedną z tych cech jest prosta o długości 1.1 km, która plasuje go na drugim miejscu w kalendarzu za Austinem. 

Przed hamowaniem przed wjazdem na zakręt San Donato kolarze MotoGP coraz częściej zbliżają się do 360 km/h (rekord Jorge Martina w wyścigu to 363.6 km/h). Aby to lepiej zobaczyć, po prostu zmień jednostkę: 360 km/h to 100 m/s… Zatem oczywiście osiągają tę prędkość tylko w pułapce prędkości (punkt, w którym rejestrowana jest maksymalna prędkość), ale nadal muszą być w stanie osiągnąć wierzchołkowy punkt po hamowaniu.

Technologia idzie do przodu, a wraz z nią prędkość

Czy przy udoskonaleniach aerodynamicznych, regulatorach wysokości jazdy z tyłu lub z przodu, jak w Ducati i Aprilii, hamulcach z włókna węglowego, czy MotoGP nie jedzie za szybko? „To granica, nic na to nie poradzimy” – stwierdził Fabio Quartaro. Uważam jednak, że wybój (przy wyjściu z alei serwisowej, przyp. red.) jest zbyt wysoki jak na MotoGP. Lepiej byłoby uczynić go bardziej płaskim, ale prześwitów jest sporo, więc ostatecznie nie jest to straszne. Kiedy widzisz obrazy, gdzie się porusza, robi to wrażenie, ale na rowerze jest w porządku, pod warunkiem, że jest duży prześwit. »

Owiewki są ostatnio tematem wielu dyskusji. Dla wielu osób na padoku utrudniają one wyprzedzanie, a czasami nawet podążanie za innym kierowcą jest niebezpieczne. Niektóre upadki, jak Alex Rins w Le Mans, są spowodowane wpływem aerodynamiki na strumień powietrza lub w grupach. „Powinienem już być w stanie utrzymać motocykle przede mną (śmiech), zażartował Quartararo. Dla tych, którzy zdołają się utrzymać, jest to dość niebezpieczne, zwłaszcza w grupach. W pojedynkę zawsze możesz się uratować, ale w grupie jest to dość niebezpieczne. »

Johann Zarco ze swojej strony potwierdza, że ​​przednie urządzenie zwiększające wysokość jazdy sprawia, że ​​hamowanie na końcu prostej jest bezpieczniejsze. „(…) Najbardziej zadziwia mnie to, że jeśli warunki będą dobre, pojedziemy w Mugello z czasem 1:44” – wyjaśnia zawodnik Ducati. To szaleństwo. Oprócz szybkości niesamowite jest wszystko inne. Dzięki obniżeniu przodu roweru koniec liny jest prawie bezpieczniejszy niż wcześniej. Jeśli pochylisz rower, zacznie się trząść, ale jeśli pozostaniesz wyprostowany, w ogóle nie szarpnie i to jest interesujące. »

Przechodzimy przez strefę turbulencji, proszę wrócić na swoje miejsca…

Aleix Espargaro prawie uderzył Miguela Oliveirę w 1. treningu na końcu linii, a Portugalczyk musiał nawet wyrwać się z toru. „To turbulencje” – wyjaśnił Aleix Espargaro. To niebezpieczne, tak. Rozmawialiśmy o tym, powiedziałam mu, że jest mi przykro, ale on odpowiedział, że nie ma powodu, bo się od niego odsunęłam. Dopiero to wywołało turbulencje, a wraz z wiatrem zostałem przesunięty w lewo i musiał przejechać przez trawę. Ale pamiętam, że pięć lub sześć lat temu dotarliśmy do tego zakrętu z rowerem w ruchu. Lotki powodowały turbulencje, to prawda, ale (zapewniały stabilność). Jedziemy 360 mil na godzinę i mógłbym wyciągnąć jedną rękę, gdybym chciał. Motocykl przejeżdża bez problemu. »

Według Espargaro Aprilia włożyła wiele wysiłku w tunel aerodynamiczny, aby opracować owiewki. „Widziałem postacie w tunelu aerodynamicznym” – zwierzył się. Aprilia zainwestowała w zeszłym roku dużo pieniędzy w tunel aerodynamiczny, najlepszy w Europie. Byliśmy tam kilka razy z Maverickiem (Viñales), a oni próbują wielu rzeczy, aby się rozwijać. Płetwy, które mam, są niesamowite, stabilność, którą mam, a poziom mocy, którego używamy, jest świetny. »

Nawet jeśli sprawi to, że motocykl będzie bezpieczniejszy, a Ducati i Aprilia będą kontynuować jego rozwój, od 2023 r. urządzenie zwiększające wysokość przedniego zawieszenia zostanie zakazane, a od przyszłego roku Aprilia będzie mogła dokonać tylko jednej aktualizacji swojej owiewki aerodynamicznej. 

A potem… nie da się poprosić zawodnika MotoGP, aby jechał wolniej, ale pojawiają się pytania o niebezpieczeństwo niektórych hamowań (lub zakrętów) w MotoGP. Brembo oferuje również znacznie większą przednią tarczę do niektórych torów, takich jak Motegi (Japonia) lub Buriram (Tajlandia). Kierowcy często omawiają ten temat podczas Komisji ds. Bezpieczeństwa, która gromadzi wszystkich kierowców-wolontariuszy w każdy piątek weekendu Grand Prix. 

Tomek Morsellino

Dziennikarz i reporter MotoGP.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz