Do czego służą płetwy w oparciu siodełka?

Prawie wszyscy producenci w sezonie wypuścili oparcie siodła z płetwami... ale do czego właściwie ono służy?

opublikowany 18/12/2022 à 13:08

Tomek Morsellino

0 Zobacz komentarze)

Do czego służą płetwy w oparciu siodełka?

Skrzydło Aprilia RS-GP w Mugello (Zdjęcie: Thomas Morsellino)

En MotoGPDucati trzyma poprzeczkę, jeśli chodzi o innowacje, ale tym razem to nie bolońska firma jako pierwsza wypuściła oparcie siodełka wyposażone w płetwy, ale Aprilia. Na Grand Prix Włoch jeden z dwóch RS-GP Lorenzo Savadori, kierowcy testowego fabryki w Noale, został wyposażony w spojler umieszczony na tylnym błotniku. Wiemy to, Aprilia angażuje ogromne zasoby do testów w tunelu aerodynamicznym.

Ale co dobrego może to przynieść? „To skrzydło to część, która przybyła do Mugello, wspominał w programie Antonio Jimenez, główny mechanik Espargaro w zespole Aprilia Po niedzieli dzień po włoskim wydarzeniu. Ponieważ Savadori był tam jako dzika karta, zmusiliśmy go do spróbowania. Są to rzeczy, które muszą działać bardzo dobrze i z których musimy wyciągnąć jak najwięcej wniosków na torach takich jak Mugello czy Barcelona, ​​na których proste linie przekraczają 350 km/h. Efekt aerodynamiczny jest zatem ogromny. Myślę, że Savadori próbował tego w pierwszym treningu. »

Ten spoiler ma na celu zwiększenie obciążenia aerodynamicznego z tyłu. „Robimy to przy bardzo dużych prędkościach, dodał Antonio Jimenez. Od 250 km/h to już przynosi skutek. Nie chodzi tylko o proste, ale także o wejścia w zakręty. Może być zatem konieczne ponowne zrównoważenie wszystkich ustawień roweru. Trzeba wiedzieć, co się robi, jaki efekt to przynosi, zanim użyje się tego w GP i jak to dopasować do pozostałych elementów, takich jak zawieszenie, podwozie. To bardzo ważne i bardzo delikatne. Może zadziałać, ale trzeba wiedzieć, jak i kiedy go użyć. »

Pozostali w aspiracjach

Konkurencja szybko zaprezentowała własną wersję, w innej formie, zaczynając od Ducati podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii. „Na razie jest dobre uczucie (…), Następnie Enea Bastianini powiedziała Silverstone. Musiałem wrócić do poprzedniej wersji, a następnie przetestować ponownie, ponieważ ważne jest, aby zrozumieć, czy jest lepsza, czy nie. Moje pierwsze wrażenie jest takie, że jest dobrze, zwłaszcza w fazie hamowania, jest stabilniej. A jeśli chodzi o prędkość maksymalną, to nie jest źle. Myślę, że jutro będzie dobre na kwalifikacje. »

Jednak dla Johanna Zarco różnica nie jest tak oczywista: „Nigdy nie byłem w stanie stwierdzić, czy jest jakaś różnica. Niemal jednomyślnie nie mogliśmy tego powiedzieć. Trzeba było tylko uważać podczas wchodzenia i schodzenia, aby nie połamać małych lotek. W teorii mogło to zapewnić pewną stabilizację, jednak w praktyce bardzo trudno było to odczuć. »

Moglibyśmy się również zastanawiać, czy te płetwy nie miałyby zakłócać przepływu powietrza w motocyklach jadących za nimi. Wiemy, że aerodynamika odgrywa kluczową rolę w MotoGP i jeśli chodzi o robienie zmian, każde rozwiązanie jest dobre.

CZYTAJ TAKŻE > Pełne pudełko do Ducati w 2022 roku 

Tomek Morsellino

Dziennikarz i reporter MotoGP.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz