Grand Prix Portugalii MotoGP zbliża się wielkimi krokami i chcąc zawsze zwracać większą uwagę na ekologiczny wpływ dyscypliny, wydarzenie twierdzi, że jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Jeśli tego typu inicjatywy będą coraz częstsze w sportach motorowych, jakie zmiany zajdą w Portimao?
Zrównoważony transport
W weekend 45 niskoemisyjnych autobusów wyczarterowanych przez tor połączy sąsiednie miasto Portimão z torem. Wszystkie będą napędzane paliwem odnawialnym – podobnie jak wszystkie pojazdy pomocnicze używane podczas Grand Prix. Tam kibice będą mogli udać się na swoje punkty widokowe czterema autobusami elektrycznymi udostępnionymi przy torze.
Przez paliwo odnawialne rozumiemy odnawialny olej napędowy wytwarzany z surowców pochodzących z odpadów. Jego zastosowanie zapewnia redukcję emisji gazów cieplarnianych od 75% do 92% w porównaniu z konwencjonalnym paliwem kopalnym.
Energia odnawialna
Panele słoneczne będą dostarczać energię odnawialną do centrum medialnego i obiektów w alei serwisowej, generując energię z obiektów za zakrętem 15 i na dachach.
Gospodarka o obiegu zamkniętym
Dążąc do możliwie największej gospodarki o obiegu zamkniętym, recykling odpadów będzie odbywać się przez cały weekend przy zastosowaniu uznanego procesu przetwarzania. Zespół przeciwdziałający odpadom będzie obecny także w przestrzeni publicznej, aby każdy widz mógł cieszyć się weekendem bez nadepnięcia na celowo zapomniane opakowanie.
Po zakończeniu weekendu zbiórka resztek żywności również przyniesie bezpośrednie korzyści członkom społeczności dzięki partnerstwu z zewnętrznymi stowarzyszeniami krajowymi, minimalizując marnotrawstwo.
Otwarcie sezonu mistrzostw świata MotoE w Portimao nie jest zatem przypadkowe. Celem tych działań jest uzyskanie certyfikatu ISO 20121, międzynarodowego standardu ustanawiającego wymagania, które mają pomóc organizacjom i osobom w poprawie zrównoważonego rozwoju ich działań związanych z wydarzeniami.
Przypominamy, że w 2024 r. każda klasa Grand Prix będzie zużywać co najmniej 40% paliwa pochodzącego ze źródeł odnawialnych, co wpisuje się w poszukiwania przez MotoGP paliwa o zerowej emisji dwutlenku węgla. Poza torem cyfrowe przepustki zastępują fizyczne przepustki dla gości MotoGP, a hulajnogi używane na padoku w Europie muszą być elektryczne.
CZYTAJ TAKŻE > Harmonogram Grand Prix Portugalii MotoGP
0 Zobacz komentarze)