Rajd Szwecji 2023

13h33

Dziękujemy, że nas śledziłeś! Miłego dnia !

13h31

Mistrzostwa Kierowców:

Mistrzostwa Producentów:

13h13

Rajd Szwecji 2023 wywrócił do góry nogami z góry przyjęty pomysł: nie, Kalle Rovanperä (Toyota) nie będzie zdominować wszystkich rund sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC)! Fin nie stanął nawet na podium, a Ott Tänak (M-Sport Ford) i Craig Breen (Hyundai) walczyli o zwycięstwo na skandynawskiej ziemi.

Podczas jedynej w kalendarzu lodowej i śnieżnej imprezy Estończyk i Irlandczyk wspaniale spisali się jako mano a mano od pierwszego do ostatniego etapu w tę niedzielę, 12 lutego. Obie ofiary rozwarstwienia lewej przedniej opony w sobotnie popołudnie doprowadziły swoją maszynę do granic możliwości. Problemy z systemem hybrydowym na kilku etapach spowodowały w szczególności niepełnosprawność Craiga Breena.

CZYTAJ TAKŻE > Rajd Szwecji – Pirelli, rozwarstwienia, które rodzą pytania

Zwycięstwo przypadło Ottowi Tänakowi, który zapewnił klanowi Malcolma Wilsona pierwszy sukces od czasu Sébastiena Loeba w Rajdzie Monte Carlo w styczniu 2022 r. Dla mistrza świata z 2019 r. ten triumf to świetny sposób na powrót na właściwe tory, dzięki historii łączącej go z M-Sport od około dziesięciu lat.

Rzeczywiście, to właśnie w brytyjskim zespole protegowany Markko Märtina zaczynał karierę w 2011 roku, następnie zdobył swoje pierwsze laury w WRC w 2017 roku (Sardynia i Niemcy), zanim przeniósł się do Toyoty, gdzie został mistrzem, a następnie do Hyundaia, gdzie przeżył serię rozczarowań (2. w 2022 r. bez zmian).

Kolejnym mocnym zawodnikiem tej imprezy był Craig Breen. Temu, który w 2022 roku w M-Sport Ford miał zwyczaj popełniać serię błędów, udało się pozbierać myśli i zapewnić sobie drugą pozycję… do czasu, aż jego szef Cyril Abiteboul nie wezwał go do złożenia zamówienia, tuż przed Power Stage.

Craig Breen ma tylko częściowy program z marką z Korei Południowej. Jego zadaniem jest zabezpieczenie punktów w rankingu Producentów, natomiast rolę lidera pełni w niedzielny poranek Thierry Neuville, trzeci.

W związku z tym personel poprosił Craiga Breena, aby dobrowolnie spóźnił się z parku przegrupowania, aby otrzymać 10-sekundową karę. To wystarczyło, aby zepchnąć go o jedno miejsce (3.), za Thierrym Neuvillem.

„Nie lubię nazywać tego rozkazem zespołowym, bronił Cyryla Abiteboula. To sytuacja, którą wszyscy razem omawialiśmy, łącznie z Craigiem. Z punktu widzenia zespołu radzimy sobie nieźle. »

Wreszcie spełniono sportową logikę: Thierry Neuville popełnił mały błąd na Power Stage, a Craig Breen pokonał swojego belgijskiego kolegę z drużyny! Craig Breen wrócił na 2. miejsce przed przybyciem do parku zamkniętego.

Z tyłu znajduje się Kalle Rovanperä, u stóp podium. Fin miał w piątek utrudnienia ze względu na swoją pozycję otwierającego, a w sobotę zajął kilka miejsc, aż do starcia z Thierrym Neuvillem.

Rozczarowanie tym weekendem można przypisać Elfynowi Evansowi (Toyota). Walijczyk, choć w 2020 roku zwyciężył na ziemi nordyckiej, był transparentny i nigdy nie angażował się w walkę o podium. Jego 5. miejsce było możliwe dzięki wypadkowi Takamoto Katsuty (Toyota, emerytura) w piątkowe popołudnie oraz sobotniemu wypadkowi Esapekki Lappi (Hyundai, 8. miejsce).

Pierre-Louis Loubet (M-Sport Ford), jedyny Francuz zarejestrowany w hybrydzie Rally1, przeżył strach podczas Power Stage, kiedy jego samochód stracił moc. 25-letni kierowca ukończył imprezę wyłącznie w trybie elektrycznym, ale utrzymał 6. miejsce.

En WRC2, Oliver Solberg (Skoda) zdominował jego temat. Syn Pettera Solberga (mistrza z 2003 roku) wygrał tę kategorię po raz pierwszy w swojej karierze w wieku 21 lat.

„To wspaniale, minęło dużo czasu od mojego ostatniego sukcesu w WRC2. Byłem konsekwentny, nie popełniłem żadnego błędu. » Szwed wiedział, jak wykorzystać problemy, jakie napotykają wszyscy jego bezpośredni przeciwnicy. To wielka zemsta, kilka miesięcy po zwolnieniu z Hyundai Motorsport.

En Juniorów WRC, francuscy debiutanci Laurent Pellier i Marine Pelamourgues powinni zająć drugie miejsce, za Irlandczykiem Williamem Creightonem. Tricolores rywalizowali w swoim pierwszym rajdzie na tym poziomie i na tej nawierzchni.

W następnym numerze AUTOhebdo, dostępnym cyfrowo w poniedziałek wieczorem i w środę w kioskach, znajdziesz analizę WRC w Szwecji przeprowadzoną przez naszego specjalnego korespondenta.

Ranking Rajdu Szwecji 2023:

13h10

Craig Breen dzięki swojemu czasowi na Power Stage powraca na 2. miejsce w klasyfikacji generalnej!! Niesamowity scenariusz!

13h08

Thierry Neuville zakończył 2″1 za Rovanperä! Pozostaje 3. w rajdzie na 5″1 przeciwko Rovanperä. „To nie był dobry etap, zbyt martwiłem się fazami hamowania. »

12h59

Kalle Rovanperä zakończył wyścig z drugim najlepszym czasem, ze stratą 2 dziesiątych do Lappiego.

12h58

Pierre-Louis Loubet jedzie powoli, ale kończy specjalne 2 minuty i 30 cali za Lappim. Ponad 4-minutowa przewaga nad bezpośrednim prześladowcą Oliverem Solbergiem pozwoliła mu zająć 6. miejsce.

12h57

Francuski pilot odlatuje tylko z aktywną instalacją elektryczną. Ford Puma jest bardzo powolny.

12h55

Pierre-Louis Loubet zatrzymuje się! Jego pilot Nicolas Gilsoul poradził mu, aby się zatrzymał, ponieważ spod maski silnika wydobywał się dym!

12h48

Esapekka Lappi na Power Stage walczył na 100%. Logicznie rzecz biorąc, ustala najlepszy czas tymczasowy. „Nie sądzę, że to wystarczyło do zwycięstwa, hamowałem zbyt wcześnie przed zakrętami. »

12h30

W WRC2 swój temat zdominował Oliver Solberg (Skoda). Syn Pettera Solberga (mistrza z 2003 roku) zwyciężył w tej kategorii po raz pierwszy w swojej karierze. Szwed potrafił wykorzystać problemy, jakie napotkali wszyscy jego bezpośredni przeciwnicy. Niezła zemsta kilka miesięcy po zwolnieniu z Hyundai Motorsport.

12h25

Oto kolejność startowa tego etapu mocy:

12h15

Reakcja Cyrila Abiteboula, szefa Hyundai Motorsport: „Nie lubię nazywać tego rozkazem zespołowym. To sytuacja, którą wszyscy razem omawialiśmy, łącznie z Craigiem. Z punktu widzenia zespołu robimy coś dobrego.

Craig wykonał znakomitą robotę przez cały weekend. Zasługuje na to, aby być w naszym zespole, który ma jeden cel, a mianowicie walkę o tytuł Kierowców; mamy w tym zakresie bardzo jasną strategię. »

Komisarze właśnie nałożyli 10-sekundową karę na Craiga Breena! Irlandczyk jest winny spóźnienia się do parku przegrupowania przed tym SS. Hyundai zamienia się w klasyfikacji generalnej na drugim miejscu z Thierrym Neuvillem.

Kara ta została spowodowana przez sztab Hyundai Motorsport, na którego czele stoi Cyril Abiteboul. Rzeczywiście, Craig Breen w 2023 roku będzie kierowcą jedynie na pół etatu, podczas gdy wyznaczonym liderem południowokoreańskiego zespołu w tym roku zostanie Thierry Neuville, startujący we wszystkich rundach WRC.

Ta zmiana pozycji gwarantuje Belgowi trzy dodatkowe punkty, jeśli uda mu się dojechać do mety na drugim miejscu. Hyundai Motorsport nie traci w tym scenariuszu żadnych punktów w klasyfikacji producentów, ponieważ hybrydy i20 pozostają na drugim i trzecim miejscu za Ottem Tänakiem (M-Sport Ford) i przed Kalle Rovanperä (Toyota).

11h52

Witamy wszystkich entuzjastów rajdów na Power Stage, ostatnim odcinku specjalnym Rajdu Szwecji 2023! Odjazd pierwszego samochodu zaplanowano na godzinę 12:18.

Aby przeczytać także