DAKAR 2012: Z jednego wybrzeża na drugie

Z okazji swojej 33. edycji Dakar wskrzesza tradycję wyścigów szosowych, które w styczniu przyszłego roku po raz pierwszy połączą Mar Del Plata (Argentyna) z Limą (Peru). Prezentacja szczegółów trasy...

opublikowany 08/11/2011 à 13:41

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

DAKAR 2012: Z jednego wybrzeża na drugie

Dziś rano w Pavillon Gabriel w Paryżu zespół ASO (organizacja Amaury Sport) zaprezentował trasę na rok 2012 przed publicznością złożoną z ministrów i ambasadorów trzech krajów, przez które przebiega trasa rallye. Ta 33. edycja (czwarta w Ameryce Południowej) po raz pierwszy od 4 r. zostanie przeprowadzona w Internecie od 2007 r. (Lizbona–Dakar). Innymi słowy, zawodnicy opuszczą Mar Del Plata (wybrzeże Atlantyku) 1 stycznia, aby dotrzeć do Limy (wybrzeże Pacyfiku) 15 stycznia. Wyjątkowa trasa o długości 8500 km, na której znajdują się klasyki imprezy, ale także nowości. Podobnie jak cztery ostatnie etapy, które po raz pierwszy odbędą się w Peru.

Etap 1 (1 stycznia): Mar Del Plata – Santa Rosa de la Pampa (Link 796 km – Special 60 km)
Po opuszczeniu nadmorskiego kurortu Mar del Plata na zawodników czeka krótka faza rozgrzewkowa z przejazdem przez wydmy na tle nadmorskiego krajobrazu, a następnie długa przeprawa w kierunku Santa Rosa de la Pampa.

Etap 2 (2 stycznia): Santa rosa de la pampa – San Rafael (Link 486 km – Special 290 km)
Po dużych, szybkich zakrętach pokonywanych na twardym podłożu wjazd w teatr wydm zauważalnie spowolni postęp. W Nihuil piasek przybiera szarą barwę, co jest dziedzictwem intensywnej aktywności wulkanicznej, która miała miejsce kilka tysięcy lat temu w tym regionie.

Etap 3 (3 stycznia): San rafel – San Juan (połączenie 293 km – odcinek specjalny 208 km)
Zawodnicy zbliżają się do Andów. Przeprawy przez rzeki oraz liczne dziury i kamienie sprawiają, że teren jest szczególnie kruchy. Wytrzymałość mechaników i ludzi zostanie wystawiona na próbę

Etap 4 (4 stycznia): San Juan – Chilecito (połączenie 388 km – odcinek specjalny 326 km)
W programie suche rzeki i spektakularne kaniony prowincji Rioja. Nikt nie będzie w stanie wpaść w rytm rejsu. Subtelności nawigacji na końcu trasy i przeszkody do pokonania, okazji do straty czasu nie zabraknie.

Etap 5 (5 stycznia): Chilecito – Fiambala (Link 246 km – Special 177 km)
Zawodnicy mają spotkanie ze słynnymi białymi wydmami Fiambala. Te same, które zgubne były dla nadziei na zwycięstwo Carlos Sainz w latach 2009 i 2011. Inna trasa dla samochodów i motocykli. W takim przypadku wszystkie cztery koła odniosą większe korzyści z piasku.

Etap 6 (6 stycznia): Fiambala – Copiapo (połączenie 394 km – odcinek specjalny 247 km)
Zawodnicy przekroczą granicę z Chile na wysokości ponad 4 metrów. Po przybyciu do Chile wydarzenie specjalne będzie początkowo rozgrywane na twardym podłożu, w skrajnie suchej pustyni Atakama. Następnie na wydmach Copiapo.

Etap 7 (7 stycznia): Copiapo – Copiapo (połączenie 154 km – odcinek specjalny 444 km)
W przeddzień dnia odpoczynku dużym wyzwaniem pierwszego tygodnia będzie klasyczna już pętla Copiapo z szeregiem wydm. Dla niektórych ostatni kordon mógłby wyglądać jak zaimprowizowany biwak na środku pustyni. Na szczęście spóźnialscy będą mogli przybyć w dzień wolny do godziny 18:00.

Etap 8 (9 stycznia): Copiapo – Antofagasta (połączenie 209 km – odcinek specjalny 477 km)
Pomimo dużego przebiegu nie powinniśmy liczyć na to, że na tym etapie rekonwalescencji pogłębią się zdecydowane luki. Najdłuższy odcinek specjalny rajdu zostanie wykorzystany na powrót do rytmu rywalizacji.

Etap 9 (10 stycznia): Antofagasta – Iquique (Link 9 km – Special 557 km)
Zawodnicy kontynuują wspinaczkę w kierunku północy kontynentu, pomiędzy oceanem a górami. W programie dwie sekcje oddzielone neutralizacją. Na początek dnia kaniony i czyste szlaki, przed nurkowaniem w fesh-fesh. Druga część będzie wymagała umiejętności nawigacyjnych pilotów i drugich pilotów. Na koniec zanurkują na brzeg Oceanu Spokojnego, korzystając ze wspaniałego zjazdu Iquique wykonanego w 2010 roku.

Etap 10 (11 stycznia): Iquique – Arica (Link 317 km – Special 377 km)
Ogromny obszar wydm rozciągający się na ponad sto kilometrów. Następnie trudna strefa fesh-fesh na końcu odcinka specjalnego przeniesie wszystkich z powrotem do trudnych realiów rajdów.

Etap 11 (12 stycznia): Arica – Arequipa (Link 120 km – Special 478 km)
Wjeżdżając do Peru, Dakar w tym roku odwiedzi 27. kraj w swojej historii. W programie pierwszego peruwiańskiego dnia na zmianę tereny poza trasami i tereny przeplatane rzekami.

Etap 12 (13 stycznia): Arequipa – Nasca (Liason 440 km – Special 246 km)
Przejście w pobliżu słynnej „Nazca Lineas”, te zagadkowe postacie odnalezione na ziemi ponad 2000 lat temu. Obszary wydm są równomiernie rozmieszczone, ale zawodnicy na pewno zapamiętają któryś z nich. Przez prawie dwadzieścia kilometrów bez przerwy wydmy następują po sobie przypominając pewne etapy w Mauretanii.

Etap 13: (14 stycznia): Nasca – Pisco (łącznikowy 76 km, specjalny 276 km)
Wydmy jak okiem sięgnąć gwarantują niezdecydowanie co do wyniku rajdu do samego końca. Konkurenci rzeczywiście nadal będą musieli pokonać znaczną liczbę lin wydmowych. Tutaj wszyscy pamiętają, co oznacza termin ekstremalna wytrzymałość.

Etap 14 (15 stycznia): Pisco – Lima (Link 254 km – Special 29 km)
Finałowy odcinek specjalny na wydmach, nawet krótki, nadal będzie mógł decydować między zawodnikami. Następnie sędziowanie mety odbędzie się w sercu stolicy Peru, na słynnym Place d’Armes.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz