Na kwarantannie z AUTOhebdo – ekstremalne samochody Roda Millena na Pikes Peak

W poniedziałek 23 marca Rod Millen będzie obchodził swoje 69. urodziny. Ta nazwa może dla Was niewiele znaczyć, ale jej samochody widziane na Pikes Peak stały się częścią legendy Wyścigu do chmur.

opublikowany 23/03/2020 à 11:30

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Na kwarantannie z AUTOhebdo – ekstremalne samochody Roda Millena na Pikes Peak

W poniedziałek 23 marca Rod Millen będzie obchodził swoje 69. urodziny. Ta nazwa może dla Was niewiele znaczyć, ale jej samochody widziane na Pikes Peak stały się częścią legendy Wyścigu do chmur.

Rod Millen nie jest Amerykaninem, jak mogłoby się wydawać po jego osiągnięciach, ale Nowozelandczykiem. Najpierw przeszedłem bieg boczny, potem rallye, zwłaszcza zakładając zespół Mazda Rally Team biorący udział w Pucharze Świata w latach 1980., a następnie przeniósł się do kraju Wujka Sama.

W Stanach Zjednoczonych znajduje się najstarsza wspinaczka górska na świecie, Pikes Peak (Kolorado): 19,9 km, 156 zakrętów, średnie nachylenie 7 stopni, aby przejść od 1 metrów nad poziomem morza do 440 metrów na mecie. Trzykrotny zwycięzca amerykańskich mistrzostw 4×302 na torach (stadion terenowy), Rod Millen, zaczyna interesować się Pikes Peak.

„W 1994 roku z moimi mechanikami uzgodniliśmy budowę specjalnego samochodu na tę imprezę, wyposażonego w turbosprężarkę, która przeciwdziała skutkom wysokości, pamiętama markę TRD (zawieszenia). »

La voiture ressemble à une Toyota Celica, mais seul le pare-brise provient de la gentille berline japonaise. La carrosserie est en fibre de carbone. Sous le capot on trouve un 2.1-litrowy, 4-cylindrowy silnik turbo rozwijający moc 850 koni mechanicznych i moment obrotowy 1 Nm!

Blok pochodzi z Toyoty Supras z japońskich mistrzostw GT, JGTC. Silnik ten przeżył także rozkwit prototypów GTP Toyoty Eagle Imsa na początku lat 1990-tych. 

Samochód z napędem na cztery koła jest lekki jak piórko i ma tylko 850 kg na skali. Prowadzone są badania na słonych jeziorach. „Samochód miał nawet tunele z efektem Venturiego pod płaską podłogą, ale podczas testów nie zadziałało to, gdy Celica przechyliła się na bok”, ujawnia Rod Millen. „Przekonałem więc inżynierów, aby ograniczyli kąt znoszenia do 15 stopni. »

Potwór jest gotowy na swój chrzest ogniowy. W tamtym czasie bitum nie zniekształcał Pikes Peak, a barierki zabezpieczające na nawrotach były bardzo rzadkie. „Kluczem jest znajomość trasy, wspomina Rod Millen. Było wiele zakrętów, które wyglądały tak samo, kierowcy mogą zapomnieć, gdzie się znajdują, co może być ryzykowne. Jeśli chodzi o mnie, mogłem sobie wyobrazić 156 zakrętów. »

Było to dla niego wyraźnie przydatne. W dniu 4 lipca 1994 r. pobił poprzedni rekord o 39 sekund flirtuję z 10 minutami (10'04''060)! Ten rekord przetrwa… 13 lat! Podziwiaj grzmiący hałas Celiki, ogniste reakcje amerykańskiej publiczności lub brak barier poniżej: 

 

 

Po trzech sukcesach z Celicą Rod Millen opracował Toyotę Tacoma. Silnik bez zmian, ale blok przesuwa się do pozycji środkowej. Jego celem było przekroczenie progu 10 minut, ale bez powodzenia. 

Zwycięzca ponownie dwukrotnie (1998 i 1999), Kiwi będzie wówczas gospodarzem Goodwood Festiwal Szybkości (Wielka Brytania), z pewnym zamiłowaniem do spektaklu. „Podejście do Goodwood jest asfaltowe, ale Zachowałem opony Earth na Tacomie. » Pewny siebie pięćdziesięciolatek! 

 

 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz