Zmagania Loeba: „Nigdy mi się to nie udało, żeby przejechać 250 km nocą po wydmach”

Sébastien Loeb wyjaśnia, jak brak oznaczeń części zamiennych doprowadził do 8-godzinnego oczekiwania na pustyni, co było nowym doświadczeniem dla niego i Daniela Eleny. 

opublikowany 09/01/2021 à 15:12

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Zmagania Loeba: „Nigdy mi się to nie udało, żeby przejechać 250 km nocą po wydmach”

Do biwaku w Ha’il (Arabia Saudyjska) dotarli, gdy prawie wszyscy na biwaku spali. Wi-Fi w sali prasowej zostało wyłączone na sześć godzin, co oznaczało późne przybycie Sébastiena Loeb i Daniel Elena (Bahrain Raid Xtreme)! „Kiedy przyjechaliśmy, nie słyszeliśmy żadnego dźwięku, było naprawdę cicho”., określa drugi pilot z Monako.

Trzeba to przyznaćo trzeciej nad ranem, na jedną noc przed dniem odpoczynku powitali ich wyłącznie angielscy mechanicy z Prodrive! Ich mali towarzysze ukończyli szósty etap 10 godzin wcześniej…

Dlatego gwiazdorska para skorzystała z długiego odpoczynku, aby naładować siły potrzebne na drugi tydzień Dakaru 2021. Podczas gdy jego pranie było przypięte pod markizą jego kampera, Sébastien Loeb wyszedł wcześnie po południu i był na tyle miły, że wrócić do nowego doświadczenia.

„Nie planowałem robić tego wieczoru specjalnego! Myślę, że na początku odcinka specjalnego mieliśmy dobre tempo. To był odcinek specjalny, na którym nawigacja była mniej skomplikowana i było na nim mniej kamieni. Przystąpiłem więc do ataku chcąc spróbować czegoś dobrego.

Na km 97, pękł tylny trójkąt kiedy przechodziliśmy przez sekcję „och”, (kolejność mini-wpadków. Przypis redaktora). Wspięliśmy się trochę wyżej niż zwykle z hukiem, uderzyliśmy trochę mocniej w następny wybój i „bum”, tylny trójkąt złamał się na pół., pamięta Alzatczyk.

 

Brak oznakowania

To uszkodzenie mechaniczne nie jest zaskakujące, biorąc pod uwagę młodość projektu BRX. „Samochód został po raz pierwszy puszczony trzy miesiące temu. Próbowaliśmy wykorzystać to w testach, ponieważ jesteśmy „trudniej” w testach niż w warunkach wyścigowych. Z drugiej strony znamy tor w praktyce i nigdy nie uderzasz w niego zbyt mocno, ponieważ znasz swój teren.

Ogólnie rzecz biorąc, podczas wyścigu jesteś trochę bardziej defensywny, ponieważ nie masz tej wiedzy. Ale od czasu do czasu możesz przeżyć większy szok niż inni. To będzie tak jak z transmisją, która zepsuła się na początku testów. Zostało to naprawione, więc w przyszłości trójkąty będą nieco mocniejsze.

 

Szkoda, bo ogólnie Hunter jest niezawodny. Dotarliśmy do limitu jednego pokoju, będziemy kontynuować jazdę, żeby sprawdzić, czy inni też mogą „pierdnąć”. »

Jednak znacznie bardziej zaskakujący był niezwykle długi czas oczekiwania na naprawę awarii. W rzeczywistości pierwsza ciężarówka pomocnicza nie miała odpowiedniej części; trzeba było więc poczekać, aż wspomniana ciężarówka pojedzie na biwak, zabierze brakujący element i ruszy w drogę w kierunku cholernego km 97!

„To rodzaj błędu, który wydaje się głupi, ale problem w tym, że wszystko wydarzyło się bardzo szybko, kontynuuje dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata (WRC). Pod koniec zeszłego roku na wysokim poziomie prowadzono produkcję części zamiennych, aby wysłać je do ciężarówek pomocniczych na Dakar.

Mieliśmy mieć trójkąt prostokątny i trójkąt awaryjny lewy. Tyle że oznaczenie części było nieprawidłowe. Numery referencyjne, które mieliśmy w ciężarówce, były prawidłowe, z tą różnicą, że były tam dwa trójkąty prostokątne.

Kiedy zadzwoniliśmy naszego inżyniera, powiedzieliśmy mu: „Mamy (trójkąt) nr 2205 i nr 2206”. Odpowiedział: „Nr 2205 to lewy trójkąt. » No nie, to też był trójkąt prostokątny! Wiedząc, że pozostało nam jeszcze 250 terminali, jedynym rozwiązaniem był trójkąt prostokątny.

Ciężarówka wyjechała po pomoc, bo miała do tego prawo. Musiał po prostu wrócić tą samą drogą. Kiedy wrócił, była 21:30, a my czekaliśmy na niego 8 godzin. » Naprawa zajęła tylko około dwudziestu minut.

 

Bezprecedensowe oczekiwanie

Następnie Sébastien Loeb bez narzekania wspomina swoją długą, przymusową przerwę na środku pustyni. „ Na nasze nieszczęście zespoły helikopterów TV3 i TV4. Uprzejmie dali nam racje żywnościowe, a wieczorem przynieśli namiot, kawę i małą zupę. Jedliśmy z nimi, ogrzewaliśmy się w namiocie, rozpalaliśmy ognisko. »

Mogliśmy się obawiać uczucia irytacji u drugiego duetu Dakaru 2, zwłaszcza po mini-afera z karą 5 minut i morderczym tweetem. Ale nie! „Zachowaliśmy spokój. Musieliśmy się z tym pogodzić, nic nie mogliśmy na to poradzić. Gdy tylko się przełamaliśmy, wiedzieliśmy, że reszta wyścigu była martwa. »

Były kierowca rajdowy widzi w tej walce nawet coś pozytywnego. „Nigdy wcześniej nie udało mi się pokonać 250 km po wydmach. Czujesz się samotny, jesteś na odludziu, wyczerpany. To było miłe.  Denerwujące jest to, że ścigasz wszystkie ciężarówki, które przeorały tor. Nie mogliśmy za dużo namieszać, bo inaczej bylibyśmy naprawdę sami. »

 

Co dalej z Dakarem?

„Myślę, że celem będzie pozostań za Nanim (Roma, jego kolega z drużyny 5. miejsce w klasyfikacji generalnej, 1:36 za Peterhanselem. Przypis redaktora), aby mu pomóc na wszelki wypadek. Może zrobię to raz lub dwa, jeśli zespół tego chce. Nie wiem, zobaczymy, o co zapyta zespół. Moje ściganie samo w sobie jest martwe, więc trzeba zdobywać doświadczenie i jeździć. »

Perspektywa sześciodniowej jazdy startującej z tyłu peletonu raczej go nie zachwyca. „To mnie nie interesuje! Nie podoba mi się to, ale hej... dzisiaj jesteśmy w pięknych krajobrazach, może będziemy mieli więcej czasu na przeprowadzenie naszego małego wypadu z przyjaciółmi na pustynię, aby podziwiać krajobrazy? » – pyta nasz rozmówca na wpół rozbawiony, na wpół ironiczny, ale zawsze szczery w swoich opowieściach podczas tego trudnego Dakaru.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz
Paul Ricard – C2 PCCF 2024