Znany szerokiej publiczności z udanych ról w „Un Éléphant ça trompe olbrzymi” Yvesa Roberta czy „La Guerre des police” Robina Davisa, za które w 1980 roku otrzymał Cezara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego, aktor z Neuilly-sur-Seine ( Hauts-de-Seine) zmarł we wtorek 22 grudnia w wieku 84 lat.
Pasjonat sportu Claude Brasseur przede wszystkim zbudował solidną reputację w świecie rallye-nalot na przełomie lat 1980. Jak to opowiadał przy mikrofonie Europe 1 w 2017 r., Pomysł zrodził się podczas oglądania reportażu z wyścigu Paryż-Dakar. « Byliśmy na sportach zimowych z grupą przyjaciół, w tym z Jackym Ickxem. Jeden z członków gangu zasugerował, aby wcześniej przestali jeździć na nartach i obejrzeli program sportowy w telewizji. Jeden z kolegów deklaruje z końca sali: „Znam dwóch z nich, gdyby nie byli przegrani, to właśnie by to zrobili! » »
Żart staje się poważniejszy, gdy następnego dnia belgijski pilot pyta go o opinię. Przygoda rozpoczęła się zimą 1981 roku podczas trzeciej edycji imprezy. Załoga porusza się Citroënem CX 2 400 GTI wspieranym przez belgijski oddział Chevron. Rezygnacja, która nastąpiła po zwycięstwie etapowym w Korhogo (Wybrzeże Kości Słoniowej), nie ostudziła ich entuzjazmu, wręcz przeciwnie.
Przekształcony w nawigatora za radą Jeana Todta, Claude Brasseur pokieruje szarżą Jacky'ego Ickxa wyposażonego w bardziej odpowiedni samochód, Mercedes 4×4. Piąte miejsce w Dakarze za Pierrem Lartigue (Range Rover) pomimo siedmiu gorszych czasów, formuła powoli, ale niezawodnie zaczyna przynosić owoce.
Trzecia próba będzie właściwa. W 1983 roku Thierry Sabine po raz pierwszy zabrał karawanę na niewybaczalną pustynię Ténéré, morze piasku, które przeszło do legendy jako jeden z sędziów pokoju na wiecu. Ickx-Brasseur, jadąc zmodyfikowanym Mercedesem 280 GE (aerodynamiczny deflektor wspomaga przepływ powietrza z tyłu), odniósł pięć sukcesów etapowych, w tym cztery z rzędu, i zajął prowadzenie w pobliżu Lac Rose.
Galvanisé par ce sacre, Jacky Ickx convainc Porsche d’adapter leur 911 Safari au Paris-Dakar. Le Belge mènera l’équipe officielle en 1984 mais laissera l’expert René Metge l’emporter en dépit d’une remarquable série de neuf succès en cours de route ! La 959 biturbo remplacera la 911 en 1985. Là encore, le succès reviendra à Metge-Lemoyne tandis que Ickx-Brasseur remonteront au deuxième rang.
Niedawno ukłonił się w stronę swojego zainteresowania mechaniką, nosząc czapkę Ferrari czerwony w komedii „Camping” w 2005 roku.
Cała redakcja AUTOtygodniowo składa najszczersze kondolencje rodzinie, bliskim i przyjaciołom Claude’a Brasseura.
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)