Szczegóły techniczne Porsche 963

Gdy 24-godzinny wyścig w Daytona rozpoczyna nową erę wyścigów wytrzymałościowych, odkryj szczegóły Porsche 963.

opublikowany 26/01/2023 à 19:23

Walenty GLO

0 Zobacz komentarze)

Szczegóły techniczne Porsche 963

Porsche 963 nr 6 w akcji na torze Daytona (Zdjęcie: © 2023 Jake Galstad)

Opierając się na swoim rekordzie zwycięstw w 24 godziny Le Mans (19) Porsche nie mogło zabraknąć spotkania nowego złotego wiekuWytrzymałość oznaczone nowymi przepisami. To zrodziło się z konwergencji pomiędzyIMSA i ACO (Automobile Club de l'Ouest) rozpoczyna się w ten weekend w Stanach Zjednoczonych 24-godzinnym wyścigiem Daytona. Niemiecki producent zaprezentuje tam swój nowy prototyp, obok modeli Acura, BMW i Cadillac. Po rozpoczęciu fazy testowej w styczniu 2022 r. model 963 przejechał w testach 33 000 kilometrów. 

Podwozie: podstawa Multimatic LM P2

Przepisy stanowią, że wszystkie nowe pojazdy kategorii LMDh muszą bazować na podwoziu LM P2 jednego z czterech producentów: Multimatic, Oreca, Dallara i Ligier Automotive. To w stronę pierwszego z wymienionych niemiecka firma zdecydowała się zwrócić. Logiczna współpraca, ponieważ firma z siedzibą w Markam niedaleko Toronto (Kanada) dostarcza również komponenty do Porsche 911 RSR, Porsche 911 GT3 R i Porsche 911 GT3 Cup.

Oprócz już nawiązanych relacji handlowych, na korzyść Multimatic działały również zdolności produkcyjne, co było istotnym czynnikiem dla Porsche, które jako jedyny nowy producent oferuje klientom samochody od pierwszego roku życia swojego prototypu. Przypominamy, że będą one obsługiwane przez Hertz Team JOTA (WEC), JDC Miller-MotorSports (IMSA) i Proton Competition (WEC i IMSA). Jednak pomimo chwalonej przez Porsche zdolności produkcyjnej, trudności z dostawami w łańcuchach produkcyjnych spowodowały opóźnienia w dostawach, a wymienione zespoły nie będą mogły rozpocząć sezonu w najlepszym wypadku przed końcem kwietnia.

Jeśli chodzi o projekt, Porsche, podobnie jak inni producenci, było ograniczone uogólnionymi przepisami dotyczącymi niektórych ważnych punktów, aby prototypy mieściły się w tym samym oknie wydajności. „ Pod względem siły docisku i czasu okrążenia pojazd musi mieścić się w zakresie osiągów określonym w przepisach. Tylko w ten sposób władze tego sportu mogą zrównać samochody różnych producentów, korzystając z Bilansu Osiągów », wyjaśnia Christian Eifrig, kierownik projektu technicznego Porsche 963.

« Osiągnięcie tego okna wydajności jest prawdziwym wyzwaniem, on kontynuuje. Jednocześnie chcieliśmy uzyskać typowy wygląd Porsche. Mieliśmy trudne zadanie znalezienia idealnego kompromisu pomiędzy wydajną aerodynamiką a natychmiast rozpoznawalnym designem. » Ta ostatnia łączy nowoczesne elementy z historycznymi korzeniami marki, przód nawiązuje w ten sposób do kształtów 956 i 962, natomiast pasek świetlny z tyłu stanowi hołd dla obecnej generacji 992 911, która również debiutuje na Daytona w ten weekend. 

CZYTAJ TAKŻE > Nieśmiały debiut nowego Porsche 911 GT3 R

Silnik Turbo V8: oparty na Spyderze

Jeżeli w regulaminie określono, że podzespoły hybrydy i skrzynia biegów muszą być podzespołami znormalizowanymi, pozostawia to duże pole manewru w wyborze silnika spalinowego. Zasadniczo obowiązują następujące zasady: moc jest ograniczona do 520 kW przy minimalnej masie ustalonej na 180 kilogramów, łącznie z urządzeniami peryferyjnymi. Pod koniec 2020 roku Stefan Moser, jako główny inżynier odpowiedzialny za układ napędowy Porsche 963, wraz z 18-osobowym zespołem zdecydował się na 4,6-litrowy silnik z Porsche 918 Spyder, które jako pierwszy samochód ukończyło okrążenie Nordschleife w niecałe siedem minut.

« Silnik ma płaski wał korbowy i ma bardzo krótki skok, Moser wyjaśnia. Pozwoliło nam to zamontować go bardzo nisko, co dało nam nisko położony środek ciężkości i optymalne punkty połączenia zawieszenia i skrzyni biegów. Choć silnik w 918 nie jest elementem nośnym, to jego podstawowa sztywność była stosunkowo wysoka – i to nam też bardzo odpowiadało. »

Jednak w przeciwieństwie do LMDh 918 Spyder nie było wyposażone w turbosprężarkę. Ponieważ silnik zachowuje swoje podstawowe właściwości silnika wolnossącego i szybko reaguje na otwarcie przepustnicy, ciśnienie doładowania pozostaje stosunkowo niskie i szybko rośnie, dzięki czemu nie występuje „opóźnienie turbo” (opóźnienie przepustnicy). wzrost momentu obrotowego silnika turbo). Pomimo przejścia na technologię turbo, około 80% podzespołów silnika nadal pochodzi z 918. 

Standaryzowane komponenty układu hybrydowego dostarczają producenci Bosch (MGU, elektronika i oprogramowanie) oraz Williams Zaawansowana inżynieria (akumulator wysokiego napięcia). MGU, odpowiedzialny za wytwarzanie i odzyskiwanie mocy hamowania na tylnej osi, współpracuje bezpośrednio ze standardową skrzynią biegów marki Xtrac. MGU znajduje się w obudowie sprzęgła pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów. Cały układ elektryczny hybrydy wytwarza napięcie do 800 woltów. Jednolity akumulator ma pojemność energetyczną 1,35 kWh, którą można uruchomić w dowolnym momencie podczas przyspieszania. Moc od 30 do 50 kW jest dostępna w krótkich seriach, ale nie zmienia to całkowitej mocy układu napędowego. Kiedy włącza się ciąg MGU, moc silnika spalinowego, która w zależności od BoP może osiągnąć ponad 8 obr/min, automatycznie maleje. Przepisy szczegółowo określają, jaką moc należy zapewnić.

W Daytona Porsche 963 pokazało swój potencjał w kwalifikacjach, uzyskując drugi najszybszy czas uzyskany przez Felipe Nasra w Penske Motorport Porsche z numerem 7. Niemiecka marka mogła nawet liczyć na lepsze wyniki po kolanach Nicka Tandy'ego, jednak Brytyjczyk stracił kontrolę nad swoim prototypem na szykanie i zakończył próbę w murze. Czas pokaże, czy w wyścigu będzie widoczna niezawodność. Pod koniec ubiegłego roku w Sebring model 963 przeszedł 36-godzinny test bez większych problemów. „ Bardziej niż kiedykolwiek zwycięzcami Daytony zostaną ci, którzy napotkają najmniej problemów », potwierdza Francuz Mathieu Jaminet, zarejestrowany na Florydzie z numerem 6.

CZYTAJ TAKŻE > Nick Tandy: „Musiałem po prostu przedostać się przez szykanę…”

Podstawowe dane techniczne Porsche 963

Długość/szerokość/wysokość: 5/100/2 mm

Rozstaw osi: 3 148 mm

Minimalna waga: 1 kg

Prędkość maksymalna: >330 km/h

Walenty GLO

Dziennikarz. Reporter rajdowy (WEC, IMSA, ELMS, ALMS) i czasami F1 lub IndyCar.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz