Peugeot w Le Mans: V10, HDi, trzy zwycięstwa, radość i łzy

Przed powrotem Peugeot Sport do kategorii Hypercar podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2023 r. przyjrzyjmy się relacjom producenta z Sochaux z wyścigami Le Mans od lat 1990. do 2011 r.

opublikowany 13/11/2019 à 17:21

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Peugeot w Le Mans: V10, HDi, trzy zwycięstwa, radość i łzy

905

Zmiana, która nastąpiła w latach 1990., zbiega się z Peugeot w momencie uruchomienia programu w Wytrzymałość. rallye, w przypadku 205 T16, należącego do historii starożytnej, wszystkie wysiłki działu Peugeot Talbot Sport skupiają się na opracowaniu prototypu benzyny.

Projekt 905, kierowany przez najważniejszych André de Cortanze i Roberta Chouleta, został zaprezentowany publiczności w lipcu 1990 roku. Podwozie z włókna węglowego zostało wykonane przy pomocy firmy Dassault. Kokpit jest zamknięty, a osłona chłodnicy ma typowy wygląd masowo produkowanych samochodów Lion.

Ale to pod maską dzieje się magia. Jest 10-litrowy wolnossący silnik V3,5 wykonany z lekkiego stopu i umieszczony pod kątem 80 stopni. Daje to prawie 700 koni mechanicznych (liczby są w tym zakresie różne) przy całkowitej masie mniejszej niż 800 kg! 

Miłośnicy muzyki są w niebie: 

 

 

 

Jednak 905 okazało się zawodne podczas pierwszych występów pod koniec 1990 roku. Jean Todt, szef Peugeot Talbot Sport, wykorzystał te wyścigi w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych (WSC) jako sesje tuningowe na pełną skalę.

W 1991 roku pojawił się Evo 1. Szybkość jest inna niż niezawodność. Keke Rosberg, Yannick Dalmas i Pierre-Henri Raphanel prowadzą w wyścigu po godzinnych zmaganiach w Le Mans (Sarthe), ale wycofują się przed północą, podobnie jak siostrzany samochód powierzony Jean-Pierre'owi Jabouille'owi, Philippe'owi Alliotowi i Mauro Baldiemu.

Rok później 901 otrzymało Evo 1B. A tam, to już nie jest ta sama lemoniada! Okrągłe reflektory zastępują trójkątną optykę, poprawiono aerodynamikę poprzez dodanie niższej płaszczyzny na tylnym skrzydle, a mechanika nie uległa zmianie. 

 

 

 

Wykonanie odcisków ucha jest konieczne, abyśmy mogli stworzyć Twoje monitory Toyota et autres Mazda sont reléguées au second plan, tant le trio Yannick Dalmas, Derek Warwick et Mark Blundell est efficace. Ils occupent la tête de la troisième heure jusqu’à l’arrivée ! Jabouille-Baldi-Alliot terminent sur la troisième marche du podium. Le sacre est presque total.

W 1993 roku nie było już złotego wieku ŚŚW. Tylko Toyoty próbują dotrzymać kroku – na próżno. Ponadto Peugeot wprowadza na listę zgłoszeń trzecie 905. 

 

 

 

Bingo, to ona wygra zakład w Le Mans, razem z Éricem Hélarym, Christophe’em Bouchutem i Geoffem Brabhamem. I jedna, dwie i trzy 905 na podium, gdyż Boutsen-Dalmas-Fabi i Alliot-Baldi-Jabouille towarzyszą swoim kolegom z drużyny. Peugeot wycofał się pod koniec roku, a cel zwycięstwa został osiągnięty podwójnie.

 

908 HDiFAP

W połowie XXI wieku modny był olej napędowy. Audi narzuciło to w swoim prototypie LM P2000, R1, w 10 roku, przed benzynowym Pescarolos. Peugeot, wynalazca filtra cząstek stałych (FAP), postrzega firmę Endurance jako idealne miejsce do komunikacji na temat tej technologii, zwłaszcza że Francja jest rynkiem uzależnionym od oleju napędowego.

908 HDi FAP zostało zaprojektowane przez Włocha Paolo Catone i wykorzystuje potężną turbosprężarkę V12 o pojemności 5,5 litra. Zgodnie z przepisami rozwija on moc od 700 do 800 koni mechanicznych przy ogromnym momencie obrotowym wynoszącym 1 Nm. 

 

 

 

Podobnie jak w przypadku 905, pierwsza kampania służy jako włamanie, nawet jeśli  24 godziny Le Mans Rok 2007 zakończył się na drugim miejscu (Sébastien Bourdais-Pedro Lamy-Stéphane Sarrazin), choć 10 okrążeń za zwycięskim Audi R10. 

En 2008, c’est surtout la stratégie et l’expérience du Mans qui fera la différence. En dépit d’une pole position, le Lion s’incline face aux Anneaux lors d’une nuit pluvieuse et mieux gérée par les troupes allemandes. Cette édition est marquée par l’envol de Marc Gené durant les essais dans les virages Porsche, heureusement sans gravité : 

 

 

 

Trzecia próba jest właściwa. Podczas gdy nowe Audi R15 cierpi na liczne problemy z niezawodnością, 908 osiąga dojrzałość. Zgłoszono trzy przykłady, a kibice liczą na sukces pochodzącego z kraju Sébastiena Bourdaisa.

Zwycięża jednak najbardziej kosmopolityczna załoga: Hiszpan Marc Gené, Austriak Alexander Wurz i Nowozelandczyk David Brabham. Ten ostatni jest także młodszym bratem Geoffa! Bourdais-Sarrazin-Montagny był drugi. 

 

 

 

W 2010 roku role się odwróciły. Audi ciężko pracowało, aby odzyskać pozycję lidera, i dziękuje Peugeotowi za jego całkowitą porażkę. Szybsze na okrążeniu 908-tki psują się jedna po drugiej z powodu pęknięcia zawieszenia lub uszkodzenia silnika.

Ostatni kierowca w wyścigu, Franck Montagny, atakuje jak szalony i awansuje z szóstego na drugie miejsce. Niestety i on się poddał i przez pozostanie na swoim wierzchowcu w trawie narobił mocnego wizerunku pojedynku Audi-Peugeot. 


© F. Flamand / DPPI

Rok później tę zniewagę należy naprawić. Pracownicy Peugeot Sport opracowali model 908 (bez oznaczenia HDi FAP); jeśli wizualnie różnice są minimalne, pod nadwoziem inżynierowie stworzyli zupełnie nowy mechanizm. 

V12 zamieniono na nadal diesla V8, o pojemności skokowej 3,7 litra. Moc spada do 550 canassonów, ale przede wszystkim przygotowuje grunt pod wersję Hybrid4, która nigdy nie zostanie wypuszczona u konkurencji.

24-godzinny wyścig Le Mans 2011 jest dla francuskiej firmy okazją do zemsty. Nie będziemy powtarzać filmu godzina po godzinie, ale ta edycja przeszła do legendy sportów motorowych jako jeden z najbardziej intensywnych wyścigów wszechczasów. 

Na pokładzie swojego Audi R18 TDI Allan McNish, a następnie Mike Rockenfeller wpadli w zabezpieczenia po zderzeniu ze spóźnialskim. W obliczu jednego niemieckiego prototypu Peugeot 908 jest głodny i chce dzielić się łupami.

 

 

 

Na zakończenie epickiej wycieczki z podwójnym zegarem (nie bójmy się słów) Sébastien Bourdais w towarzystwie przyszłego zwycięzcy Indy 500 Simona Pagenauda i Pedro Lamy minęli cel zaledwie 13 minut 8 w meczu przeciwko Marcelowi Fässlerowi, André Lottererowi i Benoîtowi Tréluyerowi! 

 

 

 

Szok był jeszcze większy, gdy na początku 908 roku grupa PSA podjęła decyzję o wstrzymaniu programu 4 Hybrid2012 na początku XNUMX roku, podczas gdy wszelkie przygotowania przed startem pierwszego sezonu XNUMX HybridXNUMX były już zaawansowane. WEC. Mistrzostwa świata, do których Peugeot Sport wreszcie dołączy w 2022 roku.

 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz