F2 i F3 określają nowe formaty

Formuła 2 i Formuła 3 poinformowały o nowym formacie weekendów wyścigowych na sezon 2021. Oto, o czym musisz pamiętać. 

opublikowany 01/12/2020 à 15:50

Jeremy’ego Satisa

0 Zobacz komentarze)

F2 i F3 określają nowe formaty

Kilka godzin po potwierdzeniu jedenastu obecnych drużyn w mistrzostwach do 2023 roku promotor Formuła 2, naśladowany kilka chwil później przez F3opublikował nowy komunikat prasowy, w którym szczegółowo opisuje warunki zupełnie nowych formatów wyścigów na przyszły sezon. Od czasu publikacji kalendarzy na 2021 rok kilka tygodni temu wiedzieliśmy, że F2 będzie rozgrywana przez osiem rund zamiast dwunastu, natomiast F3 siedem zamiast ośmiu. Kolejna nowa funkcja, którą poznaliśmy kilka tygodni temu: każdy weekend zawodów będzie obejmował trzy wyścigi zamiast dwóch.

Jak to się właściwie stanie? 

W Formule 2 w piątek nie należy spodziewać się żadnych zmian, pozostała tylko jedna 45-minutowa darmowa sesja treningowa oraz sesja kwalifikacyjna. Wyścig główny, który nadal będzie liczył 170 km, czyli godzinę, odbędzie się teraz w niedzielę rano i będzie podniesieniem kurtyny przed Grand Prix Formuła 1. Obowiązek odbycia postoju zostanie utrzymany. Najważniejsza wiadomość dotyczy jednak wyścigów sprinterskich. Będą ich dwa i oba odbędą się w sobotę, przed wyścigiem głównym w niedzielę. 

To samo będzie w piątek w Formule 3. Z drugiej strony trzy wyścigi weekendu będą miały tę samą długość. Podobnie jak w F2, wyścigi 1 i 2 odbędą się w sobotę, a wyścig 3 w niedzielę. 

Jak zostaną utworzone pola startowe? 

Pojedyncza sesja kwalifikacyjna w piątek będzie nadal decydować o kolejności startu do wyścigu głównego w niedzielę. Nowością jest jednak sobotni wyścig. Pozycja dla pierwszego wyścigu sprinterskiego zostanie ustalona w odwrotnej kolejności w stosunku do pierwszej 1-tki w kwalifikacjach. Ten sam wyścig 10 będzie wówczas sam ustalał kolejność startu drugiego wyścigu sprinterskiego, kilka godzin później, ponownie odwracając pierwszą 1-tkę tego wyścigu. 

Podobnie jak ich starsi koledzy, kierowcy F3 będą w piątek walczyć o pole position, aby spróbować wystartować na prowadzenie w wyścigu 3. Pierwsza dwunastka w kwalifikacjach będzie stanowić pole startowe do wyścigu 1 na odwrotnej liście startowej w porównaniu z pierwszą 12-tką. Ponownie, ostateczny ranking Wyścigu 1 określi kolejność startu Wyścigu 2, ponownie na odwróconej siatce. 

Ile punktów zostanie przyznanych? 

Mała zmiana, nad którą można ubolewać po tej stronie. Pole position nadal będzie zapewniać cztery punkty, a najszybsze okrążenia w wyścigu nadal będą zapewniać posiadaczom dwa punkty. W niedzielnym wyścigu głównym można zdobyć tyle samo punktów, co w 2020 r. (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1), natomiast w dwóch wyścigach sprinterskich rozdzieli się po 15, 12, 10 , 8, 6, 4, 2 i 1 punkt. Dlatego w każdy weekend będzie można zebrać maksymalnie 65 jednostek zamiast 48 w tym roku. 

Dokładnie tak samo będzie w przypadku F3: maksymalnie 15 punktów dla zwycięzcy wyścigów 1 i 2 na odwróconej siatce oraz 25 punktów dla zwycięzcy wyścigu 3.  

A co z dodatkiem na opony? 

Dzięki jednemu dodatkowemu wyścigowi w weekend kierowcy F2 będą oczywiście uprawnieni do dodatkowych opon. Będą mieli prawo do czterech kompletów opon „prime”, o jeden więcej niż obecnie, oraz dwóch kompletów gumy „opcjonalnej”, nie zapominając o trzech kompletach opon deszczowych. 

Kierowcy F3 będą uprawnieni do 5 kompletów opon na suchą nawierzchnię i 2 komplety opon na mokrą nawierzchnię. 

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz