Czy Enea Bastianini może zastąpić Valentino Rossiego?

Od 2009 roku i ostatniego tytułu Valentino Rossiego w MotoGP żadnemu włoskiemu zawodnikowi nie udało się zdobyć korony w najwyższej kategorii...

opublikowany 19/05/2022 à 17:44

Tomek Morsellino

0 Zobacz komentarze)

Czy Enea Bastianini może zastąpić Valentino Rossiego?

Dzięki trzem zwycięstwom w siedmiu wyścigach od otwarcia sezonu 2022 w Katarze Enea Bastianini jest teraz pretendentką do korony. Jadąc na swoim Desmosedici GP21 z zeszłego roku Włoch spełnia obecnie rolę obiecaną Francesco Bagnaii.

Urodzony 30 grudnia 1997 r. w Rimini, Bastianini próbował swoich sił w jeździe na motocyklu w wieku 3 lat i 3 miesięcy, co jest ważnym wyjaśnieniem, ponieważ to właśnie tam nosił numer, który nosił przez wiele lat, zanim po przybyciu do kraju zmienił się na nr 23. MotoGP w 2021 r. w hołdzie Michaelowi Jordanowi.

Włoch bardzo szybko wkroczył do rywalizacji na skalę krajową, aż w 125 roku zdobył trofeum RS2012 GP. Ten występ otworzył mu drzwi do prestiżowych zawodów czerwony Byk MotoGP Rookies Cup, który w następnym roku ujawnił wielu zawodników, takich jak Johann Zarco. Zmierzy się z pewnymi przeciwnikami, których spotka dzisiaj na torze, takimi jak Jorge Martin, Joan Mir i Darryn Binder. Zajmujący czwarte miejsce z trzema podium, w tym dwoma zwycięstwami, Bastianini otrzymał propozycję przejażdżki w Moto3 od nieżyjącego już Fausto Gresiniego, dwukrotnego mistrza świata w klasie 125 cm1985 z lat 1987 i XNUMX.

Bardzo blisko Świętego Graala w Moto3…

Trzykrotnie na podium swój pierwszy światowy sezon zakończył statusem najlepszego debiutanta w kategorii, wyprzedzając Karela Hanikę, który w dużej mierze zdominował edycję Red Bull Rookies Cup 2013.

Dopiero w 2015 roku zyskał uznanie osiągając swój pierwszy sukces w Moto3 podczas GP San Marino na torze Misano położonym około dwudziestu kilometrów od jego miejsca urodzenia. Na trzecim stopniu ostatniego podium mężczyzna, który wówczas ledwo mówił po angielsku, powrócił do stołu w 2016 roku, wciąż z Gresinim, ale pomimo sześciu miejsc w pierwszej trójce, w tym zwycięstwa, „Bestia” nie była w stanie nic zrobić, aby pokonać Brada Bindera na szczyt swojej gry.

W 2017 roku postawił zakład, że opuści Gresini i dołączy do zespołu Estrella Galicia wraz z Aronem Canetem, ale po raz kolejny stanął w obliczu innego groźnego przeciwnika w osobie Joana Mira, który wygrał aż 10 wyścigów z serii 18 w programie. W 2018 roku protegowany Carlo Pernata, agenta, który w szczególności zapoczątkował karierę Valentino Rossi żeby wymienić tylko jednego, tym razem do czynienia z Jorge Martinem; któremu uda się dokonać tego, czego nie udało się kilka lat temu „Bestii”, czyli zdobyć tytuł dla drużyny Fausto Gresiniego.

#BeastMode: Poświęcenie w Moto2

Nadszedł czas, aby Bastianini wrzucił wyższy bieg. W 2019 roku wszedł do Moto2 z zespołem Italtrans. Po trzecim miejscu jako najlepszym wyniku zakończył sezon na 10. miejscu w hierarchii, ze stratą 11 punktów do miejsca najlepszego debiutanta wywalczonego przez Fabio Di Giannantonio, jego obecnego kolegę z drużyny w MotoGP.

W roku 2020 naznaczonym pandemią Covid-19 Bastianini natychmiast pokazał swoje zamiary, zajmując trzecie miejsce w wyścigu otwierającym w Katarze. Po długiej przerwie spowodowanej kryzysem zdrowotnym wznowił działania wojenne dopiero w lipcu podczas GP Hiszpanii, które zakończył na dziewiątej pozycji. Ale tydzień później, na tym samym torze w Jerez, odniósł swój pierwszy sukces w Moto2. Zwycięży ponownie w Brnie (Czechy) i Misano (Emilia-Romania). Na kilka dni przed ostatnim zwycięstwem w sezonie podpisał kontrakt z firmą Avintia, aby w 2021 roku dołączyć do MotoGP na Ducati. Pomimo bezlitosnej walki z Lucą Marinim, z którym połączy siły w 2021 roku, Samem Lowesem i Marco Bezzecchi, Bastianini zdobył swoją pierwszą koronę GP podczas finału na torze w Portimão.

O ile jego debiut w najwyższej kategorii został nieco przyćmiony występami Jorge Martina (mimo poważnej kontuzji w Portugalii), Bastianini regularnie pojawiał się w czołowej dziesiątce. I zgodnie z tradycją, po raz kolejny na swoim rodzinnym terenie Misano (San Marino) zanotował swoje pierwsze podium, nie wahając się stawić czoła znacznie bardziej doświadczonym kierowcom, takim jak Jack Miller czy Marc Mark. Zrobi to ponownie na tym samym torze dwa wyścigi później, pozbawiając się szczęścia Fabio Quartaro, a następnie zapewniony tytuł, podium na ostatnim okrążeniu.

Pomyślne przejście do kategorii premier

Zespół Avintii ustąpił miejsca strukturze Valentino Rossiego na sezon 2022, Bastianini odnajduje zespół Gresini, który oddzielił się od Aprilii, aby dołączyć do szeregów Ducati.

Nawet gdy w zeszłym roku w klasyfikacji debiutantów zajął drugie miejsce, zaledwie dziewięć długości za Martinem, w GP19 (od 2019 r.), Bastianini nie znajduje się wśród pretendentów do korony ani zwycięstwa podczas wyścigu otwierającego kalendarz w Lusail. A jednak… sprawia niespodziankę, odnosząc swój pierwszy sukces, GP21 (2021). Resztę znamy, ponieważ kilka dni temu ponownie zwyciężył w Austin, a następnie w Le Mans.

Ukończona właśnie została jedna trzecia kalendarza, więc jest zbyt wcześnie, aby mówić, że Bastianini może zastąpić Valentino Rossiego na liście włoskich mistrzów świata w kategorii premier. Inni, jak Andrea Dovizioso (2017–2019), Franco Morbidelli (2020) i Francesco Bagnaia (2021) byli bliscy chwały, ale ponieśli porażkę. Należy pamiętać, że głównym mechanikiem Bastianiniego jest nikt inny jak Alberto Giribuola, który szczególnie wspierał Dovizioso w jego walce o tytuł z Marquezem. Z drugiej strony, teraz jest jednym z tych, którzy mogą w to uwierzyć... i choć może się to wydawać zaskakujące, Bastianini zaszedł tak daleko, nie będąc częścią (prawie lub daleko) zespołu VR46, w przeciwieństwie do Bagnaii, Bezzecchi , Marini czy nawet Morbidelli.  

Po stronie Ducati Gigi Dall’Igna, Paolo Ciabatti i Davide Tardozzi wkrótce będą musieli zdecydować, kto będzie ścigał się u boku Bagnaii przez następne dwa sezony. Martin/Bagnaia, Bastianini/Bagnaia… 

Tomek Morsellino

Dziennikarz i reporter MotoGP.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz