Pipo Derani (Cadillac): „Musimy pozostać przy życiu w Sebring”

Czterokrotny zwycięzca 12-godzinnego wyścigu w Sebring, Pipo Derani, w roli aktualnego mistrza, startuje w edycji wyścigu na Florydzie w 2024 roku. Brazylijczyk wyjaśnia specyfikę tego wydarzenia.

opublikowany 07/03/2024 à 14:36

Walenty GLO

0 Zobacz komentarze)

Pipo Derani (Cadillac): „Musimy pozostać przy życiu w Sebring”

Pipo Derani wywalczył w tym roku pole position w 24-godzinnym wyścigu Daytona – Zdjęcie: IMSA

Pipo, czym jest dla ciebie Sebring?

Sebring był dla mnie bardzo dobry przez ostatnie kilka lat. Wygrałem tam podczas mojego debiutu w 2016 roku, a potem miałem szansę wystąpić tam ze świetnymi drużynami i świetnymi załogami, co pozwoliło mi wygrać jeszcze kilka razy. Kategoria GTP jest w tym roku wyjątkowo mocna. W zeszłym roku w Sebring widzieliśmy, że aby wygrać ten wyścig, trzeba przeżyć. W zeszłym roku wszystko zmieniło się pod koniec wyścigu. Nie mieliśmy wygrać, ale udało się, bo przeżyliśmy (Filipe Albuquerque i Mathieu Jaminet starli się w ostatnim kwadransie, walcząc o zwycięstwo. Przyp. red.). To jedno z tych miejsc, w których musisz upewnić się, że przeżyjesz, ponieważ jest to niezwykle trudna przejażdżka zarówno dla człowieka, jak i maszyny. W ciągu dnia możesz mieć dobry rytm, a w nocy, gdy temperatura spada, może być inny. Do końca musisz postarać się jak najlepiej wyregulować samochód, ale bez cierpienia przez 11 godzin i 30 minut. Aby odnieść zwycięstwo, w tym roku będziemy musieli podwoić wysiłki. Ostatnia faza wyścigu będzie niezwykle kluczowa.

Czy po Daytonie twoja motywacja zmieniła się, gdy zbliżyłeś się do Sebringa?

Popatrzyłem na Daytonę w bardzo pozytywnym świetle. To był wspaniały występ. Prowadziliśmy przez większą część wyścigu, ale straciliśmy przewagę z powodu pit stopu na samym końcu. Nadal mieliśmy fantastyczne osiągi przez cały tydzień, zdobywając pole position, prowadziliśmy przez większą część wyścigu, a samochód był konkurencyjny od początku do końca. Wszystko działało idealnie. Niestety nie zabrałem do domu Rolexa. To był fantastyczny weekend. Sebring jest inny. W zeszłym roku w nocy nie byliśmy tak szybcy, jak chcieliśmy. Wyścig zakończył się w nocy i mieliśmy szczęście, że wygraliśmy, ale w tym roku musieliśmy popracować nad kilkoma rzeczami. Pracowaliśmy i mamy nadzieję, że przełoży się to na szybszy samochód na koniec wyścigu. Z drugiej strony konkurencja była bardzo silna i również uległa poprawie. Wspomniałem przed sezonem, co o tym myślałem Porsche Zespół Penske miał niewykorzystany potencjał z zeszłego roku i wygląda na to, że go osiąga. Ich samochód był również szybki od samego początku i bardzo niezawodny. Zegar nie kłamie i musimy zachować czujność, jeśli chcemy uzyskać dobry wynik w Sebring. Jeśli wygramy, powiedzmy konsekwentnie, będziemy czuć się lepiej niż rok temu. To jest nasz cel.

Jak myślisz, co sprawiło, że ten samochód odniósł taki sukces w zeszłym roku w Sebring i czy będzie konkurencyjny, biorąc pod uwagę postęp, jaki poczynili inni producenci?

Ubiegły rok był jednym z najtrudniejszych wyścigów pod względem zmian temperatury na torze. W Sebring zwykle zdarzają się okresy, w których tor jest znacznie szybszy niż na innych, co było dość oczywiste w zeszłym roku. Dla nas, w porównaniu z DPi, mieliśmy silniejszy samochód niż przeciwnik w Sebring. W zeszłym roku tak nie było, choć myślę, że w naprawdę gorącej części wyścigu – w ciągu dnia – byliśmy zdecydowanie silniejsi od pozostałych. Naprawdę nie wiem, czego się spodziewać, ale jeśli spojrzysz na zeszłoroczny wyścig, gdy zaszło słońce, Acury i Porsche były szybsze od nas, co bolało, ponieważ przez większość wyścigu prowadziliśmy na modelach 01 i 31, ale pod koniec wiedzieliśmy, że nie utrzymamy tempa, skoro do końca była zielona flaga. Samochód został przystosowany do upału, ale jest to jeden z obszarów, nad którym pracujemy jako zespół, aby mieć mocniejszy samochód na koniec wyścigu.

Czy dzięki GTP i narzędziom, którymi dysponujesz, możesz zamknąć lukę między dniem i nocą?

Nie powiem. Narzędzia, którymi dysponujemy, nie służą do kompensacji zmian temperatury. Chodzi raczej o wiedzę, jak przełączyć hamulce z przodu na tył i jak korzystać z układu hybrydowego. Bardziej chodzi o zabranie samochodu na hamownię z 7 słupkami i próbę wymyślenia, co można zrobić z zawieszeniem, sprężynami i zawieszeniem, aby znaleźć rytm pod koniec wyścigu. Zespół ciężko nad tym pracował i trzeba się nad tym rozwijać i uczyć się przez cały proces uczenia się nowego samochodu. Jest dla nas wciąż stosunkowo nowy, ponieważ znacznie się zmienił w stosunku do DPi pod względem konstrukcji, masy, ilości paliwa na przejazd, a opony mają inne wyczucie. Musimy zatem balansować samochodem nie tylko na gorących oponach, ale także znaleźć kompromis podczas opuszczania boksów z zimnymi oponami. Ten nowy samochód wyścigowy GTP ma tak wiele elementów, że nie chodzi tylko o wykorzystanie narzędzi, które mamy w samochodzie, ale o zrozumienie, jak najlepiej je wykorzystać.

Czy wejście do Sebring jako posiadacza tytułu daje ci większą pewność w zakresie sprzętu i inżynierii?

Daje dużo pewności siebie. Jednym z celów na ten rok była większa konsekwentność. Fakt, że Daytona była dla nas bardzo pozytywna, daje nam również wiele nadziei, nawet większych niż zdobycie mistrzostwa w zeszłym roku. Jest wiele rzeczy, które musimy poprawić, jeśli chcemy być na tym poziomie, ale uważamy, że jesteśmy na dobrej drodze, a Daytona osiągnęła świetny wynik, który udowodnił nam, że pracujemy nad właściwymi rzeczami, aby być konkurencyjnymi . To szczegóły i doświadczenie, które pomagają co roku budować i tworzyć mistrzostwa. Nie możesz od czasu do czasu odpuścić, bo to ci zaszkodzi. Doświadczenie daje jeszcze większą pewność, że z roku na rok osiągniesz ten cel. Wzloty i upadki ubiegłego roku pozwoliły nam być silniejszymi w tym roku i zachować większą konsekwentność w czołówce. Jeśli jesteś konkurencyjny i konsekwentnie stawiasz się na pozycji umożliwiającej zwycięstwo, nie popełniając błędów, nie dając swoim przeciwnikom szansy na osiągnięcie czegoś lepszego od ciebie, to myślę, że będziesz miał znacznie lepszy rok i wygrasz. mistrzostwa. Byłoby wspaniale wygrać ten wyścig po raz piąty, ale szczerze mówiąc, nie myślę o tym. To wyścig jak każdy inny, w którym dajesz z siebie wszystko. Jeśli powtórzymy to zwycięstwo, bycie jedynym samochodem GTP, który wygrał w Sebring, sprawi, że sytuacja będzie wyjątkowa.

CZYTAJ TAKŻE > 58 samochodów w Sebring, w tym Lamborghini SC63 z Grosjeanem

Walenty GLO

Dziennikarz. Reporter rajdowy (WEC, IMSA, ELMS, ALMS) i czasami F1 lub IndyCar.

0 Zobacz komentarze)